Aanvullend onderzoek voor branchevereniging NCV

Over deze publicatie

Omzetcijfers en baankenmerken van bedrijfstakken die cosmetica en parfums verkopen aan consumenten, 2017-2020.

Samenvatting

Dit rapport bevat statistische informatie over het omzetniveau behaald uit verkopen van cosmetica en parfums aan consumenten met een uitsplitsing naar de, in totaal tien, hieraan gerelateerd bedrijfstakken.
Van zes bedrijfstakken zijn daarnaast sociale variabelen over werknemers en zelfstandigen in kaart gebracht. De gegevens die het CBS heeft gebruikt voor dit onderzoek zijn afkomstig uit bestaande databronnen. Er heeft voor dit onderzoek geen aanvullende enquêtering plaatsgevonden.

Omzet door verkopen van cosmetica en parfums aan consumenten

In 2020 werd voor 3,7 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten. Dat is bijna 9 procent meer dan in 2017. Drogisterijen verkochten in 2020 voor bijna 1,4 miljard euro aan cosmetica en parfums, gevolgd door winkels in parfums en cosmetica (702 miljoen euro) en supermarkten (669 miljoen euro). Samen waren deze drie bedrijfstakken in 2020 goed voor bijna driekwart van de verkopen van cosmetica en parfums.
Webwinkels en supermarkten laten de grootste stijging zien in de periode tussen 2017 en 2020. Zij verkochten ieder in 2020 ruim 100 miljoen meer aan cosmetica en parfums dan in 2017. Voor elke 100 euro die aan cosmetica en parfums werd uitgegeven, werd er in 2020 voor 12 euro verkocht door webwinkels en 18 door supermarkten.

Kenmerken van banen, werknemers en zelfstandigen

Bij de drogisterijen, waar meer dan een derde van de omzet betrekking heeft op cosmetica en parfums, hoorden in 2020 bijna 36 duizend banen, waarvan bijna 7 duizend voltijdbanen. Bij winkels in parfums en cosmetica hoorden bijna 1,5 duizend voltijdbanen en heeft bijna 60 procent van de omzet betrekking op cosmetica en parfums. Het merendeel van de werkzame personen binnen de onderzochte bedrijfstakken is vrouw, met uitzondering van de producenten van parfum- en cosmetica.

1. Inleiding

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) brengt op verzoek van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (branchevereniging NCV) statistische informatie in kaart over de detailhandelsomzet (aan consumenten geleverde handelsgoederen) van cosmetica en parfums. In totaal zijn er tien bedrijfstakken welke omzet genereren door verkoop van cosmetica en parfums aan consumenten. Deze bedrijfstakken zijn gedefinieerd volgens de Standaard Bedrijfsindeling (SBI): een hiërarchische indeling van economische activiteiten die het CBS onder meer gebruikt om bedrijven in te delen naar hun hoofdactiviteit. Het gaat in dit rapport om de volgende tien bedrijfstakken:

Bedrijfstak (SBI)Korte titelLange titel
4645Groothandel in parfums en cosmeticaGroothandel in parfums en cosmetica
4711SupermarktenSupermarkten en dergelijke winkels met een algemeen assortiment voedings- en genotmiddelen
4719WarenhuizenWarenhuizen en dergelijke winkels met een algemeen assortiment non-food
472Winkels in voedingsmiddelenGespecialiseerde winkels in voedings- en genotmiddelen
4773ApothekenApotheken
4774DrogisterijenWinkels in drogisterij-, medische en orthopedische artikelen
4775Winkels in parfums en cosmeticaWinkels in parfums en cosmetica
478MarkthandelMarkthandel
4791WebwinkelsDetailhandel via postorder en internet
9602Haar- en schoonheidsverzorgingHaar- en schoonheidsverzorging

De gegevens die het CBS heeft gebruikt voor dit onderzoek zijn afkomstig uit bestaande databronnen. Er heeft voor dit onderzoek geen aanvullende enquêtering plaatsgevonden. Het CBS heeft van bovengenoemde tien bedrijfstakken het omzetniveau uit de productiestatistiek verzameld en verwerkt tot uitkomsten per bedrijfstak over de jaren 2017 t/m 2020 (hoofdstuk 2). 

