2. Reizigerskilometers
In dit hoofdstuk worden reizigerskilometers per jaar van 2019 tot en met 2024 gepresenteerd. De ODiN-bestanden bevatten de totale reizigerskilometers van inwoners van 6 jaar of ouder in particuliere huishoudens in Nederland gebaseerd op uitvraag via internet (cawi-only).
Bij het vergelijken van de cijfers in dit hoofdstuk dient rekening te worden gehouden met het feit dat het aantal kilometers per jaar afhankelijk is van het aantal dagen van het jaar (wel of geen schrikkeljaar), maar dat dit bijvoorbeeld ook afhankelijk kan zijn van het aantal doordeweekse dagen, weekenddagen en werkdagen in een jaar (zie bijlage C voor een overzicht met de verschillen per jaar).
Totale vervoersprestatie
De totale vervoersprestatie in tabel 2.1 betreft alle reizigerskilometers per jaar in Nederland van inwoners in particuliere huishoudens van de regio MRDH van 6 jaar of ouder voor alle dagen van de week. Zoals gebruikelijk voor de reizigerskilometers zijn de afstanden gebaseerd op de ritinformatie2). De totale vervoersprestatie omvat zowel reizigerskilometers van reguliere verplaatsingen als van serieverplaatsingen:
Totale vervoersprestatie = reizigerskilometers reguliere verplaatsingen +
reizigerskilometers serieverplaatsingen
Daarbij zijn serieverplaatsingen clusters van 3 of meer achtereenvolgende verplaatsingen met altijd een werkgerelateerd motief (dat zijn de twee motieven: 'Van en naar het werk' en 'Zakelijk en beroepsmatig')3). Zo'n cluster van verplaatsingen dat een serieverplaatsing vormt is in de vragenlijst als een geheel uitgevraagd.
Reguliere verplaatsingen bevatten zowel verplaatsingen met werkgerelateerde motieven (de twee hierboven genoemde motieven) als verplaatsingen met niet-werkgerelateerde motieven (zoals 'Onderwijs of cursus volgen' en 'Winkelen en boodschappen doen'). De verplaatsingen met werkgerelateerde motieven die behoren tot de reguliere verplaatsingen zijn enkel afzonderlijk uitgevraagde verplaatsingen en dus niet de clusters van 3 of meer opeenvolgende werkgerelateerde verplaatsingen die als een geheel zijn uitgevraagd (de serieverplaatsingen).
Het werkgerelateerde motief 'Zakelijk en beroepsmatig' is te splitsen in een deel 'Zakelijk' en een deel 'Beroepsmatig'. In dit hoofdstuk is een aantal tabellen met reguliere reizigerskilometers opgedeeld naar de motieven 'beroepsmatig' en 'niet-beroepsmatig':
Reguliere reizigerskilometers = beroepsmatige reguliere reizigerskilometers + niet-beroepsmatige reguliere reizigerskilometers
Beroepsmatige reguliere reizigerskilometers zijn afgesplitst van het motief 'Zakelijk en beroepsmatig'. Niet-beroepsmatige reguliere reizigerskilometers bevatten dus alle reguliere verplaatsingen met niet-werkgerelateerde motieven plus de kilometers van reguliere verplaatsingen met het motief 'Van en naar het werk' en het deel 'Zakelijk' van het motief 'Zakelijk en beroepsmatig'.
In ODiN worden reizigerskilometers ten behoeve van en tijdens binnenlandse vakanties bij de reguliere verplaatsingen meegeteld. Wegvervoer (beroepsmatig) met vrachtwagens behoort niet tot de scope van het onderzoek en is dus geen onderdeel van de cijfers. Zoals gebruikelijk voor de reizigerskilometers zijn de afstanden gebaseerd op de ritinformatie.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 25 950 | 17 212* | 19 925* | 20 872 | 23 574* | 22 669 | -4 |
| Personenauto als bestuurder | 11 519 | 8 510* | 8 946 | 9 448 | 10 617* | 10 357 | -2 |
| Personenauto als passagier | 4 535 | 3 234* | 3 913* | 3 798 | 4 044 | 3 642 | -10 |
| Trein | 3 130 | 962* | 1 456* | 1 898* | 2 965* | 2 929 | -1 |
| Bus/tram/metro | 1 781 | 693* | 865* | 1 258* | 1 469* | 1 520 | +3 |
| Brom-/snorfiets | 186 | 133 | 155 | 179 | 173 | 142 | -18 |
| Fiets2) | 2 061 | 1 783* | 1 811 | 2 107* | 2 034 | 2 002 | -2 |
| Lopen | 791 | 910* | 1 175* | 1 032* | 1 014 | 852* | -16 |
| Overig (incl. bestelauto) | 1 947* | 987* | 1 604* | 1 152* | 1 259 | 1 225 | -3 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
De totale vervoersprestatie in tabel 2.1 is uitgesplitst naar vervoerwijze. Zoals gebruikelijk voor de reizigerskilometers in ODiN zijn de afstanden gebaseerd op ritinformatie. In 2024 bedraagt de totale vervoersprestatie bijna 22,7 miljard reizigerskilometers. Dat is geen significant verschil vergeleken met 2023. Het valt niet uit te sluiten dat deze uitkomst is geraakt door de methodebreuk.
