3. Indeling mannelijke en vrouwelijke ondernemers
Als de onderzoekspopulatie van de Financieringsmonitor (het mkb in de business economy) met identificeerbare ondernemers ingedeeld wordt naar (teams die volledig bestaan uit) mannen, (teams die volledig bestaan uit) vrouwen en gemengde teams, dan vormt de groep met enkel vrouwelijke ondernemers slechts negen procent van de bedrijven (zie figuur 3.1a). Dit aandeel is binnen de steekproefopzet van de Financieringsmonitor te klein om statistisch significante uitspraken te kunnen doen over de zoektocht naar financiering.
De gemengde teams zijn vervolgens verder onderverdeeld op basis van de meerderheid binnen het team. Van de gemengde teams bestond 9,6 procent merendeels uit mannen en 6,4 procent merendeels uit vrouwen. Door deze toevoeging neemt het aantal teams met (merendeels) vrouwen licht toe, maar hun aantal is nog steeds te beperkt om hier uitspraken over te kunnen doen. Daarnaast betekent dit dat in meer dan 80 procent van de gemengde teams de verdeling tussen mannen en vrouwen gelijk is. Bij een gelijke verdeling zijn bedrijven toegekend aan vrouwelijke ondernemers. Deze groep bestaat daarom uit de bedrijven waarvan het team van ondernemers minstens voor de helft uit vrouwen bestaat. Door middel van deze indeling komt ongeveer 43 procent van de bedrijven onder het vrouwelijke ondernemerschap te vallen (zie figuur 3.1b). De resultaten in dit hoofdstuk zijn gebaseerd op deze tweedeling6).
| Geslacht | % |
|---|---|
| Mannen | 54 |
| Vrouwen | 9 |
| Gemengd | 37 |
| Geslacht | % |
|---|---|
| Mannen | 57 |
| Vrouwen | 43 |
Per type bedrijf (bedrijfstak en grootklasse) bestaat een duidelijk verschil in het aandeel van bedrijven dat minstens voor de helft bestaat uit vrouwelijke ondernemers. Zo zijn vrouwelijke ondernemers relatief vaak actief in de sectoren handel, vervoer en horeca en zakelijke dienstverlening. Mannelijke ondernemers domineren de bouw, nijverheid en de ICT. Ook hebben vrouwen vaker kleinere bedrijven: het aandeel vrouwelijk ondernemerschap neemt af naarmate de grootteklasse toeneemt.
| Groep | Mannen (%) | Vrouwen (%) |
|---|---|---|
| Grootteklasse | ||
| microbedrijf | 55 | 46 |
| kleinbedrijf | 73 | 27 |
| middenbedrijf | 76 | 24 |
| Bedrijfstak | ||
| nijverheid | 70 | 30 |
| bouw | 72 | 28 |
| handel, vervoer en horeca | 53 | 48 |
| informatie en communicatie | 71 | 29 |
| zakelijke dienstverlening | 53 | 48 |
| onroerend goed en reparatie | 57 | 43 |
De jaarlijkse Financieringsmonitor laat zien dat de verschillen in bedrijfskenmerken ook invloed hebben op de zoektocht naar financiering. Om een mogelijk verschil in de zoektocht naar financiering tussen mannen en vrouwen te kunnen aantonen wordt in de analyse in het volgende hoofdstuk om die reden gecorrigeerd voor deze bedrijfskenmerken (bedrijfstak en grootteklasse), evenals voor de leeftijd en herkomst van de ondernemer(s). Voor leeftijd en herkomst van ondernemers wordt ook gecorrigeerd, omdat het aannemelijk is dat de zoektocht verschilt tussen oudere en jongere ondernemers vanwege mogelijke eerdere ervaringen. Uit Aguelmous e.a. (2025) blijkt daarnaast dat de zoektocht van ondernemers met een buiten-Europese herkomst verschilt van de zoektocht van ondernemers met een Nederlandse of een Europese herkomst.