Aanvullend onderzoek voor branchevereniging NCV

Bijlage: toelichting Standaardbedrijfsindeling

Parfum- en cosmetica-industrie (SBI 2042)

Deze klasse omvat: - vervaardiging van parfums en cosmetische artikelen: w.o. parfums en reuk- en toiletwater; w.o. cosmetische zeep; w.o. schoonheidsmiddelen en producten voor de huidverzorging; w.o. zonnebrandmiddelen; w.o. producten voor manicure en pedicure; w.o. shampoos, haarlak, haarverf, permanentpreparaten en preparaten voor het ontkrullen van het haar; w.o. tandpasta en producten voor mondhygiëne, incl. kleefmiddelen voor kunstgebitten; w.o. scheermiddelen; w.o. deodorantia en badzout; w.o. ontharingsmiddelen.
Deze klasse omvat niet: - vervaardiging van niet-cosmetische zeep.

Groothandel in parfums en cosmetica (SBI 4645)

Deze klasse omvat: - groothandel in parfums en cosmetica; - groothandel in reinigingsmiddelen voor de lichaamsverzorging zoals toiletzeep, tandpasta, haarshampoos; - groothandel in toiletartikelen zoals haar- en tandenborstels, krulspelden, manicuresets, scheermessen enz.; - groothandel in pruiken, haarstukken, kunstnagels enz.

Supermarkten en dergelijke winkels met een algemeen assortiment voedings- en genotmiddelen (SBI 4711)

Deze klasse omvat:
- winkels die voldoen aan de volgende eisen:

  1. minimaal de helft van de omzet komt uit winkelverkoop van voedings- en genotmiddelen;
  2. geen specialisatie, dus geen enkele (sub)klasse van de groep 472 heeft een omzetaandeel van 50% of meer;
  3. uit elk van 5 verschillende (sub)klassen uit groep 472 wordt 5% of meer van de omzet gehaald.

Deze criteria gelden per individuele vestiging. Deze klasse omvat niet:
- winkels in diepvriesartikelen algemeen assortiment (472 99).

Warenhuizen en dergelijke winkels met een algemeen assortiment non-food (SBI 4719)

Deze klasse omvat:
- winkels die voldoen aan de volgende eisen:

  1. de verkochte producten behoren tot acht of meer klassen van de groepen 472 , 474 , 475 , 476 en 477 ;
  2. elke van die klassen heeft een omzetaandeel van meer dan 5%;
  3. geen enkele klasse heeft een omzetaandeel van 50% of meer;
  4. voedings- en genotmiddelen hebben een omzetaandeel van minder dan 50%;
  5. er zijn 50 of meer personen werkzaam. Deze criteria gelden per individuele vestiging.

- detailhandel in winkel die voldoet aan de volgende eisen:

  1. de verkochte producten behoren tot vijf of meer klassen van de groepen 472 , 474 , 475 , 476 en 477 ;
  2. elke klasse heeft een omzetaandeel van meer dan 5%;
  3. geen enkele klasse heeft een omzetaandeel van 50% of meer;
  4. voedings- en genotmiddelen maken 50 % of minder uit van de omzet;
  5. er zijn minder dan 50 personen werkzaam. Deze criteria gelden per individuele vestiging.

Gespecialiseerde winkels in voedings- en genotmiddelen (SBI 472)

Deze groep omvat de klassen: 4721 Winkels in aardappelen, groenten en fruit 4722 Winkels in vlees en vleeswaren, wild en gevogelte 4723 Winkels in vis en schaal- en weekdieren 4724 Winkels in brood, banket chocolade en suikerwerk 4725 Winkels in dranken (geen zuivel) 4726 Winkels in tabaksproducten en rokersbenodigdheden 4729 Winkels gespecialiseerd in overige voedings- en genotmiddelen.

Apotheken (SBI 4773)

Deze klasse omvat: - winkelverkoop van in hoofdzaak UR-(Uitsluitend op Recept) en UA-(Uitsluitend door Apotheekhoudende) geneesmiddelen. Eventueel in combinatie met: - verkoop van zelfzorggeneesmiddelen; - vervaardiging van geneesmiddelen. Deze klasse omvat niet: - farmaceutische thuiszorg, voorlichting en begeleiding van thuiswonende zieken, bejaarden op het gebied van medicijngebruik (86919).