Van onderstaande zes bedrijfstakken zijn gegevens uit het Sociaal Statistisch Bestand (SSB) gekoppeld en verwerkt over werknemers en zelfstandigen werkzaam binnen van deze bedrijfstakken (Hoofdstuk 3):

  • Parfum- en cosmetica-industrie (SBI 2042)
  • Groothandel in parfums en cosmetica (SBI 4645)
  • Drogisterijen (SBI 4774)
  • Winkels in parfums en cosmetica (SBI 4775)
  • Kappers (SBI 96021)
  • Schoonheidssalons en pedicures (SBI 9602)

2. Omzetniveaus

2.1 Statistische data

Het CBS publiceert omzetstatistieken op maand-, kwartaal- en jaarbasis. De omzetgegevens voor dit onderzoek zijn afkomstig uit de productiestatistiek op jaarbasis.

Productiestatistiek
De productiestatistiek (PS) geeft een beeld van de werkgelegenheid en de financiële situatie van een bedrijfstak. De resultaten zijn gebaseerd op enquêtering onder een omvangrijke steekproef van bedrijven, waarin per definitie alle bedrijven met minimaal 50 werkzame personen vertegenwoordigd zijn. Bij branches met een klein bedrag aan verkopen van parfums en cosmetica, zoals de winkels in voedingsmiddelen, de apotheken en de markthandel, kunnen de geschatte omzetten fluctueren in de tijd als gevolg van steekproefeffecten. De resultaten van de PS komen doorgaans binnen 16 maanden na afloop van het verslagjaar beschikbaar. Het meest recent beschikbare jaar is 2020.

2.2 Methode

Omzetniveau
Om het omzetniveau dat betrekking heeft op cosmetica-verkopen aan consumenten (detailhandelsomzet) van een bedrijfstak te bepalen is gebruik gemaakt van de omzetgegevens uit de productiestatistiek. De cosmetica-omzet van de groothandel in parfums en cosmetica heeft betrekking op verkoop aan consumenten en niet op verkoop aan detailhandel. De cosmetica-omzet van haar- en schoonheidsverzorging heeft betrekking op handelsomzet (producten die los verkocht worden) en niet op omzet uit dienstverlening (producten die in een behandeling zijn verwerkt).

2.3 Omzet cosmetica en parfums

In paragraaf 2.3 wordt de totale omzet van cosmetica en parfums aan consumenten weergegeven voor de jaren 2017 tot en met 2020. Deze omzet wordt ook weergegeven per bedrijfstak.

2.3.1 Omzet door verkopen van cosmetica en parfums aan consumenten

In 2020 werd voor 3,70 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten. Dat is bijna 9 procent meer dan in 2017. De omzet steeg in 2020 voor het derde jaar op rij.

2.3.1 Omzet door verkopen cosmetica en parfums aan consumenten
JaarCosmeticaomzet x miljard euro (x miljard euro)
20173,40
20183,51
20193,68
20203,70

2.3.2 Detailhandelsomzet cosmetica en parfums per bedrijfstak

Drogisterijen verkochten in 2020 voor bijna 1,4 miljard euro aan cosmetica en parfums. Dat komt neer op bijna 40 procent van de totale omzet van cosmetica en parfums aan consumenten. Winkels in parfums en cosmetica verkochten 702 miljoen omzet aan cosmetica en parfums, gevolgd door supermarkten met 669 miljoen. Samen waren deze drie bedrijfstakken in 2020 goed voor bijna driekwart van de verkopen van cosmetica en parfums.
Webwinkels hadden een aandeel van 12 procent, gevolgd door warenhuizen, die 6 procent van de omzet van cosmetica en parfums behaalden. De overige omzet werd geboekt in bedrijfstakken met een relatief laag aandeel in de verkopen van cosmetica en parfums aan consumenten, waaronder de groothandel in parfums en cosmetica, kappers, schoonheidssalons en apotheken.

2.3.2 Omzet cosmetica en parfums per bedrijfstak, 2020
BedrijfstakOmzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)
Drogisterijen1364
Winkels in parfums en cosmetica702
Supermarkten669
Webwinkels427
Warenhuizen231
Haar- en schoonheidsverzorging108
Groothandel in parfums en cosmetica127
Winkels in voedingsmiddelen17
Apotheken17
Markthandel37

Onder de bedrijfstak webwinkels vallen alle bedrijven waarvan het merendeel van de omzet wordt behaald door verkoop aan consumenten via internet. Tot webwinkels behoren niet: bedrijven waarvan het merendeel van de omzet wordt behaald door verkoop via fysieke winkels en daarnaast omzet genereren door verkoop aan consumenten via internet.
 De omzet van cosmetica en parfums van Groothandel in parfums en cosmetica heeft betrekking op verkoop aan consumenten en niet op verkoop aan detailhandel.
De omzet van cosmetica en parfums van haar- en schoonheidsverzorging heeft betrekking op producten die los verkocht worden en niet op producten die in een behandeling zijn verwerkt.


2.3.3 Detailhandelsomzet cosmetica en parfums per bedrijfstak, 2017–2020

De omzet van drogisterijen behaald door de verkoop van cosmetica en parfums ligt in 2020 bijna 5 procent hoger dan 3 jaar eerder. Ook supermarkten verkochten meer aan cosmetica en parfums (bijna 20 procent). Bij de webwinkels was de stijging zelfs nog sterker. Zij verkochten in 2020 bijna 35 procent meer aan cosmetica en parfums dan in 2017. Ook winkels in cosmetica en parfums, warenhuizen en de groothandel vergrootten hun omzetaandeel in de cosmetica en parfums in de periode tussen 2017 en 2020.

2.3.3 Detailhandelsomzet cosmetica en parfums per bedrijfstak, 2017–2020 (x miljoen euro)
2017201820192020
Totaal3 3963 5143 6813 699
Drogisterijen1 3031 3621 3351 364
Winkels in parfums en cosmetica 698 791 802 702
Supermarkten 564 598 621 669
Webwinkels 318 247 361 427
Warenhuizen 228 242 266 231
Haar- en schoonheidsverzorging 129 87 92 108
Groothandel in parfums en cosmetica 90 75 122 127
Winkels in voedingsmiddelen 25 13 12 17
Apotheken 23 59 35 17
Markthandel 17 40 34 37
Bron: CBS.
 

2.4 Omzet cosmetica en parfums per bedrijfstak

In paragraaf 2.4 wordt de omzet van cosmetica en parfums aan consumenten per bedrijfstak in kaart gebracht, evenals het omzetaandeel van cosmetica en parfums binnen de totale omzet van een bedrijfstak.

2.4.1 Omzet drogisterijen

Ruim een derde van de omzet van drogisterijen heeft betrekking op de verkoop van cosmetica en parfums. Dit aandeel is vrij stabiel in de periode 2017–2020.
 

2.4.1 Omzet drogisterijen
Omzet totaal (x miljoen euro)Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Drogisterijen
20173 6101 30336,1
20183 8731 36235,2
20193 7881 33535,3
20203 9301 36434,7
Bron: CBS.

2.4.2 Omzet winkels in parfums en cosmetica

De omzet van cosmetica en parfums steeg in de periode 2017 t/m 2019, waarna er in 2020 weer een daling te zien was. Het aandeel van cosmetica en parfums op de totale omzet was in deze periode iets minder dan twee derde.

2.4.2 Omzet winkels in parfums en cosmetica
Omzet totaal (x miljoen euro)Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Winkels in parfums en cosmetica
20171 154 69860,4
20181 193 79166,3
20191 271 80263,1
20201 188 70259,1
Bron: CBS.

2.4.3 Omzet supermarkten

Voor supermarkten steeg de omzet van cosmetica en parfums in de periode tussen 2017 en 2020. Het omzetaandeel bleef in deze periode stabiel.

2.4.3 Omzet supermarkten
Omzet totaal (x miljoen euro)Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Supermarkten
201735 5575641,6
201835 9715981,7
201936 7706211,7
202040 3616691,7
Bron: CBS.

2.4.4 Omzet webwinkels

De omzet van cosmetica en parfums door webwinkels lag in 2020 hoger dan in 2017. Het aandeel van cosmetica en parfums op de totale omzet lag in 2020 daarentegen lager dan in 2017.

2.4.4 Omzet webwinkels
Omzet totaal (x miljoen euro)Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Webwinkels
20179 3463183,4
201810 9662472,2
201913 0033612,8
202017 5574272,4
Bron: CBS.

