3. Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag
De totale reizigerskilometers zijn te ontleden in aantallen verplaatsingen en de verplaatsingsafstanden. Deze paragraaf richt zich op het gemiddeld aantal reguliere verplaatsingen per persoon per dag naar vervoerwijze en naar motief. Vanzelfsprekend wordt deze indicator in ODiN gebaseerd op verplaatsingsinformatie, terwijl de tabellen in hoofdstuk 2 gebaseerd zijn op ritinformatie. Voor betere leesbaarheid zijn in dit hoofdstuk de cijfers in de tabellen weergegeven per 1.000 personen van 6 jaar of ouder.
Gemiddeld aantal verplaatsingen naar vervoerwijze
In de tabellen 3.1a, 3.1b en 3.1c wordt het gemiddeld aantal reguliere verplaatsingen in Nederland per 1.000 personen per dag van inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag in particuliere huishoudens vermeld naar hoofdvervoerwijze van de verplaatsing4). De drie tabellen zijn als volgt opgedeeld: cijfers voor alle dagen van de week (zondag tot en met zaterdag; tabel 3.1a), werkdagen (doordeweekse dagen uitgezonderd feestdagen; tabel 3.1b) en weekend- plus feestdagen (tabel 3.1c). Het betreft reguliere verplaatsingen.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 546* | 2 119* | 2 311* | 2 469* | 2 478 | 2 284* | -8 |
| Personenauto als bestuurder | 773 | 622* | 662* | 697 | 699 | 666 | -5 |
| Personenauto als passagier | 275 | 215* | 238* | 234 | 257* | 235* | -9 |
| Trein | 82 | 28* | 38* | 51* | 73* | 75 | +3 |
| Bus/tram/metro | 185 | 85* | 87 | 145* | 151 | 157 | +4 |
| Brom-/snorfiets | 39 | 31 | 32 | 38 | 37 | 31 | -17 |
| Fiets2) | 634 | 526* | 522 | 634* | 592* | 577 | -2 |
| Lopen | 486* | 564* | 665* | 612* | 617 | 495* | -20 |
| Overig (incl. bestelauto) | 72 | 49* | 67* | 58 | 53 | 49 | -8 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 707 | 2 269* | 2 434* | 2 617* | 2 623 | 2 408* | -8 |
| Personenauto als bestuurder | 818 | 683* | 692 | 735 | 733 | 712 | -3 |
| Personenauto als passagier | 222 | 180* | 203 | 195 | 212 | 192 | -9 |
| Trein | 97 | 34* | 41 | 56* | 86* | 82 | -5 |
| Bus/tram/metro | 217 | 97* | 102 | 161* | 174 | 179 | +3 |
| Brom-/snorfiets | 46 | 33 | 38 | 43 | 41 | 31 | -24 |
| Fiets2) | 711* | 595* | 595 | 711* | 671 | 647 | -4 |
| Lopen | 515* | 593* | 688* | 644* | 644 | 508* | -21 |
| Overig (incl. bestelauto) | 82 | 53* | 74* | 71 | 63 | 57 | -10 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 151 | 1 782* | 2 034* | 2 128 | 2 156 | 2 005* | -7 |
| Personenauto als bestuurder | 662 | 485* | 595* | 610 | 625 | 561* | -10 |
| Personenauto als passagier | 405 | 292* | 316 | 323 | 358 | 330 | -8 |
| Trein | 45 | . | 30 | 38 | 44 | 59* | +35 |
| Bus/tram/metro | 109 | 59* | 52 | 106* | 99 | 107 | +9 |
| Brom-/snorfiets | . | . | . | . | . | . | . |
| Fiets2) | 446 | 370* | 360 | 457* | 414 | 420 | +1 |
| Lopen | 414 | 497* | 612* | 538* | 557 | 466* | -16 |
| Overig (incl. bestelauto) | 48 | 38 | 50 | 28* | 30 | 31 | +2 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Weekenddagen: zaterdag en zondag. Feestdagen: nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, beide paasdagen, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, beide pinksterdagen, beide kerstdagen en oudjaarsdag. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
Uit tabel 3.1a (alle dagen) volgt dat het gemiddeld aantal verplaatsingen per dag per 1.000 inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag, in 2024 significant lager is dan in 2023 (-8 procent). Dit komt overeen met het landelijk beeld. Ook het gemiddeld aantal verplaatsingen op werkdagen (doordeweekse dagen exclusief feestdagen) en op weekend- en feestdagen nam af in 2024 vergeleken met het jaar ervoor, respectievelijk -8 en -7 procent (tabellen 3.1b en 3.1c). De hoogste aantallen verplaatsingen worden gemaakt op werkdagen en de minste op weekend- en feestdagen.
Uit de analyse per vervoerwijze blijkt dat aantal verplaatsingen voor lopen op ‘alle dagen’ in 2024 is afgenomen met een vijfde. Ook het aantal verplaatsingen gemaakt door inwoners van MRDH als passagier van een personenauto is significant afgenomen (-9 procent). Op landelijk niveau (alle dagen) zijn, naast andere significante afnames van het aantal verplaatsingen naar vervoerwijze, eveneens als door de inwoners van MRDH, significant minder verplaatsingen gemaakt te voet en als personenautopassagier.
