Consumentenvertrouwen stijgt licht

Het vertrouwen van consumenten is in december 2006 iets gestegen ten opzichte van een maand eerder. Het vertrouwen is nu, na een lichte terugval in november, weer terug op het niveau van september en oktober van dit jaar.

Consumenten blijven positief over het economisch klimaat. In december steeg het oordeel over de economie in de afgelopen twaalf maanden flink en bereikte de hoogste waarde in zes jaar. Het oordeel over de economie in de komende twaalf maanden bleef vrijwel ongewijzigd gunstig.

De koopbereidheid werd iets groter. Consumenten werden aanzienlijk optimistischer over de eigen financiën in de komende twaalf maanden. Over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden en over het doen van duurzame aankopen veranderde het oordeel van de consument nauwelijks.

In de loop van 2006 is het vertrouwen van consumenten flink gestegen. Vooral in het eerste half jaar was er sprake van een scherpe toename. In juli waren er voor het eerst in vierenhalf jaar weer meer optimisten dan pessimisten onder de consumenten. Na de zomer vlakte deze stijging iets af. De stijging van het consumentenvertrouwen in 2006 kwam vooral door een verbeterd oordeel over het economisch klimaat. De koopbereidheid steeg ook wel, maar aanzienlijk minder.

Het niveau van het consumentenvertrouwen is relatief hoog. In december kwam het uit op 8. Dat wil zeggen dat er 8 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Gemiddeld in de afgelopen twintig jaar waren er iets meer pessimisten. Dit langetermijngemiddelde ligt op ‑3.

Niet alleen de stemming onder consumenten is verbeterd, ook de ondernemers in de industrie zijn positiever geworden in 2006. Informatie over de overeenkomsten en verschillen tussen producenten- en consumentenvertrouwen is opgenomen in het op 9 november gepubliceerde focusartikel ‘Consumenten- en producentenvertrouwen vergeleken’.

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Meer cijfers staan op de themapagina Conjunctuurgegevens.