De enige significante verschillen in 2024 in vergelijking met 2023 zijn gevonden bij de modaliteit lopen. De vervoersprestatie voor lopen nam af met -16 procent. Deze uitkomst is ook geraakt door de methodebreuk en lijkt niet plausibel.
Reguliere reizigerskilometers
Tabel 2.2 bevat de reguliere reizigerskilometers onderverdeeld naar vervoerwijze. Het verschil tussen de totale vervoersprestatie in tabel 2.1 met het totaal aantal reizigerskilometers uit tabel 2.2 in 2024 is circa 790 miljoen kilometers afgelegd tijdens (werkgerelateerde) serieverplaatsingen. Deze worden immers alleen bij de totale vervoersprestatie meegeteld in tabel 2.1. In 2023 was het aantal kilometers afgelegd tijdens serieverplaatsingen circa 712 miljoen, in 2022 582 miljoen, in 2021 970 miljoen, in 2020 437 miljoen en in 2019 898 miljoen kilometer.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 25 052 | 16 775* | 18 955* | 20 290* | 22 862* | 21 879 | -4 |
| Personenauto als bestuurder | 11 256 | 8 331* | 8 626 | 9 193 | 10 472* | 9 985 | -5 |
| Personenauto als passagier | 4 535 | 3 234* | 3 913* | 3 798 | 4 044 | 3 642 | -10 |
| Trein | 3 125 | 962* | 1 412* | 1 898* | 2 831* | 2 914 | +3 |
| Bus/tram/metro | 1 772 | 685* | 843* | 1 225* | 1 450* | 1 502 | +4 |
| Brom-/snorfiets | 186 | 129* | 140 | 179 | 173 | 139 | -20 |
| Fiets2) | 2 041 | 1 761* | 1 783 | 2 079* | 2 013 | 1 973 | -2 |
| Lopen | 790 | 910* | 1 174* | 1 032* | 1 013 | 851* | -16 |
| Overig (incl. bestelauto) | 1 347* | 763* | 1 063* | 887 | 867 | 872 | +1 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
Uit de gegevens in tabel 2.2 volgt dat het totaal aantal reguliere reizigerskilometers in 2024 bijna 22 miljard bedraagt, dit is geen significant verschil ten opzichte van 2023. Het aantal reguliere reizigerskilometers voor de modaliteit lopen is daarentegen wel significant gewijzigd. De reizigerskilometers te voet zijn afgenomen met 16 procent in 2024 vergeleken met 2023. Dit loopcijfer lijkt echter niet plausibel. Uit extra onderzoek naar aanleiding van de methodebreuk blijkt dat er minder korte verplaatsingen zijn opgegeven door respondenten. Mogelijk heeft dit bijgedragen aan de afname van de loopkilometers.
