ODiN 2024 Metropoolregio Rotterdam Den Haag

2. Reizigerskilometers

In dit hoofdstuk worden reizigerskilometers per jaar van 2019 tot en met 2024 gepresenteerd. De ODiN-bestanden bevatten de totale reizigerskilometers van inwoners van 6 jaar of ouder in particuliere huishoudens in Nederland gebaseerd op uitvraag via internet (cawi-only). 

Bij het vergelijken van de cijfers in dit hoofdstuk dient rekening te worden gehouden met het feit dat het aantal kilometers per jaar afhankelijk is van het aantal dagen van het jaar (wel of geen schrikkeljaar), maar dat dit bijvoorbeeld ook afhankelijk kan zijn van het aantal doordeweekse dagen, weekenddagen en werkdagen in een jaar (zie bijlage C voor een overzicht met de verschillen per jaar).

Totale vervoersprestatie

De totale vervoersprestatie in tabel 2.1 betreft alle reizigerskilometers per jaar in Nederland van inwoners in particuliere huishoudens van de regio MRDH van 6 jaar of ouder voor alle dagen van de week. Zoals gebruikelijk voor de reizigerskilometers zijn de afstanden gebaseerd op de ritinformatie2). De totale vervoersprestatie omvat zowel reizigerskilometers van reguliere verplaatsingen als van serieverplaatsingen: 

Totale vervoersprestatie = reizigerskilometers reguliere verplaatsingen +
reizigerskilometers serieverplaatsingen

Daarbij zijn serieverplaatsingen clusters van 3 of meer achtereenvolgende verplaatsingen met altijd een werkgerelateerd motief (dat zijn de twee motieven: 'Van en naar het werk' en 'Zakelijk en beroepsmatig')3). Zo'n cluster van verplaatsingen dat een serieverplaatsing vormt is in de vragenlijst als een geheel uitgevraagd.

Reguliere verplaatsingen bevatten zowel verplaatsingen met werkgerelateerde motieven (de twee hierboven genoemde motieven) als verplaatsingen met niet-werkgerelateerde motieven (zoals 'Onderwijs of cursus volgen' en 'Winkelen en boodschappen doen'). De verplaatsingen met werkgerelateerde motieven die behoren tot de reguliere verplaatsingen zijn enkel afzonderlijk uitgevraagde verplaatsingen en dus niet de clusters van 3 of meer opeenvolgende werkgerelateerde verplaatsingen die als een geheel zijn uitgevraagd (de serieverplaatsingen).

Het werkgerelateerde motief 'Zakelijk en beroepsmatig' is te splitsen in een deel 'Zakelijk' en een deel 'Beroepsmatig'. In dit hoofdstuk is een aantal tabellen met reguliere reizigerskilometers opgedeeld naar de motieven 'beroepsmatig' en 'niet-beroepsmatig':

Reguliere reizigerskilometers = beroepsmatige reguliere reizigerskilometers + niet-beroepsmatige reguliere reizigerskilometers

Beroepsmatige reguliere reizigerskilometers zijn afgesplitst van het motief 'Zakelijk en beroepsmatig'. Niet-beroepsmatige reguliere reizigerskilometers bevatten dus alle reguliere verplaatsingen met niet-werkgerelateerde motieven plus de kilometers van reguliere verplaatsingen met het motief 'Van en naar het werk' en het deel 'Zakelijk' van het motief 'Zakelijk en beroepsmatig'.

In ODiN worden reizigerskilometers ten behoeve van en tijdens binnenlandse vakanties bij de reguliere verplaatsingen meegeteld. Wegvervoer (beroepsmatig) met vrachtwagens behoort niet tot de scope van het onderzoek en is dus geen onderdeel van de cijfers. Zoals gebruikelijk voor de reizigerskilometers zijn de afstanden gebaseerd op de ritinformatie.