2.4.5 Omzet warenhuizen

De omzet van cosmetica en parfums behaald door warenhuizen bleef stabiel in de periode tussen 2017 en 2020, evenals het omzetaandeel.

2.4.5 Omzet warenhuizen
Omzet totaal (x miljoen euro)Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Warenhuizen
20173 6122286,3
20183 8612426,3
20194 0282666,6
20203 6812316,3
Bron: CBS.

2.4.6 Omzet groothandel in parfums en cosmetica

Groothandelsbedrijven in parfums en cosmetica verkochten in 2020 voor 127 miljoen euro aan consumenten. De omzet betrof in 2017 nog 90 miljoen. Het omzetaandeel nam tussen 2020 en 2017 toe van bijna 3 procent naar bijna 4 procent.

2.4.6 Omzet groothandel in parfums en cosmetica
Omzet totaal (x miljoen euro)Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Groothandel in parfums en cosmetica
20173 191902,8
20183 316752,3
20193 5731223,4
20203 2871273,9
Bron: CBS.

2.4.7 Omzet haar- en schoonheidsverzorging

De handelsomzet van kappers en schoonheidssalons, waarvan in dit onderzoek wordt aangenomen dat dit voornamelijk cosmetica-verkopen betreft, is in de periode 2017–2020 vrij stabiel gebleven en betrof in 2020 iets minder dan 5 procent van de totale omzet.

2.4.7 Omzet haar- en schoonheidsverzorging
Omzet totaal (x miljoen euro)Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Haar- en schoonheidsverzorging
20172 4031295,4
20182 525873,5
20192 659923,5
20202 3031084,7
Bron: CBS.

2.4.8 Omzet apotheken

In de periode tussen 2017 en 2020 was het omzetaandeel van cosmetica en parfums in 2018 het hoogst met 59 miljoen. Ook het omzetaandeel was in dit jaar het hoogst.

2.4.8 Omzet apotheken
Omzet totaal (x miljoen euro)Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Apotheken
20174 603230,5
20184 635591,3
20194 557350,8
20204 645170,4
Bron: CBS.

2.4.9 Omzet winkels in voedingsmiddelen

Winkels in voedingsmiddelen verkochten in 2020 voor 17 miljoen euro aan cosmetica en parfums. Dit betreft een fractie van de totale omzet.

2.4.9 Omzet winkels in voedingsmiddelen
Omzet totaal (x miljoen euro)Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Winkels in voedingsmiddelen
20175 673250,4
20185 775130,2
20195 971120,2
20206 320170,3
Bron: CBS.

2.4.10 Omzet markthandel

Markthandelaren verkochten in 2020 voor 37 miljoen euro aan cosmetica en parfums. Het aandeel op de totale omzet bedroeg in dat jaar bijna 3 procent.

2.4.10 Omzet markthandel
Omzet totaal (x miljoen euro)Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Markthandel
20171 296171,3
20181 313403,1
20191 324342,6
20201 398372,7
Bron: CBS.

3. Sociale variabelen

3.1 Statistische data

Het Stelsel van Sociaal-statistische Bestanden (SSB) is een verzameling van verschillende registers. Per jaargang worden meer dan 50 registers gebruikt. Daarnaast is ook informatie opgenomen uit enkele enquêtes. Met gegevens uit het SSB worden over verschillende onderwerpen statistieken gemaakt en wordt sociaalwetenschappelijk onderzoek uitgevoerd. 
Voor de resultaten in dit hoofdstuk is gebruik gemaakt van polisbestanden (UWV), de Basisregistratie Personen (BRP) en een door het CBS samengesteld bestand met alle zelfstandigen in particuliere huishoudens met een bekend inkomen die behoren tot de bevolking van Nederland op 1 januari van het onderzoeksjaar (2020). De statistische data uit de polisbestanden en de BRP hebben betrekking op peilmoment 30 september 2020.

3.2 Methode

Methode aantal banen en arbeidsvolume
Van alle bedrijfstakken die omzet genereren uit verkopen van cosmetica en parfums publiceert het CBS ook cijfers over het aantal banen en het arbeidsvolume, zoals in tabel 3.3 weergegeven. Deze gegevens zijn afkomstig uit de productiestatistiek.