Reguliere reizigerskilometers: niet-beroepsmatig en beroepsmatig
In tabel 2.3a en 2.3b zijn de reizigerskilometers weergegeven uitgesplitst naar enerzijds niet-beroepsmatige reguliere reizigerskilometers en anderzijds beroepsmatige reguliere reizigerskilometers.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 24 181 | 16 226* | 18 392* | 19 726* | 22 226* | 21 337 | -4 |
| Personenauto als bestuurder | 10 840 | 8 052* | 8 379 | 8 898 | 10 143* | 9 677 | -5 |
| Personenauto als passagier | 4 497 | 3 191* | 3 878* | 3 780 | 4 031 | 3 630 | -10 |
| Trein | 3 106 | 955* | 1 386* | 1 897* | 2 803* | 2 880 | +3 |
| Bus/tram/metro | 1 737 | 681* | 831* | 1 206* | 1 432* | 1 489 | +4 |
| Brom-/snorfiets | 183 | 127* | 139 | 178 | 172 | 135 | -21 |
| Fiets2) | 2 019 | 1 741* | 1 758 | 2 052* | 1 994 | 1 953 | -2 |
| Lopen | 785 | 908* | 1 172* | 1 029* | 1 009 | 849* | -16 |
| Overig (incl. bestelauto) | 1 014 | 572* | 848* | 686 | 642 | 724 | +13 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 872* | 548* | 563 | 564 | 636 | 542 | -15 |
| Personenauto als bestuurder | 416* | 279 | 246 | 295 | 329 | 308 | -6 |
| Trein/bus/tram/metro | . | . | . | . | . | . | . |
| Fiets en lopen2) | 27 | . | 27 | 29 | 23 | 23 | -1 |
| Bestelauto | 302 | . | 171 | . | . | . | . |
| Overig (incl. personenauto als passagier en brom-/snorfiets) | . | . | . | . | . | . | . |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
Het totaal aantal niet-beroepsmatig afgelegde kilometers is in 2024 niet gewijzigd ten opzichte van 2023. Gelet op de verdeling van de reguliere niet-beroepsmatige kilometers naar vervoerwijze blijkt uit de gegevens van tabel 2.3a dat het aantal afgelegde reizigerskilometers door inwoners van MRDH in 2024 alleen voor lopen is gewijzigd. Het totaal aantal niet-beroepsmatig afgelegde kilometers voor lopen nam af met -16 procent ten opzichte van 2023. Wederom is deze uitkomst geraakt door de methodebreuk.
De kilometers met alleen beroepsmatige motieven in 2024 zijn niet significant gewijzigd ten opzichte van 2023 (tabel 2.3b); ook niet voor een bepaalde vervoerwijze. Verder blijkt uit tabel 2.3b met beroepsmatig gereden kilometers in 2024, dat het aantal respondenten voor de categorieën ‘trein/bus/tram/metro', 'bestelauto' en 'overig' te klein is (minder dan 50 waarnemingen in de cel) of de relatieve marge te groot is (meer dan 50%) om van een betrouwbaar cijfer te kunnen spreken. Daarom is bij deze waarden een punt gezet.
Reguliere reizigerskilometers op doordeweekse dagen: alle motieven en niet-beroepsmatig
Tabellen 2.4a en 2.4b bevatten reguliere reizigerskilometers gemaakt op de doordeweekse dagen maandag tot en met vrijdag, ongeacht of het een feestdag is of niet. De doordeweekse reizigerskilometers zijn vervolgens uitgesplitst naar reguliere reizigerskilometers (inclusief beroepsmatige kilometers) en reguliere reizigerskilometers exclusief beroepsmatige reguliere reizigerskilometers. Ook in deze tabel zijn dus geen kilometers van (werkgerelateerde) serieverplaatsingen van ODiN opgenomen.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 18 213 | 11 926* | 13 059* | 14 056* | 16 017* | 15 429 | -4 |
| Personenauto als bestuurder | 8 572 | 6 220* | 6 126 | 6 655 | 7 323 | 7 305 | 0 |
| Personenauto als passagier | 2 306 | 1 692* | 2 141* | 1 844 | 2 037 | 1 913 | -6 |
| Trein | 2 464 | 798* | 1 013 | 1 388* | 2 298* | 2 094 | -9 |
| Bus/tram/metro | 1 511 | 553* | 695* | 997* | 1 187* | 1 208 | +2 |
| Brom-/snorfiets | 158 | 96* | 120 | 148 | 135 | 98 | -27 |
| Fiets2) | 1 579 | 1 332* | 1 329 | 1 567* | 1 572 | 1 506 | -4 |
| Lopen | 585 | 649* | 824* | 722* | 707 | 596* | -16 |
| Overig (incl. bestelauto) | 1 039 | 586* | 810 | 735 | 757 | 709 | -6 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Doordeweekse dagen, dus maandag tot en met vrijdag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 17 425 | 11 429* | 12 584* | 13 567* | 15 423* | 14 939 | -3 |
| Personenauto als bestuurder | 8 169 | 5 951* | 5 904 | 6 406 | 7 016 | 7 040 | 0 |
| Personenauto als passagier | 2 274 | 1 685* | 2 129* | 1 829 | 2 024 | 1 902 | -6 |
| Trein | 2 444 | 791* | 995 | 1 387* | 2 271* | 2 061 | -9 |
| Bus/tram/metro | 1 476 | 549* | 684* | 978* | 1 171* | 1 196 | +2 |
| Brom-/snorfiets | 155 | 95* | 119 | 147 | 134 | 95 | -29 |
| Fiets2) | 1 559 | 1 315* | 1 315 | 1 548* | 1 559 | 1 488 | -5 |
| Lopen | 581 | 647* | 822* | 719* | 704 | 594* | -16 |
| Overig (incl. bestelauto) | 766 | 397* | 615* | 553 | 546 | 562 | +3 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Doordeweekse dagen, dus maandag tot en met vrijdag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
Inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag van 6 jaar of ouder legden in 2024 ruim 15 miljard reguliere reizigerskilometers af op doordeweekse dagen. Dat verschilt niet significant met een jaar eerder.