Winkels in drogisterij-, medische en orthopedische artikelen (SBI 4774)

Deze klasse omvat: - winkels met het volgende pakket: zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en verplegingsartikelen in combinatie met parfums, decoratieve en verzorgende cosmetica, producten voor mond- en haarverzorging waarbij het omzetaandeel parfums en cosmetica minder dan  50 % uitmaakt van de omzet; - winkels in schoonmaakartikelen en borstelwaren.
Winkels in medische en orthopedische artikelen: w.o. EHBO-artikelen en thermometers; w.o. protheses; w.o. rolstoelen, looprekken, rollators; w.o. douche- en toilethulpmiddelen; w.o. aanmeten en verkoop van gehoorapparaten. - Groene Kruiswinkels (verkoop).

Winkels in parfums en cosmetica (SBI 4775)

Deze klasse omvat: - winkels in parfums, decoratieve cosmetica, lichaams-, haar- en mondverzorgingsproducten.

Markthandel (SBI 478)

Tot de markthandel wordt gerekend: - De verkoop van goederen aan consumenten vanuit verplaatsbare stallen/kramen op de (eventueel overdekte) markt. Kenmerkend voor de markthandel is dat een standplaatsvergunning nodig is en gewoonlijk dagelijks van standplaats wordt gewisseld. In elk geval wordt de koopwaar elke dag na afloop van de verkoop meegenomen. Naast de verkoop vanuit verplaatsbare stallen/kramen kan de verkoop ook vanuit verkoopwagens of andere mobiele verkoopunits plaats vinden; -de verkoop van goederen aan consumenten vanuit een verplaatsbare stal/kraam langs de openbare weg, voor het woonhuis e.d., -de verkoop van goederen op braderieën; -de verkoop van goederen op kermissen zoals snoep, noten, ballonnen, speelgoed mits niet verkregen via behendigheidsspel, touwtjetrekken e.d.; -de verkoop van goederen vanuit verplaatsbare stallen/kramen in markthallen; -de verkoop van goederen op z.g. zwarte markten zoals in Beverwijk. Verkoop van goederen aan consumenten vanuit kramen/stallen of andere mobiele ruimtes waarbij de goederen uitsluitend bedoeld zijn voor onmiddellijk gebruik te plekke wordt tot de horeca gerekend. Voorbeelden hiervan zijn verkoop van snacks, gebakken vis, ijs, suikerspin e.d.. NB: Viskramen op de markt die naast warme vis ook rauwe of anderszins niet bereide vis verkopen blijven ingedeeld in de markthandel.

Detailhandel via postorder en internet (SBI 4791)

Deze klasse omvat: - verkoop aan consumenten via internet: de transactie wordt gesloten via internet; - verkoop aan consumenten per postorder. De goederen worden naar de koper gezonden, nadat deze zijn keuze heeft gemaakt aan de hand van advertenties, catalogi, showmodellen of een andere vorm van adverteren; - verkoop aan consumenten via radio en televisie; - verkoop aan consumenten via internetsites, siteshopping; - verkoop aan consumenten via de telefoon; - telefonische verkoop van abonnementen; - verkoop via downloaden van boeken e.d.; - internetveilingen. Deze klasse omvat niet: - verkoop aan consumenten via colportage, huisparty's e.d. (47991); - callcenters die voor derden telefonische bestellingen van consumenten opnemen, zoals naar aanleiding van radio- en t.v.reclamespots (8220).

Kappers (SBI 96021)

Deze klasse omvat: - wassen, knippen, verven, kleurspoelen, onduleren e.d. van haar, evenals scheren en knippen.
Deze klasse omvat niet: - vervaardiging van pruiken (32999).

Schoonheidssalons en pedicures (SBI 96022)

Deze klasse omvat: - verrichten van niet-medische diensten in verband met de lichamelijke schoonheid, zoals gezichtsverzorging en -massage, antirimpelbehandeling, epileren, pedicure, manicure; - geven van kleur- en kledingadviezen; - image consulting: helpen de eigen persoonlijkheid te accentueren via uiterlijk en gedrag.
Deze klasse omvat niet: - verrichten van medisch behandelingen in verband met lichamelijke schoonheid zoals plastische chirurgie, vergroten/verkleinen van borsten, huidtransplantatie (86221); - verrichten van diensten in verband met het lichamelijk welzijn zoals sauna's, solaria, baden, wellness centra, enz. (9604).