Methode kenmerken werknemers en zelfstandigen
De resultaten in dit hoofdstuk zijn tot stand gekomen door bedrijven te selecteren die volgens het ABR (Algemeen Bedrijven Register) tot de volgende zes betreffende SBI’s behoren:

  • Parfum- en cosmetica-industrie (SBI 2042)
  • Groothandel in parfums en cosmetica (SBI 4645)
  • Drogisterijen (SBI 4774)
  • Winkels in parfums en cosmetica (SBI 4775)
  • Kappers (SBI 96021)
  • Schoonheidssalons en pedicures (SBI 96022)

Deze bedrijven zijn vervolgens gekoppeld aan de polisbestanden (UWV), de Basisregistratie Personen (BRP) en een door het CBS samengesteld bestand met alle zelfstandigen. De koppeling met werknemers heeft betrekking op peildatum 30 september 2020 en de koppeling met zelfstandigen op peildatum 31 december 2020.

Werknemers
De voorwaarde om bedrijven te kunnen koppelen aan werknemers is dat er op de peildatum (30 september 2020) personeel in de loonadministratie voorkomt. Bedrijven die voor de peildatum zijn gestopt en/of bestaan uit zelfstandigen zonder personeel kunnen niet worden gekoppeld aan werknemers.

Zelfstandigen
De voorwaarde om bedrijven te kunnen koppelen aan zelfstandigen is dat de ondernemers op de peildatum (31 december 2020) voorkomen in het bestand met zelfstandigen. Ondernemers waarvan over 2020 geen inkomstenaangifte bekend is of die in 2020 een hoger inkomen hebben uit een ander bedrijf kunnen niet worden gekoppeld aan zelfstandigen.

3.3 Werkgelegenheid

Bij drogisterijen, waar meer dan een derde van de omzet betrekking heeft op cosmetica en parfums, hoorden in 2020 bijna 38 duizend banen, wat neerkomt op ruim 17 duizend voltijdbanen. Bij winkels in parfums en cosmetica hoorden bijna 9 duizend voltijdbanen en heeft bijna 60 procent van de omzet betrekking op cosmetica en parfums. Op basis van het omzetaandeel van cosmetica en parfums en het totale aantal banen binnen een bedrijfstak kan geen directe vertaling worden gemaakt naar het aantal banen dat betrekking heeft op de verkoop van cosmetica en parfums binnen elke bedrijfstak.

3.3 Omzetaandeel cosmetica en parfums en werkgelegenheid per bedrijfstak, 2020
Banen1) (x 1 000)Arbeidsvolume (VTE) (x 1 000)Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%)
Drogisterijen37,817,134,7
Winkels in parfums en cosmetica8,85,059,1
Supermarkten373,4139,81,7
Webwinkels125,795,42,4
Warenhuizen41,820,86,3
Groothandel in parfums en cosmetica..3,9
Haar- en schoonheidsverzorging89,871,84,7
Apotheken28,919,00,4
Winkels in voedingsmiddelen..0,3
Markthandel..2,7
Parfum- en cosmetica-industrie...

1) Het gaat om banen van werknemers, zelfstandigen, ingeleend en/of gedetacheerd personeel en uitzendkrachten. Aan derden uitgeleend personeel wordt hiertoe niet meegerekend.

Bron: CBS.

3.4 Kenmerken werknemers en zelfstandigen

Van de bedrijfstakken drogisterijen, winkels in parfum en cosmetica, groothandel in parfums en cosmetica, haar- en schoonheidsverzorging en parfum- en cosmetica-industrie zijn de volgende kenmerken in kaart gebracht: aantal werknemers en zelfstandigen en de verdeling van geslacht en type dienstverband. In de paragrafen 3.3.1 tot en met 3.3.3 worden deze uitkomsten toegelicht.

3.4.1 Aantal werknemers en zelfstandigen

Bij vier van de zes onderzochte bedrijfstakken wordt de ruime meerderheid van de banen ingevuld door werknemers. Bij kappers en schoonheidssalons en pedicures hoort een relatief groot deel van de banen bij zelfstandigen. Bij kappers is dit 55 procent van de banen en bij schoonheidssalons 87 procent van de banen.