2.1 Totale vervoersprestatie van inwoners van MRDH van 6 jaar of
ouder in miljoenen reizigerskilometers naar ritvervoerwijze per jaar,
alle dagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal25 95017 212*19 925*20 87223 574*22 669-4
Personenauto als bestuurder11 5198 510*8 9469 44810 617*10 357-2
Personenauto als passagier4 5353 234*3 913*3 7984 0443 642-10
Trein3 130962*1 456*1 898*2 965*2 929-1
Bus/tram/metro1 781693*865*1 258*1 469*1 520+3
Brom-/snorfiets 186 133 155 179 173 142-18
Fiets2)2 0611 783*1 8112 107*2 0342 002-2
Lopen 791910*1 175*1 032*1 014852*-16
Overig (incl. bestelauto)1 947*987*1 604*1 152*1 2591 225-3
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

De totale vervoersprestatie in tabel 2.1 is uitgesplitst naar vervoerwijze. Zoals gebruikelijk voor de reizigerskilometers in ODiN zijn de afstanden gebaseerd op ritinformatie. In 2024 bedraagt de totale vervoersprestatie bijna 22,7 miljard reizigerskilometers. Dat is geen significant verschil vergeleken met 2023. Het valt niet uit te sluiten dat deze uitkomst is geraakt door de methodebreuk. 

De enige significante verschillen in 2024 in vergelijking met 2023 zijn gevonden bij de modaliteit lopen. De vervoersprestatie voor lopen nam af met -16 procent. Deze uitkomst is ook geraakt door de methodebreuk en lijkt niet plausibel.

Reguliere reizigerskilometers

Tabel 2.2 bevat de reguliere reizigerskilometers onderverdeeld naar vervoerwijze. Het verschil tussen de totale vervoersprestatie in tabel 2.1 met het totaal aantal reizigerskilometers uit tabel 2.2 in 2024 is circa 790 miljoen kilometers afgelegd tijdens (werkgerelateerde) serieverplaatsingen. Deze worden immers alleen bij de totale vervoersprestatie meegeteld in tabel 2.1. In 2023 was het aantal kilometers afgelegd tijdens serieverplaatsingen circa 712 miljoen, in 2022 582 miljoen, in 2021 970 miljoen, in 2020 437 miljoen en in 2019 898 miljoen kilometer.

2.2 Reguliere reizigerskilometers van inwoners van MRDH van 6 jaar of
ouder in miljoenen reizigerskilometers naar ritvervoerwijze per jaar,
alle dagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal25 05216 775*18 955*20 290*22 862*21 879-4
Personenauto als bestuurder11 2568 331*8 6269 19310 472*9 985-5
Personenauto als passagier4 5353 234*3 913*3 7984 0443 642-10
Trein3 125962*1 412*1 898*2 831*2 914+3
Bus/tram/metro1 772685*843*1 225*1 450*1 502+4
Brom-/snorfiets 186129* 140 179 173 139-20
Fiets2)2 0411 761*1 7832 079*2 0131 973-2
Lopen 790910*1 174*1 032*1 013851*-16
Overig (incl. bestelauto)1 347*763*1 063* 887 867 872+1
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

Uit de gegevens in tabel 2.2 volgt dat het totaal aantal reguliere reizigerskilometers in 2024 bijna 22 miljard bedraagt, dit is geen significant verschil ten opzichte van 2023. Het aantal reguliere reizigerskilometers voor de modaliteit lopen is daarentegen wel significant gewijzigd. De reizigerskilometers te voet zijn afgenomen met 16 procent in 2024 vergeleken met 2023. Dit loopcijfer lijkt echter niet plausibel. Uit extra onderzoek naar aanleiding van de methodebreuk blijkt dat er minder korte verplaatsingen zijn opgegeven door respondenten. Mogelijk heeft dit bijgedragen aan de afname van de loopkilometers. 

Reguliere reizigerskilometers: niet-beroepsmatig en beroepsmatig

In tabel 2.3a en 2.3b zijn de reizigerskilometers weergegeven uitgesplitst naar enerzijds niet-beroepsmatige reguliere reizigerskilometers en anderzijds beroepsmatige reguliere reizigerskilometers. 

