Detailhandelsomzet iets hoger

De ondernemers in de detailhandel realiseerden in januari 1,5 procent meer omzet dan een jaar eerder. De door de detailhandel verkochte artikelen waren 2 procent duurder. Zowel de toename van de omzet als die van de prijzen valt voor een groot deel toe te schrijven aan de tankstations.

De samenstelling van de koopdagen was in januari 2011 minder gunstig dan in januari 2010. Na een globale correctie voor dit effect lag de detailhandelsomzet 3 procent hoger dan een jaar eerder.

Winkels in de non-foodsector van de detailhandel realiseerden 1 procent meer omzet. Verkopers van bovenkleding, elektronica en huishoudwaren deden de beste zaken, maar ook de omzet van woninginrichters was hoger dan een jaar eerder. Hiertegenover stonden fors lagere omzetten bij drogisterijen en textielsupermarkten. Ook de doe-het-zelfzaken realiseerden minder omzet dan in januari 2010.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden bijna 2 procent minder omzet dan een jaar eerder. De minder gunstige samenstelling van de koopdagen speelde hierbij een grote rol. De terugval bij de supermarkten was vrijwel even groot als die bij de speciaalzaken.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.