3.4.1 Banen per bedrijfstak, 30 september 2020 (x 1 000)
WerknemersZelfstandigenTotaal1)
Parfum- en cosmetica industrie2,00,12,1
Groothandel in parfums en cosmetica6,20,86,9
Drogisterijen34,31,335,6
Winkels in parfums en cosmetica7,30,47,7
Kappers25,230,956,1
Schoonheidssalons en pedicures5,335,741,0
Totaal80,269,2149,4

1) Het aantal banen in tabel 3.4.1 is gebaseerd op banen die voorkomen in de loonadministratie, inclusief aan derden uitgeleend personeel, en kan daarom afwijken van de aantallen in tabel 3.3.

Bron: CBS.

3.4.2 Geslacht

Het aandeel mannen is het hoogst in de parfum- en cosmetica-industrie. Binnen de bedrijfstak schoonheidssalons en pedicures werken relatief gezien de meeste vrouwen. Onder zelfstandigen is het aandeel mannen beduidend hoger dan onder werknemers, met uitzondering van schoonheidssalons en pedicures.

3.4.2 Verdeling man/vrouw per SBI, 30 september 2020 (%)
WerknemersZelfstandigenTotaal
ManVrouwManVrouwManVrouw
Parfum- en cosmeticaindustrie50,549,542,957,150,050,0
Groothandel in parfums en cosmetica33,366,752,747,335,564,5
Winkels in parfums en cosmetica11,588,542,157,913,087,0
Kappers9,890,222,477,616,783,3
Schoonheidssalons en pedicures6,493,63,196,93,596,5
Winkels in drogisterij, medische en orthopedische artikelen15,584,548,951,116,883,2
Bron: CBS.

3.4.3 Dienstverband 1)

In de bedrijfstakken parfum en cosmetica-industrie en groothandel in parfums en cosmetica is het aandeel voltijdbanen onder werknemers relatief hoog. In de overige onderzochte bedrijfstakken heeft niet meer dan een op de vijf werknemers een voltijdbaan.

3.4.3 Dienstverband van werknemers per bedrijfstak, 30 september 2020 (%)
VoltijdDeeltijd
Parfum- en cosmeticaindustrie64,835,2
Groothandel in parfums en cosmetica54,445,6
Winkels in parfums en cosmetica19,580,5
Kappers10,889,2
Schoonheidssalons en pedicures12,687,4
Winkels in drogisterij, medische en orthopedische artikelen14,585,5
Totaal18,082,0
Bron: CBS.

1) Dit betreft alleen de groep werknemers. Voor zelfstandigen is deze indicator niet bekend.

Afkortingen

ABR Algemeen Bedrijven Register
BRP Basisregistratie Personen
CBS Centraal Bureau voor de Statistiek
DRT Directe Raming Totalen (database met onder meer fiscale data)
NCV Nederlandse Cosmetica Vereniging
PS Productiestatistiek
SBI Standaard Bedrijfsindeling
SSB Sociaal Statistisch Bestand
UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen

Verklaring van symbolen:

. : Het cijfer is onbekend, onvoldoende betrouwbaar of geheim.

Begrippen

Baan - Overeenkomst waarbij een persoon tegen een financiële vergoeding arbeid verricht voor een bedrijf of instelling. Dit kan als werknemer of als zelfstandige. Een persoon kan meerdere banen hebben. Bij werknemersbanen wordt een mondelinge of schriftelijke arbeidsovereenkomst afgesloten, waarin salaris en andere arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd.

Bedrijfstak - 'Bedrijfstak' of 'branche' zijn gangbare termen voor groepen van bedrijven met dezelfde hoofdactiviteit. Het CBS hanteert voor de indeling van bedrijven naar hoofdactiviteit de zogenoemde Standaard Bedrijfsindeling (SBI). Bedrijven in een bedrijfstak of branche kunnen naast deze activiteit ook andere activiteiten (nevenactiviteiten) uitoefenen.
De SBI 2008 kent meerdere niveaus die aangegeven worden door maximaal vijf cijfers. Het niveau van vier cijfers komt vrijwel overeen met de indeling van de Europese Unie (NACE). De eerste twee cijfers komen overeen met die van de indeling van Verenigde Naties (ISIC).