2.3a Reguliere reizigerskilometers van inwoners van MRDH van 6 jaar
of ouder voor niet-beroepsmatige motieven in miljoenen kilometers
naar ritvervoerwijze per jaar, alle dagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal24 18116 226*18 392*19 726*22 226*21 337-4
Personenauto als bestuurder10 8408 052*8 3798 89810 143*9 677-5
Personenauto als passagier4 4973 191*3 878*3 7804 0313 630-10
Trein3 106955*1 386*1 897*2 803*2 880+3
Bus/tram/metro1 737681*831*1 206*1 432*1 489+4
Brom-/snorfiets 183127* 139 178 172 135-21
Fiets2)2 0191 741*1 7582 052*1 9941 953-2
Lopen 785908*1 172*1 029*1 009849*-16
Overig (incl. bestelauto)1 014572*848* 686 642 724+13
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

2.3b Reguliere reizigerskilometers van inwoners van MRDH van 6 jaar
of ouder voor beroepsmatige motieven in miljoenen kilometers naar
ritvervoerwijze per jaar, alle dagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal872*548*563564636542-15
Personenauto als bestuurder416*279246295329308-6
Trein/bus/tram/metro.......
Fiets en lopen2)27.27292323-1
Bestelauto302.171....
Overig (incl. personenauto als passagier en brom-/snorfiets).......
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

Het totaal aantal niet-beroepsmatig afgelegde kilometers is in 2024 niet gewijzigd ten opzichte van 2023. Gelet op de verdeling van de reguliere niet-beroepsmatige kilometers naar vervoerwijze blijkt uit de gegevens van tabel 2.3a dat het aantal afgelegde reizigerskilometers door inwoners van MRDH in 2024 alleen voor lopen is gewijzigd. Het totaal aantal niet-beroepsmatig afgelegde kilometers voor lopen nam af met -16 procent ten opzichte van 2023. Wederom is deze uitkomst geraakt door de methodebreuk.

De kilometers met alleen beroepsmatige motieven in 2024 zijn niet significant gewijzigd ten opzichte van 2023 (tabel 2.3b); ook niet voor een bepaalde vervoerwijze. Verder blijkt uit tabel 2.3b met beroepsmatig gereden kilometers in 2024, dat het aantal respondenten voor de categorieën ‘trein/bus/tram/metro', 'bestelauto' en 'overig' te klein is (minder dan 50 waarnemingen in de cel) of de relatieve marge te groot is (meer dan 50%) om van een betrouwbaar cijfer te kunnen spreken. Daarom is bij deze waarden een punt gezet.

Reguliere reizigerskilometers op doordeweekse dagen: alle motieven en niet-beroepsmatig

Tabellen 2.4a en 2.4b bevatten reguliere reizigerskilometers gemaakt op de doordeweekse dagen maandag tot en met vrijdag, ongeacht of het een feestdag is of niet. De doordeweekse reizigerskilometers zijn vervolgens uitgesplitst naar reguliere reizigerskilometers (inclusief beroepsmatige kilometers) en reguliere reizigerskilometers exclusief beroepsmatige reguliere reizigerskilometers. Ook in deze tabel zijn dus geen kilometers van (werkgerelateerde) serieverplaatsingen van ODiN opgenomen.

2.4a Reguliere reizigerskilometers van inwoners van MRDH van 6 jaar
of ouder in miljoenen kilometers naar ritvervoerwijze per jaar,
doordeweekse dagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal18 21311 926*13 059*14 056*16 017*15 429-4
Personenauto als bestuurder8 5726 220*6 1266 6557 3237 3050
Personenauto als passagier2 3061 692*2 141*1 8442 0371 913-6
Trein2 464798*1 0131 388*2 298*2 094-9
Bus/tram/metro1 511553*695*997*1 187*1 208+2
Brom-/snorfiets 15896* 120 148 135 98-27
Fiets2)1 5791 332*1 3291 567*1 5721 506-4
Lopen 585649*824*722* 707596*-16
Overig (incl. bestelauto)1 039586* 810 735 757 709-6
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Doordeweekse dagen, dus maandag tot en met vrijdag inclusief feestdagen.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

