Omzetgroei detailhandel houdt aan

In het tweede kwartaal van 2007 heeft de detailhandel 3,1 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het volume van de verkopen nam toe met 1,4 procent. Daarnaast stegen de prijzen in de detailhandel met 1,7 procent. De postorderbedrijven en verkopers via Internet behaalden de hoogste groeicijfers. Deze detaillisten boekten in het tweede kwartaal 6,2 procent meer omzet dan een jaar eerder.

Met de groei in het tweede kwartaal is er in de detailhandel al acht kwartalen op rij sprake van omzetgroei. De groei viel in het tweede kwartaal wel lager uit dan in het kwartaal daarvoor. In het eerste kwartaal van 2007 nam de omzet van de detailhandel nog toe met 5,2 procent.

Bijna 4 procent meer omzet non-foodwinkels

Van de winkeliers boekten de detaillisten in non-foodartikelen de hoogste groeicijfers in het tweede kwartaal. De omzet in deze winkels nam toe met 3,9 procent. De prijzen en het volume droegen in vrijwel gelijke mate bij aan deze groei. De winkels in consumentenelektronica realiseerden de hoogste omzetgroei. Ook de winkels in bovenkleding hadden fors meer omzet dan een jaar eerder. De omzettoename in de kledingwinkels was vooral het gevolg van prijsstijgingen.

Lichte toename omzet foodwinkels

De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen is in het tweede kwartaal met 2,0 procent toegenomen in vergelijking met een jaar geleden. Dit kwam doordat de verkopen in de supermarkten toenamen. De omzet van de speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen nam juist iets af in vergelijking met een jaar eerder. De supermarkten wisten daarmee hun omzetaandeel in de foodbranche verder uit te breiden.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.