ODiN 2024 Metropoolregio Rotterdam Den Haag

5. Deelname aan het verkeer

Andere belangrijke indicatoren zijn de verkeersdeelname in het algemeen en de deelname aan het openbaar vervoer in het bijzonder. De eerste wordt berekend met verplaatsingsinformatie en voor de tweede wordt ritinformatie gebruikt. 

5.1 Verkeersdeelname

Volgens de gehanteerde definitie bij ODiN neemt een persoon die één of meerdere reguliere verplaatsingen per dag maakt, deel aan het verkeer. Ook personen die enkel serieverplaatsingen of enkel vakantieverplaatsingen hebben gemaakt, tellen mee bij het bepalen van de verkeersdeelnemers. Uitzondering daarop vormen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig; deze tellen niet mee voor de bepaling van verkeersdeelname. Ook geheel in het buitenland gemaakte verplaatsingen tellen niet mee voor het vaststellen van verkeersdeelname. 

In tabel 5.1.1 is te zien dat de verkeersdeelname van inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag van 6 jaar of ouder in ODiN 2024 significant verschilt met die in ODiN 2023. In 2024 nam 75 procent van de inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag deel aan het verkeer. Dat is 3 procent minder dan in 2023 en komt overeen met de verkeersdeelname in 2021 toen tal van maatregelen van toepassing waren in verband met de bestrijding van de coronapandemie. De verkeersdeelname in 2024 is opvallend laag en niet plausibel. Mogelijk is een deel van de gemeten afname van de verkeersdeelname in 2024 toe te schrijven aan de genoemde geconstateerde methodebreuk. In 2024 is het verschil in verkeersdeelname van mannen vergeleken met een jaar eerder significant lager (-4 procent). Ook dit niveau is vergelijkbaar met ‘coronajaar’ 2021 en dus niet plausibel.

5.1.1 Verkeersdeelname van inwoners van MRDH van 6 jaar of ouder in
procenten naar geslacht per jaar1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal80,969,1*75,1*77,1*77,775,4*-3
Mannen81,3*70,5*75,8*77,7*78,675,2*-4
Vrouwen80,567,8*74,5*76,6*76,875,7-1
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Verkeersdeelname behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag. Daarbij tellen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig niet mee.

In tabel 5.1.2 is de verkeersdeelname weergegeven naar werkdagen en weekend- en feestdagen. 

5.1.2 Verkeersdeelname van inwoners van MRDH van 6 jaar of ouder in
procenten naar type dag per jaar1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal80,969,1*75,1*77,1*77,775,4*-3
Totaal doordeweekse dagen exclusief feestdagen83,671,4*77,0*79,2*80,077,6*-3
Totaal weekenddagen plus doordeweekse feestdagen74,364,0*70,9*72,372,570,6-3
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Verkeersdeelname behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag. Daarbij tellen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig niet mee.

Uit tabel 5.1.2 blijkt dat in 2024 zowel op totaal niveau (‘alle dagen’) als op doordeweekse dagen exclusief feestdagen de verkeersdeelname van inwoners van MRDH in ODiN 2024 significant lager is (-3 procent) vergeleken met ODiN 2023. De verkeersdeelname op beide typedagen is zó laag dat het overeenkomt met 2021, een periode waarin mobiliteitsbeperkende maatregelen van toepassing waren in verband met covid-19. Een dergelijk lage verkeersdeelname in een periode zonder mobiliteitsbeperkende maatregelen is niet plausibel en deels toe te schrijven aan de methodebreuk. Het beeld van de verkeersdeelname van inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag komt overeen met de resultaten en de methodebreuk die zijn beschreven in de landelijke plausibiliteitsrapportage van ODiN 2024 (CBS, 2025). 

5.2 Deelname openbaar vervoer

In tabel 5.2.1 is de deelname aan het openbaar vervoer weergegeven. Deelname aan het openbaar vervoer in ODiN betekent dat er met het openbaar vervoer minstens één reguliere rit of minstens één serieverplaatsing is gemaakt in Nederland op de invuldag.

5.2.1 Deelname aan het openbaar vervoer van inwoners van MRDH van 6 jaar of ouder in procenten naar geslacht per jaar1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal14,56,2*7,1*10,5*12,4*12,9+4
Mannen13,15,4*6,5*9,4*11,8*11,2-5
Vrouwen15,87,0*7,711,6*12,9*14,5*+12
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Deelname aan het openbaar vervoer behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag met trein, bus, tram of metro.

In 2024 maakte 13 procent van de inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag van 6 jaar of ouder minstens één reguliere rit of minstens één serieverplaatsing in het openbaar vervoer op de invuldag. 

De deelname aan het openbaar vervoer in 2024 is in zijn totaliteit niet significant hoger dan in 2023. Er is ook gekeken of er een verschil is tussen beide jaren in deelname van vrouwen en mannen aan het openbaar vervoer. Bij mannen was er in 2024 geen significant verschil met 2023. Bij vrouwen nam de deelname aan trein, bus, tram en metro significant toe met 12 procent. Op landelijk niveau was bij vrouwen ook een significante stijging van de deelname aan trein, bus, tram en metro bij vrouwen te zien.