Export naar opkomende markten 20 mld euro

De Nederlandse goederenuitvoer naar landen die we tot de opkomende markten rekenen bedroeg vorig jaar bijna 20 miljard euro. Dit is 6 procent hoger dan in 2001. Dit in tegenstelling tot de totale Nederlandse uitvoer. Die is in 2002 met 4 procent gedaald tot 233 miljard euro.

De goedereninvoer uit deze opkomende markten is vorig jaar met ruim 6 procent gedaald tot 39 miljard euro. De totale goedereninvoer nam in 2002 met bijna 6 procent af tot een niveau van 206 miljard euro.

Aandeel opkomende markten in totale goederenhandel

Tekort op handelsbalans afgenomen

Het tekort op de handelsbalans met de landen die de opkomende markten vormen, is afgenomen van 23,3 miljard euro in 2001 tot 19,6 miljard euro in 2002. Nederland heeft met alle regio’s die de opkomende markten vormen, met uitzondering van de regio Midden- en Oost-Europa, een handelstekort.

Computers belangrijkste handel

Computers en computeronderdelen leveren de grootste bijdrage aan de Nederlandse uitvoergroei naar de opkomende markten. Tezamen zijn deze goederen goed voor 20 procent van de totale uitvoergroei in de afgelopen zes jaar.

Ook wat betreft de invoer uit opkomende markten leveren computers (inclusief onderdelen) met een invoergroei van 26 procent de grootste bijdrage aan de Nederlandse invoergroei gedurende de laatste zes jaar. Hierbij moet worden opgemerkt dat Nederland voor deze goederen niet als producent maar als internationaal distributeur optreedt.

Polen groeimarkt voor export

De goederenuitvoer naar Midden- en Oost-Europa is in 2002 met 1,1 miljard euro toegenomen tot 9,7 miljard euro. Hiermee is deze regio binnen de opkomende markten de belangrijkste groeimarkt.

Sinds 1998 heeft met name Polen zich ontwikkeld tot een belangrijke afnemer van Nederlandse goederen. De waarde van deze export is vorig jaar met 6 procent gestegen tot 2,7 miljard euro. Polen is hiermee de twaalfde exportmarkt van Nederland.

Opkomende markten met hoogste uitvoerwaarde

China groeiende importmarkt

Ondanks een invoerdaling met ruim 6 procent blijft Azië met 24,1 miljard euro veruit de belangrijkste regio voor de invoer uit opkomende markten.

China is met een invoerwaarde van 8,9 miljard euro de belangrijkste goederenleverancier uit Azië in 2002. In 1997 moest dat land deze kwalificatie nog delen met Taiwan, sinds 1998 is China onbetwist de nummer een. Het is in omvang de zesde goederenleverancier van Nederland.

Opkomende markten met hoogste invoerwaarde

Wiel Packbier