2.4b Reguliere reizigerskilometers van inwoners van MRDH van 6 jaar
of ouder voor niet-beroepsmatige motieven in miljoenen kilometers
naar ritvervoerwijze per jaar, doordeweekse dagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal17 42511 429*12 584*13 567*15 423*14 939-3
Personenauto als bestuurder8 1695 951*5 9046 4067 0167 0400
Personenauto als passagier2 2741 685*2 129*1 8292 0241 902-6
Trein2 444791* 9951 387*2 271*2 061-9
Bus/tram/metro1 476549*684*978*1 171*1 196+2
Brom-/snorfiets 15595* 119 147 134 95-29
Fiets2)1 5591 315*1 3151 548*1 5591 488-5
Lopen 581647*822*719* 704594*-16
Overig (incl. bestelauto) 766397*615* 553 546 562+3
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Doordeweekse dagen, dus maandag tot en met vrijdag inclusief feestdagen.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

Inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag van 6 jaar of ouder legden in 2024 ruim 15 miljard reguliere reizigerskilometers af op doordeweekse dagen. Dat verschilt niet significant met een jaar eerder.

Het verschil tussen het totaal aantal kilometers in tabel 2.4a en tabel 2.4b bestaat uit reguliere reizigerskilometers gemaakt voor beroepsmatige motieven in 2024 op doordeweekse dagen. Echter dit verschil is gebaseerd op slechts 47 waarnemingen, hiermee dient bij de interpretatie rekening te worden gehouden. 

Het aantal reizigerskilometers op doordeweekse dagen voor lopen in 2024 is met -16 procent afgenomen voor ‘alle motieven’ en de ‘niet-beroepsmatige motieven’ ten opzichte van 2023. De genoemde significante dalingen voor lopen zijn mogelijk mede veroorzaakt door de methodebreuk.

Reguliere reizigerskilometers op werkdagen: alle motieven en niet-beroepsmatig

Tabel 2.5a en tabel 2.5b bevatten een indeling die vergelijkbaar is met die van de twee voorgaande tabellen. Het verschil is de selectie van het type dag. De tabellen 2.5a en 2.5b bevatten de resultaten op werkdagen, oftewel de doordeweekse dagen maandag tot en met vrijdag uitgezonderd feestdagen. Het verschil tussen tabel 2.5a en tabel 2.4a is het aantal reizigerskilometers afgelegd op doordeweekse feestdagen door inwoners van de metropoolregio. 

2.5a Reguliere reizigerskilometers van inwoners van MRDH van 6 jaar
of ouder in miljoenen kilometers naar ritvervoerwijze per jaar,
werkdagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal17 87411 646*12 729*13 649*15 469*14 871-4
Personenauto als bestuurder8 3826 094*5 9546 4537 0737 026-1
Personenauto als passagier2 2361 617*2 038*1 7511 9111 741-9
Trein2 443788*1 0081 343*2 242*2 056-8
Bus/tram/metro1 504550*691*987*1 159*1 187+2
Brom-/snorfiets 15796* 118 146 134 98-27
Fiets2)1 5551 302*1 3081 534*1 5411 478-4
Lopen 571627*805*704* 683582*-15
Overig (incl. bestelauto)1 026*572* 807 731 726 703-3
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

2.5b Reguliere reizigerskilometers van inwoners van MRDH van 6 jaar
of ouder voor niet-beroepsmatige motieven in miljoenen kilometers
naar ritvervoerwijze per jaar, werkdagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal17 11911 168*12 254*13 163*14 883*14 382-3
Personenauto als bestuurder7 9995 841*5 7316 2066 7726 7610
Personenauto als passagier2 2041 610*2 026*1 7361 8981 730-9
Trein2 423781* 9911 342*2 215*2 023-9
Bus/tram/metro1 469546*681*968*1 143*1 177+3
Brom-/snorfiets 15595* 117 145 132 94-29
Fiets2)1 5371 284*1 2931 515*1 5271 461-4
Lopen 568626*803*701* 680580*-15
Overig (incl. bestelauto) 765386*611* 550 515 556+8
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

De schattingen in tabel 2.5a en tabel 2.5b over de metropoolregio Rotterdam Den Haag zijn gebaseerd op alle motieven enerzijds en de niet-beroepsmatige motieven anderzijds. Het verschil tussen de schattingen van beide tabellen is gebaseerd op slechts 46 waarnemingen. Hiermee dient bij de interpretatie rekening te worden gehouden. 