Detailhandelsomzet - Opbrengst (excl. btw) uit verkoop van aan consumenten geleverde handelsgoederen onder aftrek van kortingen, verstrekte bonussen, retouremballage en dergelijke.

Dienstverband - Dienstverband wordt opgedeeld in twee categorieën: voltijd en deeltijd. Bij een voltijdbaan is sprake van een vaste arbeidsrelatie en van een volledige dag- en weektaak. Bij een deeltijdbaan is zowel sprake van een vaste arbeidsrelatie, als van een vast overeengekomen aantal uren lager dan het aantal uren behorend bij een volledige dag- en weektaak.

Omzet - Opbrengst (excl. btw) uit verkoop van goederen en levering van diensten aan particulieren dan wel bedrijven buiten het (Nederlandse deel van het) eigen concernverband.
Omzet is inclusief productgebonden belastingen (bijv. accijnzen e.d.) en na aftrek van kortingen, bonussen, retouremballage en –zendingen. Wel tellen mee: kosten vervoer, verpakkingen, emballage en deelfacturen op onderhanden werk.

Links:
Onderzoeksbeschrijving productiestatistiek

Werknemer - Een persoon die in een arbeidsovereenkomst afspraken met een economische eenheid maakt om arbeid te verrichten waartegenover een financiële beloning staat.

Zelfstandige - Een persoon die voor eigen rekening of risicoarbeid verricht in een eigen bedrijf of praktijk (zelfstandig ondernemer), als directeur-grootaandeelhouder (dga), in het bedrijf of de praktijk van een gezinslid (meewerkend gezinslid), of als overige zelfstandige.

Bijlage: toelichting Standaardbedrijfsindeling

Parfum- en cosmetica-industrie (SBI 2042)

Deze klasse omvat: - vervaardiging van parfums en cosmetische artikelen: w.o. parfums en reuk- en toiletwater; w.o. cosmetische zeep; w.o. schoonheidsmiddelen en producten voor de huidverzorging; w.o. zonnebrandmiddelen; w.o. producten voor manicure en pedicure; w.o. shampoos, haarlak, haarverf, permanentpreparaten en preparaten voor het ontkrullen van het haar; w.o. tandpasta en producten voor mondhygiëne, incl. kleefmiddelen voor kunstgebitten; w.o. scheermiddelen; w.o. deodorantia en badzout; w.o. ontharingsmiddelen.
Deze klasse omvat niet: - vervaardiging van niet-cosmetische zeep.

Groothandel in parfums en cosmetica (SBI 4645)

Deze klasse omvat: - groothandel in parfums en cosmetica; - groothandel in reinigingsmiddelen voor de lichaamsverzorging zoals toiletzeep, tandpasta, haarshampoos; - groothandel in toiletartikelen zoals haar- en tandenborstels, krulspelden, manicuresets, scheermessen enz.; - groothandel in pruiken, haarstukken, kunstnagels enz.

Supermarkten en dergelijke winkels met een algemeen assortiment voedings- en genotmiddelen (SBI 4711)

Deze klasse omvat:
- winkels die voldoen aan de volgende eisen:

  1. minimaal de helft van de omzet komt uit winkelverkoop van voedings- en genotmiddelen;
  2. geen specialisatie, dus geen enkele (sub)klasse van de groep 472 heeft een omzetaandeel van 50% of meer;
  3. uit elk van 5 verschillende (sub)klassen uit groep 472 wordt 5% of meer van de omzet gehaald.

Deze criteria gelden per individuele vestiging. Deze klasse omvat niet:
- winkels in diepvriesartikelen algemeen assortiment (472 99).

Warenhuizen en dergelijke winkels met een algemeen assortiment non-food (SBI 4719)

Deze klasse omvat:
- winkels die voldoen aan de volgende eisen:

  1. de verkochte producten behoren tot acht of meer klassen van de groepen 472 , 474 , 475 , 476 en 477 ;
  2. elke van die klassen heeft een omzetaandeel van meer dan 5%;
  3. geen enkele klasse heeft een omzetaandeel van 50% of meer;
  4. voedings- en genotmiddelen hebben een omzetaandeel van minder dan 50%;
  5. er zijn 50 of meer personen werkzaam. Deze criteria gelden per individuele vestiging.