Zowel op werkdagen als op weekend- en feestdagen nam het aantal verplaatsingen te voet in 2024 door inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag ook af vergeleken met een jaar eerder, respectievelijk met 21 en 16 procent. Op weekend- en feestdagen nam daarnaast het aantal verplaatsingen als bestuurder van een personenauto significant af met 10 procent. Uit extra onderzoek naar aanleiding van de methodebreuk blijkt dat er minder korte verplaatsingen zijn opgegeven door respondenten. Mogelijk heeft dit bijgedragen aan de bovengenoemde uitkomsten. Op weekend- en feestdagen nam het aantal verplaatsingen met de trein toe met 35 procent. Ter informatie: de NS rapporteerde in haar jaaroverzicht (NS, 2025) eveneens een toename (alle dagen).
Gemiddeld aantal verplaatsingen naar reismotief
In de tabellen 3.2a, 3.2b en 3.2c wordt het gemiddeld aantal verplaatsingen per 1.000 personen per dag vermeld naar reismotief. De tabellen hebben verder dezelfde indeling als de tabellen 3.1a, 3.1b en 3.1c voor wat betreft de dagen. Het betreft reguliere verplaatsingen in Nederland door inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 546* | 2 119* | 2 311* | 2 469* | 2 478 | 2 284* | -8 |
| Van en naar het werk | 484 | 321* | 308 | 379* | 394 | 405 | +3 |
| Zakelijk en beroepsmatig | 100* | 58* | 65 | 74 | 65 | 63 | -3 |
| Diensten en verzorging | 89 | 62* | 88* | 77* | 79 | 72 | -9 |
| Winkelen en boodschappen doen | 541 | 536 | 561 | 555 | 557 | 501* | -10 |
| Onderwijs of cursus volgen | 225 | 141* | 146 | 184* | 194 | 197 | +1 |
| Recreatief totaal en overig | 1 106* | 1 002* | 1 144* | 1 199* | 1 190 | 1 046* | -12 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 707 | 2 269* | 2 434* | 2 617* | 2 623 | 2 408* | -8 |
| Van en naar het werk | 632 | 416* | 396 | 496* | 518 | 534 | +3 |
| Zakelijk en beroepsmatig | 130* | 76* | 83 | 95 | 84 | 82 | -2 |
| Diensten en verzorging | 115 | 80* | 115* | 101 | 105 | 94 | -11 |
| Winkelen en boodschappen doen | 515 | 528 | 549 | 545 | 527 | 465* | -12 |
| Onderwijs of cursus volgen | 306 | 198* | 203 | 255* | 266 | 274 | +3 |
| Recreatief totaal en overig | 1 010* | 971 | 1 089* | 1 125 | 1 123 | 958* | -15 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 151 | 1 782* | 2 034* | 2 128 | 2 156 | 2 005* | -7 |
| Van en naar het werk | 124 | 107 | 112 | 109 | 116 | 114 | -2 |
| Zakelijk en beroepsmatig | . | . | 26 | . | . | . | . |
| Diensten en verzorging | 27 | 20 | 27 | 21 | 23 | 25 | +9 |
| Winkelen en boodschappen doen | 606 | 554 | 587 | 578 | 622 | 580 | -7 |
| Onderwijs of cursus volgen | 27 | . | . | 22 | 35* | . | . |
| Recreatief totaal en overig | 1 340 | 1 072* | 1 265* | 1 372* | 1 339 | 1 246* | -7 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Weekenddagen: zaterdag en zondag. Feestdagen: nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, beide paasdagen, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, beide pinksterdagen, beide kerstdagen en oudjaarsdag. | |||||||
Bij de tabellen 3.1 is al geconstateerd dat het totaal aantal verplaatsingen per 1.000 inwoners van MRDH van 6 jaar of ouder per dag gemiddeld over alle dagen, op werkdagen en op weekend- en feestdagen in 2024 significant verschilt van 2023. Dat zien we dus in de tabellen 3.2a, 3.2b en 3.2c terug.
Gelet op de onderverdeling naar motief is in 2024 het gemiddeld aantal verplaatsingen per 1.000 inwoners van 6 jaar of ouder op een gemiddelde dag voor de motieven ‘Winkelen en boodschappen doen’ (-10 procent) en ‘Recreatief totaal en overig’ (-12 procent) significant afgenomen. Voor wat betreft het landelijk niveau (alle dagen) zien we significante afnames in het aantal verplaatsingen ook terug bij ‘winkelen en boodschappen doen’ en bij recreatieve motieven als ‘visite/logeren’, ‘uitgaan, sport en hobby’ en ’toeren en wandelen’
Op een gemiddelde werkdag zijn ook de verplaatsingen voor ‘Winkelen en boodschappen doen’ en ‘Recreatief totaal en overig’ door inwoners van MRDH, significant afgenomen, respectievelijk met 12 procent en 15 procent. Op weekend- en feestdagen is alleen het aantal verplaatsingen van het motief ‘Recreatief totaal en overig’ van 2023 naar 2024 afgenomen met 7 procent.
Op weekend- en feestdagen bleek bij de motieven ‘Zakelijk bezoek in werksfeer’ en ‘Onderwijs of cursus volgen’ het aantal verplaatsingen te laag en is een punt geplaatst in plaats van een waarde in tabel 3.2c.