Het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor alle motieven en de ‘niet-beroepsmatige motieven’ zijn alleen gewijzigd voor de vervoerwijze lopen. In 2024 nam het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor alle motieven en de ‘niet-beroepsmatige motieven’ voor lopen met -15 procent af vergeleken met 2023. De genoemde significante dalingen voor lopen zijn mogelijk mede veroorzaakt door de methodebreuk.

Reguliere reizigerskilometers naar reismotief: alle dagen en werkdagen

In de tabellen 2.6a en 2.6b zijn de reguliere reizigerskilometers afgelegd door inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag binnen Nederland, uitgesplitst naar reismotief. Tabel 2.6a bevat cijfers voor alle dagen van de week (zondag tot en met zaterdag) en tabel 2.6b voor werkdagen (doordeweekse dagen uitgezonderd feestdagen).

2.6a Reguliere reizigerskilometers van inwoners van MRDH van 6 jaar
of ouder in miljoenen kilometers naar motief per jaar, alle dagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal25 05216 775*18 955*20 290*22 862*21 879-4
Van en naar het werk6 6014 037*3 7234 913*5 691*5 826+2
Zakelijk en beroepsmatig2 366*1 064*1 0811 3731 4041 267-10
Diensten en verzorging 547394*511*390* 462 434-6
Winkelen en boodschappen doen2 1641 712*1 8991 9802 2252 137-4
Onderwijs of cursus volgen1 382667*942* 9941 1881 163-2
Recreatief totaal en overig11 9938 900*10 799*10 64111 892*11 051-7
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen.

2.6b Reguliere reizigerskilometers van inwoners van MRDH van 6 jaar
of ouder in miljoenen kilometers naar motief per jaar, werkdagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal17 87411 646*12 729*13 649*15 469*14 871-4
Van en naar het werk6 2033 677*3 3634 604*5 279*5 491+4
Zakelijk en beroepsmatig2 203*964* 9381 2141 2391 170-6
Diensten en verzorging 509332*435* 367 414 383-8
Winkelen en boodschappen doen1 3561 0841 1931 2141 3081 236-5
Onderwijs of cursus volgen1 318612*839* 9371 1011 1060
Recreatief totaal en overig6 2854 976*5 960*5 313*6 127*5486*-10
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen.

In ODiN 2024 is 68 procent van alle reguliere reizigerskilometers door inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag van 6 jaar of ouder afgelegd op werkdagen. In 2023 was dit eveneens 68 procent. In 2022 en 2021 was dit aandeel 67 procent, in 2020 69 procent en in 2019 was dat aandeel 71 procent.

Het totaal aantal reguliere reizigerskilometers op alle dagen van de week is in ODiN 2024 21,9 miljard kilometer. Dat is geen significant verschil ten opzichte van ODiN 2023. Er zijn geen significante verschillen voor het totaal aantal reguliere reizigerskilometers op alle dagen van de week voor de motieven. 

Op werkdagen is het totaal aantal reizigerskilometers ook niet significant veranderd in 2024 in vergelijking met een jaar eerder. Naar motief bezien is op werkdagen alleen het aantal reizigerskilometers voor ‘Recreatief totaal en overig’ significant afgenomen vergeleken met 2023, namelijk -10 procent. Deze uitkomst is geraakt door de methodebreuk.

2) Dit is de meest zuivere bepaling. Verplaatsingen kunnen met meerdere vervoerwijzen worden gemaakt, bijvoorbeeld fiets-trein-bus-lopen. In dat geval wordt bij de hier gehanteerde afleiding de afgelegde afstand per rit van al de vier gebruikte vervoerwijzen binnen de hele verplaatsing ook toegekend aan elk van de vier gebruikte vervoerwijzen. ODiN kent daarnaast voor die gevallen een hoofdvervoerwijze toe voor de gehele verplaatsing op basis van de langst afgelegde afstand binnen de verplaatsing. Deze hoofdvervoerwijze speelt echter geen rol bij de toekenning van de hier gepresenteerde afstanden.
3) Een serieverplaatsing wordt vrijwel altijd voorafgegaan door een afzonderlijk uitgevraagde werkgerelateerde verplaatsing.