ODiN 2024 Metropoolregio Rotterdam Den Haag

4. Gemiddelde afgelegde afstand per verplaatsing

De totale reizigerskilometers zijn te ontleden in aantallen verplaatsingen en verplaatsingsafstanden. Deze paragraaf richt zich op de gemiddelde afgelegde afstand per reguliere verplaatsing naar vervoerwijze en naar motief. Evenals bij het gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag in het voorgaande hoofdstuk, is de afgelegde afstand per verplaatsing berekend met alleen reguliere verplaatsingen. Voor deze indicator wordt vooral informatie op verplaatsingsniveau gebruikt. Echter, bij de indeling naar vervoerwijze wordt voor alle reguliere verplaatsingen gekeken naar de som van de ritafstanden per ritvervoerwijze. De som van de ritafstanden (bijvoorbeeld de fiets) wordt vervolgens gedeeld door het totaal aantal verplaatsingen waarvan (in dit geval) de fiets de hoofdvervoerwijze is.

Gemiddelde afstand per verplaatsing naar vervoerwijze

In de tabellen 4.1a, 4.1b en 4.1c wordt de gemiddelde afstand per reguliere verplaatsing in Nederland van inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag in particuliere huishoudens weergegeven naar vervoerwijze.

4.1a Gemiddelde afstand per reguliere verplaatsing van inwoners van
MRDH van 6 jaar of ouder in kilometers naar ritvervoerwijze per jaar,
alle dagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal12,39,8*10,110,011,1*11,4+3
Personenauto als bestuurder18,216,6*16,116,018,0*17,8-1
Personenauto als passagier20,618,620,319,818,918,4-3
Trein47,942,346,345,646,846,3-1
Bus/tram/metro12,09,9*12,0*10,3*11,6*11,4-2
Brom-/snorfiets6,05,25,35,75,65,4-5
Fiets2)4,04,14,24,04,14,1-1
Lopen2,02,02,2*2,0*2,02,0+3
Overig (incl. bestelauto)23,419,419,618,719,721,3+8
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

4.1b Gemiddelde afstand per reguliere verplaatsing van inwoners van
MRDH van 6 jaar of ouder in kilometers naar ritvervoerwijze per jaar,
werkdagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal11,69,2*9,39,110,3*10,6+3
Personenauto als bestuurder18,116,0*15,315,316,9*16,90
Personenauto als passagier17,716,117,915,615,815,5-1
Trein44,541,443,741,845,743,2-6
Bus/tram/metro12,210,1*12,0*10,7*11,611,4-2
Brom-/snorfiets6,05,25,55,85,85,5-5
Fiets2)3,93,93,93,84,0*3,9-2
Lopen2,01,92,1*1,9*1,92,0+6
Overig (incl. bestelauto)22,219,119,318,120,021,3+6
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

4.1c Gemiddelde afstand per reguliere verplaatsing van inwoners van
MRDH van 6 jaar of ouder in kilometers naar ritvervoerwijze per jaar,
weekend- en feestdagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal14,411,6*12,312,613,313,5+2
Personenauto als bestuurder18,718,518,018,121,1*20,4-3
Personenauto als passagier24,422,223,825,623,122,3-4
Trein65,8.54,158,651,955,9+8
Bus/tram/metro10,69,211,79,111,4*11,4-1
Brom-/snorfiets.......
Fiets2)4,75,05,34,84,44,6+3
Lopen2,32,32,42,52,32,2-3
Overig (incl. bestelauto)28,820,220,522,318,121,1+17
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Weekenddagen: zaterdag en zondag. Feestdagen: nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, beide paasdagen, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, beide pinksterdagen, beide kerstdagen en oudjaarsdag.
2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec.

Uit bovenstaande tabellen volgt dat de gemiddelde afgelegde afstand per verplaatsing door inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag niet significant verschilt met 2023. Dit geldt zowel op een gemiddelde dag, op een gemiddelde werkdag en op een gemiddelde weekend- en/of feestdag in 2024. Ondanks het feit dat er geen verschillen zijn gevonden in de gemiddelde verplaatsingsafstand afgelegd door inwoners van de metropoolregio, zijn de cijfers waarschijnlijk toch geraakt door de methodebreuk. Uit de landelijke rapportage blijkt onder andere bij de totale verplaatsingsafstand en bij lopen, een significante toename van de verplaatsingsafstand. Dat is een logisch gevolg van het feit dat het aantal korte verplaatsingen in ODiN 2024 is afgenomen ten opzichte van ODiN 2023. Ook het aantal verplaatsingen van inwoners van MRDH is bij personenauto als passagier en lopen significant afgenomen. Echter dit heeft niet geresulteerd in een toename van de gemiddelde afstand per verplaatsing. 

Gelet op de vervoerwijzen zijn er ook geen verschillen in de gemiddelde afstand per verplaatsing tussen 2024 en 2023. Ook voor ‘alle dagen’, voor werkdagen en op ‘weekend- en feestdagen’ zijn er geen significante verschillen in de verplaatsingsafstand in vergelijking met een jaar eerder.

In tabel 4.1c is de waarde voor brom- en snorfiets vervangen door een punt omdat er te weinig waarnemingen waren.

Gemiddelde afstand per verplaatsing naar reismotief

De tabellen 4.2a, 4.2b en 4.2c bevatten de gemiddelde afstand per verplaatsing naar reismotief. 

4.2a Gemiddelde afstand per reguliere verplaatsing van inwoners van
MRDH van 6 jaar of ouder in kilometers naar motief per jaar,
alle dagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal12,39,8*10,110,011,1*11,4+3
Van en naar het werk17,015,6*14,915,817,4*17,1-2
Zakelijk en beroepsmatig29,722,8*20,522,526,224,1-8
Diensten en verzorging7,77,97,26,27,07,1+1
Winkelen en boodschappen doen5,04,0*4,24,34,85,1+5
Onderwijs of cursus volgen7,75,9*8,0*6,67,47,0-5
Recreatief totaal en overig13,611,0*11,610,8*12,0*12,6+4
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen.

4.2b Gemiddelde afstand per reguliere verplaatsing van inwoners van
MRDH van 6 jaar of ouder in kilometers naar motief per jaar,
werkdagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal11,69,2*9,39,110,3*10,6+3
Van en naar het werk17,315,8*15,216,217,8*17,6-1
Zakelijk en beroepsmatig29,922,6*20,222,225,824,3-6
Diensten en verzorging7,87,46,86,46,97,0+2
Winkelen en boodschappen doen4,63,7*3,93,94,34,6+5
Onderwijs of cursus volgen7,65,5*7,4*6,47,26,9-4
Recreatief totaal en overig11,09,2*9,88,2*9,5*9,8+3
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen.

4.2c Gemiddelde afstand per reguliere verplaatsing van inwoners van
MRDH van 6 jaar of ouder in kilometers naar motief per jaar,
weekend- en feestdagen1)
201920202021202220232024verschil 2024
t.o.v.
2023 (%)
Totaal14,411,6*12,312,613,313,5+2
Van en naar het werk13,813,512,911,413,811,4-17
Zakelijk en beroepsmatig..22,2....
Diensten en verzorging5,912,4*11,34,4*8,3*8,0-3
Winkelen en boodschappen doen5,74,6*4,85,35,76,0+5
Onderwijs of cursus volgen...10,69,6..
Recreatief totaal en overig18,414,7*15,315,616,717,3+3
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Weekenddagen: zaterdag en zondag. Feestdagen: nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, beide paasdagen, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, beide pinksterdagen, beide kerstdagen en oudjaarsdag.

Ook per motief zijn er in 2024 geen significante verschillen gevonden in de gemiddelde verplaatsingsafstand ten opzichte van 2023. Op ‘alle dagen’ en op werkdagen bedraagt de gemiddelde verplaatsingsafstand voor het totaal in 2024 respectievelijk 11,4 en 10,6 kilometer. Dit verschilt niet significant van de afstanden per verplaatsing in 2023. Ook op weekend- en feestdagen is er geen verschil met het jaar ervoor. Opmerkelijk is dat er zelfs geen significante verschillen zijn voor wat betreft de diverse motieven op deze 3 verschillende type dagen. Ook hier is mogelijk ten dele sprake van invloed van de methodebreuk.