Detailhandelsomzet hoger

De omzet van de detailhandel was in januari bijna 2 procent hoger dan een jaar eerder. De toename van de omzet is geheel toe te schrijven aan de prijsstijging. Het omzetvolume was nagenoeg gelijk aan dat in januari 2008.

De omzetontwikkeling van de detailhandel wordt beïnvloed door de samenstelling van de koop- en feestdagen. Deze was in januari 2009 gunstiger dan in januari 2008. Na een globale correctie voor dit effect was de omzet in januari vrijwel gelijk aan januari 2008 en was het volume ruim 2 procent kleiner dan een jaar eerder.

Binnen de detailhandel liep de omzetontwikkeling fors uiteen. Winkels in de foodsector behaalden in januari ruim 9 procent meer omzet. De verkochte artikelen waren 5,5 procent duurder dan in januari 2008. De omzettoename kwam geheel voor rekening van de supermarkten, de speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen realiseerden minder omzet dan een jaar eerder.

De omzet van de winkels in de non-foodsector was ruim 3 procent lager. De prijzen van de verkochte artikelen waren vrijwel gelijk aan die een jaar eerder. Alle branches in de non-foodsector realiseerden minder omzet, met uitzondering van de drogisterijen, de winkels in bovenkleding en in huishoudelijke artikelen. De omzet van doe-het-zelfwinkels en woninginrichters nam het sterkst af.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.

De in dit bericht gepubliceerde cijfers zijn bijgesteld ten opzichte van het op 17 maart 2009 gepubliceerde bericht over de detailhandel in januari. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.