Vertrouwen producenten en consumenten daalt

Het vertrouwen dat producenten in de industrie hebben in de toekomstige economische ontwikkelingen neemt aanzienlijk af. Dat geldt althans voor de gehele Europese Unie. In het laatste halfjaar van 1998 en in januari en februari van dit jaar daalde het producentenvertrouwen met maar liefst 12 procentpunten.

In Nederland laat de stemmingsindicator van de ondernemers in de industrie echter een vrij stabiel beeld zien. Sinds oktober 1998 is het saldo van positieve en negatieve antwoorden weliswaar licht negatief, maar verandert nauwelijks. In het Verenigd Koninkrijk daarentegen is de stemming onder de ondernemers over de komende economische ontwikkelingen sinds juli 1998 aanzienlijk verslechterd. Tekenen van herstel zijn daar nog niet waarneembaar.

In het eerste halfjaar van 1998 leek het erop dat de Duitse ondernemers de toekomst met wat meer vertrouwen tegemoet zagen. De laatste maanden is de stemming weer duidelijk in mineur.

Producentenvertrouwen industrie

Producentenvertrouwen industrie

Consumenten EU optimistischer

Binnen de EU als geheel steeg het consumentenvertrouwen in dezelfde periodes telkens met 4 procentpunten. Het vertrouwen van de Nederlandse consument in de conjunctuur steeg in het eerste halfjaar van 1998 met 7 procentpunten. Sindsdien heeft zich een vrij forse daling voorgedaan, tot en met februari 1999, met 13 procentpunten.

De consumenten in Frankrijk en Duitsland daarentegen worden in de loop van 1998 en 1999 geleidelijk optimistischer. In het VK bleef het niveau van het consumentenvertrouwen in het eerste halfjaar vrijwel gelijk. Tussen juni en juli nam het vertrouwen af met 4 procentpunten. Van juli 1998 op februari 1999 veranderde de kijk van de consument op de conjunctuur niet. In de tussenliggende maanden traden er wel fluctuaties op in het sentiment van de Britse consument.

Consumentenvertrouwen

Consumentenvertrouwen
Ton Satijn