Consumptiegroei houdt aan

Nederlandse huishoudens hebben in april 2,0 procent meer besteed dan in april 2006. Aan diensten, zoals vervoer, horeca en communicatie, hebben ze 2,7 procent meer besteed. De bestedingen aan goederen waren 1,1 procent hoger.

Net als in voorgaande maanden werden de bestedingen aan goederen gedrukt door het lage gasverbruik. Aan voedings- en genotmiddelen gaven huishoudens een bescheiden 0,9 procent meer uit. Ook in april namen de bestedingen aan duurzame goederen het meest toe. De groei bedroeg 6,4 procent. Dit is in lijn met de resultaten van het Consumenten Conjunctuuronderzoek van de eerste vier maanden van dit jaar.

In dit onderzoek wordt onder meer gevraagd of het een gunstige tijd is voor het doen van grote aankopen, zoals televisies en meubelen. Deze vraag werd per saldo positief beantwoord.

De groei van de bestedingen aan diensten lag met 2,7 procent hoger dan gemiddeld in 2006. Ook de horecagelegenheden profiteerden van de grotere koopbereidheid van de consument.

De cijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en verschillen in de samenstelling van de koopdagen. 

Binnenlandse consumptie door huishoudens (volume)

Binnenlandse consumptie door huishoudens (volume)

Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur