2010 Groei Eindhoven Airport
Eindhoven Airport bestaat al sinds 1932. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het vliegtuig gebruikt door de Duitse Luftwaffe. Na de oorlog werden er squadrons van de Koninklijke Luchtmacht op het vliegveld gestationeerd.
Maar ook de burgerluchtvaart kwam naar Eindhoven en in 1984 werd er een aankomst- en vertrekhal geopend. De luchthaven wordt nog altijd gebruikt door zowel de Koninklijke Luchtmacht (luchtbasis Welschap), als voor burgerluchtvaart (Eindhoven Airport). Daarnaast is er ook een grote vliegclub, die in 1932 werd opgericht door onder andere Frits Philips.
Groei door budgetmaatschappijen
In de jaren negentig van de vorige eeuw vond er op Eindhoven Airport nog maar weinig passagiersverkeer plaats. Na 2000 kwamen budgetmaatschappijen3) zoals Ryanair, Transavia en Wizz Air naar Eindhoven. Op Eindhoven Airport vliegen voornamelijk budgetmaatschappijen en zij zorgden ervoor dat de luchthaven groeide.

Sinds 2010 is het aantal vliegtuigbewegingen op Eindhoven ieder jaar opnieuw gestegen, tot de coronapandemie. In 2019 vonden er 41,4 duizend vliegbewegingen plaats op Eindhoven, 113 procent meer dan in 2010. Het aantal passagiers op Eindhoven steeg tussen 2010 en 2019 met 210,6 procent tot 6,8 miljoen passagiers in 2019.
| jaar | passagiers (x 100 000) |
|---|---|
| 1997 | 2,7 |
| 1998 | 2,9 |
| 1999 | 2,9 |
| 2000 | 3,4 |
| 2001 | 2,8 |
| 2002 | 3,6 |
| 2003 | 4,3 |
| 2004 | 7,1 |
| 2005 | 9,7 |
| 2006 | 11,7 |
| 2007 | 14,4 |
| 2008 | 16,7 |
| 2009 | 17,4 |
| 2010 | 21,8 |
| 2011 | 26,6 |
| 2012 | 30,0 |
| 2013 | 34,3 |
| 2014 | 39,6 |
| 2015 | 43,7 |
| 2016 | 47,8 |
| 2017 | 57,0 |
| 2018 | 62,4 |
| 2019 | 67,8 |
| 2020 | 21,1 |
| 2021 | 27,0 |
| 2022 | 63,3 |
| 2023* | 68,8 |
| jaar | vliegbewegingen (x 1 000) |
|---|---|
| 1997 | 27,5 |
| 1998 | 24,5 |
| 1999 | 25,1 |
| 2000 | 23,3 |
| 2001 | 17,5 |
| 2002 | 16,3 |
| 2003 | 14,8 |
| 2004 | 16,2 |
| 2005 | 15,8 |
| 2006 | 15,8 |
| 2007 | 16,7 |
| 2008 | 18,4 |
| 2009 | 16,3 |
| 2010 | 19,5 |
| 2011 | 22,6 |
| 2012 | 24,6 |
| 2013 | 26,7 |
| 2014 | 29,1 |
| 2015 | 30,6 |
| 2016 | 32,7 |
| 2017 | 36,5 |
| 2018 | 38,6 |
| 2019 | 41,4 |
| 2020 | 18,8 |
| 2021 | 21,7 |
| 2022 | 40,3 |
| 2023* | 41,5 |
In 2014 vonden er voor het eerst meer vluchten in het handelsverkeer plaats op Eindhoven Airport dan op Rotterdam The Hague. Sindsdien is Eindhoven Airport de tweede luchthaven voor het handelsverkeer van Nederland. In 2024 nam Eindhoven 7 procent van alle vluchten van het handelsverkeer voor zijn rekening, en 9 procent van alle passagiers. Daarmee blijft Eindhoven de luchthavens van Rotterdam, Maastricht en Groningen voor.
Grenzen aan de groei voor Eindhoven Airport
Net als andere luchthavens moet Eindhoven Airport rekening houden met de leefomgeving rondom de luchthaven. Daarom mocht Eindhoven in 2023 maximaal 41,5 duizend vliegbewegingen uitvoeren. Hier bleef Eindhoven slechts 4 bewegingen onder. In 2024 werden 40,8 duizend vliegbewegingen uitgevoerd. De komende jaren zal Eindhoven moeten krimpen tot maximaal 40,5 duizend vluchten in 2026 en 2027. Naar verwachting zal er vanaf 2028 gestuurd gaan worden op geluidsnormen in plaats van aantal vluchten.
Bronnen
CBS StatLine, Luchtvaart; maandcijfers Nederlandse luchthavens van nationaal belang
Eindhoven Airport, Eindhoven Airport in een notendop, 2025
3) Budgetmaatschappijen werken volgens een eigen businessmodel met lage overheadkosten. Om de ticketprijzen zo laag mogelijk te houden moeten passagiers bijbetalen voor dienstverlening aan boord, zoals stoelreserveringen, eten en drinken, of hun bagage. Er wordt met zo min mogelijk verschillende vliegtuigtypes gevlogen en de toestellen worden intensief gebruikt.