Het verschil tussen het totaal aantal kilometers in tabel 2.4a en tabel 2.4b bestaat uit reguliere reizigerskilometers gemaakt voor beroepsmatige motieven in 2024 op doordeweekse dagen. Echter dit verschil is gebaseerd op slechts 47 waarnemingen, hiermee dient bij de interpretatie rekening te worden gehouden.
Het aantal reizigerskilometers op doordeweekse dagen voor lopen in 2024 is met -16 procent afgenomen voor ‘alle motieven’ en de ‘niet-beroepsmatige motieven’ ten opzichte van 2023. De genoemde significante dalingen voor lopen zijn mogelijk mede veroorzaakt door de methodebreuk.
Reguliere reizigerskilometers op werkdagen: alle motieven en niet-beroepsmatig
Tabel 2.5a en tabel 2.5b bevatten een indeling die vergelijkbaar is met die van de twee voorgaande tabellen. Het verschil is de selectie van het type dag. De tabellen 2.5a en 2.5b bevatten de resultaten op werkdagen, oftewel de doordeweekse dagen maandag tot en met vrijdag uitgezonderd feestdagen. Het verschil tussen tabel 2.5a en tabel 2.4a is het aantal reizigerskilometers afgelegd op doordeweekse feestdagen door inwoners van de metropoolregio.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 17 874 | 11 646* | 12 729* | 13 649* | 15 469* | 14 871 | -4 |
| Personenauto als bestuurder | 8 382 | 6 094* | 5 954 | 6 453 | 7 073 | 7 026 | -1 |
| Personenauto als passagier | 2 236 | 1 617* | 2 038* | 1 751 | 1 911 | 1 741 | -9 |
| Trein | 2 443 | 788* | 1 008 | 1 343* | 2 242* | 2 056 | -8 |
| Bus/tram/metro | 1 504 | 550* | 691* | 987* | 1 159* | 1 187 | +2 |
| Brom-/snorfiets | 157 | 96* | 118 | 146 | 134 | 98 | -27 |
| Fiets2) | 1 555 | 1 302* | 1 308 | 1 534* | 1 541 | 1 478 | -4 |
| Lopen | 571 | 627* | 805* | 704* | 683 | 582* | -15 |
| Overig (incl. bestelauto) | 1 026* | 572* | 807 | 731 | 726 | 703 | -3 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 17 119 | 11 168* | 12 254* | 13 163* | 14 883* | 14 382 | -3 |
| Personenauto als bestuurder | 7 999 | 5 841* | 5 731 | 6 206 | 6 772 | 6 761 | 0 |
| Personenauto als passagier | 2 204 | 1 610* | 2 026* | 1 736 | 1 898 | 1 730 | -9 |
| Trein | 2 423 | 781* | 991 | 1 342* | 2 215* | 2 023 | -9 |
| Bus/tram/metro | 1 469 | 546* | 681* | 968* | 1 143* | 1 177 | +3 |
| Brom-/snorfiets | 155 | 95* | 117 | 145 | 132 | 94 | -29 |
| Fiets2) | 1 537 | 1 284* | 1 293 | 1 515* | 1 527 | 1 461 | -4 |
| Lopen | 568 | 626* | 803* | 701* | 680 | 580* | -15 |
| Overig (incl. bestelauto) | 765 | 386* | 611* | 550 | 515 | 556 | +8 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
De schattingen in tabel 2.5a en tabel 2.5b over de metropoolregio Rotterdam Den Haag zijn gebaseerd op alle motieven enerzijds en de niet-beroepsmatige motieven anderzijds. Het verschil tussen de schattingen van beide tabellen is gebaseerd op slechts 46 waarnemingen. Hiermee dient bij de interpretatie rekening te worden gehouden.
Het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor alle motieven en de ‘niet-beroepsmatige motieven’ zijn alleen gewijzigd voor de vervoerwijze lopen. In 2024 nam het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor alle motieven en de ‘niet-beroepsmatige motieven’ voor lopen met -15 procent af vergeleken met 2023. De genoemde significante dalingen voor lopen zijn mogelijk mede veroorzaakt door de methodebreuk.
Reguliere reizigerskilometers naar reismotief: alle dagen en werkdagen
In de tabellen 2.6a en 2.6b zijn de reguliere reizigerskilometers afgelegd door inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag binnen Nederland, uitgesplitst naar reismotief. Tabel 2.6a bevat cijfers voor alle dagen van de week (zondag tot en met zaterdag) en tabel 2.6b voor werkdagen (doordeweekse dagen uitgezonderd feestdagen).
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 25 052 | 16 775* | 18 955* | 20 290* | 22 862* | 21 879 | -4 |
| Van en naar het werk | 6 601 | 4 037* | 3 723 | 4 913* | 5 691* | 5 826 | +2 |
| Zakelijk en beroepsmatig | 2 366* | 1 064* | 1 081 | 1 373 | 1 404 | 1 267 | -10 |
| Diensten en verzorging | 547 | 394* | 511* | 390* | 462 | 434 | -6 |
| Winkelen en boodschappen doen | 2 164 | 1 712* | 1 899 | 1 980 | 2 225 | 2 137 | -4 |
| Onderwijs of cursus volgen | 1 382 | 667* | 942* | 994 | 1 188 | 1 163 | -2 |
| Recreatief totaal en overig | 11 993 | 8 900* | 10 799* | 10 641 | 11 892* | 11 051 | -7 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 17 874 | 11 646* | 12 729* | 13 649* | 15 469* | 14 871 | -4 |
| Van en naar het werk | 6 203 | 3 677* | 3 363 | 4 604* | 5 279* | 5 491 | +4 |
| Zakelijk en beroepsmatig | 2 203* | 964* | 938 | 1 214 | 1 239 | 1 170 | -6 |
| Diensten en verzorging | 509 | 332* | 435* | 367 | 414 | 383 | -8 |
| Winkelen en boodschappen doen | 1 356 | 1 084 | 1 193 | 1 214 | 1 308 | 1 236 | -5 |
| Onderwijs of cursus volgen | 1 318 | 612* | 839* | 937 | 1 101 | 1 106 | 0 |
| Recreatief totaal en overig | 6 285 | 4 976* | 5 960* | 5 313* | 6 127* | 5486* | -10 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen. | |||||||
In ODiN 2024 is 68 procent van alle reguliere reizigerskilometers door inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag van 6 jaar of ouder afgelegd op werkdagen. In 2023 was dit eveneens 68 procent. In 2022 en 2021 was dit aandeel 67 procent, in 2020 69 procent en in 2019 was dat aandeel 71 procent.
Het totaal aantal reguliere reizigerskilometers op alle dagen van de week is in ODiN 2024 21,9 miljard kilometer. Dat is geen significant verschil ten opzichte van ODiN 2023. Er zijn geen significante verschillen voor het totaal aantal reguliere reizigerskilometers op alle dagen van de week voor de motieven.
Op werkdagen is het totaal aantal reizigerskilometers ook niet significant veranderd in 2024 in vergelijking met een jaar eerder. Naar motief bezien is op werkdagen alleen het aantal reizigerskilometers voor ‘Recreatief totaal en overig’ significant afgenomen vergeleken met 2023, namelijk -10 procent. Deze uitkomst is geraakt door de methodebreuk.
3) Een serieverplaatsing wordt vrijwel altijd voorafgegaan door een afzonderlijk uitgevraagde werkgerelateerde verplaatsing.