- detailhandel in winkel die voldoet aan de volgende eisen:

  1. de verkochte producten behoren tot vijf of meer klassen van de groepen 472 , 474 , 475 , 476 en 477 ;
  2. elke klasse heeft een omzetaandeel van meer dan 5%;
  3. geen enkele klasse heeft een omzetaandeel van 50% of meer;
  4. voedings- en genotmiddelen maken 50 % of minder uit van de omzet;
  5. er zijn minder dan 50 personen werkzaam. Deze criteria gelden per individuele vestiging.

Gespecialiseerde winkels in voedings- en genotmiddelen (SBI 472)

Deze groep omvat de klassen: 4721 Winkels in aardappelen, groenten en fruit 4722 Winkels in vlees en vleeswaren, wild en gevogelte 4723 Winkels in vis en schaal- en weekdieren 4724 Winkels in brood, banket chocolade en suikerwerk 4725 Winkels in dranken (geen zuivel) 4726 Winkels in tabaksproducten en rokersbenodigdheden 4729 Winkels gespecialiseerd in overige voedings- en genotmiddelen.

Apotheken (SBI 4773)

Deze klasse omvat: - winkelverkoop van in hoofdzaak UR-(Uitsluitend op Recept) en UA-(Uitsluitend door Apotheekhoudende) geneesmiddelen. Eventueel in combinatie met: - verkoop van zelfzorggeneesmiddelen; - vervaardiging van geneesmiddelen. Deze klasse omvat niet: - farmaceutische thuiszorg, voorlichting en begeleiding van thuiswonende zieken, bejaarden op het gebied van medicijngebruik (86919).

Winkels in drogisterij-, medische en orthopedische artikelen (SBI 4774)

Deze klasse omvat: - winkels met het volgende pakket: zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en verplegingsartikelen in combinatie met parfums, decoratieve en verzorgende cosmetica, producten voor mond- en haarverzorging waarbij het omzetaandeel parfums en cosmetica minder dan  50 % uitmaakt van de omzet; - winkels in schoonmaakartikelen en borstelwaren.
Winkels in medische en orthopedische artikelen: w.o. EHBO-artikelen en thermometers; w.o. protheses; w.o. rolstoelen, looprekken, rollators; w.o. douche- en toilethulpmiddelen; w.o. aanmeten en verkoop van gehoorapparaten. - Groene Kruiswinkels (verkoop).

Winkels in parfums en cosmetica (SBI 4775)

Deze klasse omvat: - winkels in parfums, decoratieve cosmetica, lichaams-, haar- en mondverzorgingsproducten.

Markthandel (SBI 478)

Tot de markthandel wordt gerekend: - De verkoop van goederen aan consumenten vanuit verplaatsbare stallen/kramen op de (eventueel overdekte) markt. Kenmerkend voor de markthandel is dat een standplaatsvergunning nodig is en gewoonlijk dagelijks van standplaats wordt gewisseld. In elk geval wordt de koopwaar elke dag na afloop van de verkoop meegenomen. Naast de verkoop vanuit verplaatsbare stallen/kramen kan de verkoop ook vanuit verkoopwagens of andere mobiele verkoopunits plaats vinden; -de verkoop van goederen aan consumenten vanuit een verplaatsbare stal/kraam langs de openbare weg, voor het woonhuis e.d., -de verkoop van goederen op braderieën; -de verkoop van goederen op kermissen zoals snoep, noten, ballonnen, speelgoed mits niet verkregen via behendigheidsspel, touwtjetrekken e.d.; -de verkoop van goederen vanuit verplaatsbare stallen/kramen in markthallen; -de verkoop van goederen op z.g. zwarte markten zoals in Beverwijk. Verkoop van goederen aan consumenten vanuit kramen/stallen of andere mobiele ruimtes waarbij de goederen uitsluitend bedoeld zijn voor onmiddellijk gebruik te plekke wordt tot de horeca gerekend. Voorbeelden hiervan zijn verkoop van snacks, gebakken vis, ijs, suikerspin e.d.. NB: Viskramen op de markt die naast warme vis ook rauwe of anderszins niet bereide vis verkopen blijven ingedeeld in de markthandel.

Detailhandel via postorder en internet (SBI 4791)

Deze klasse omvat: - verkoop aan consumenten via internet: de transactie wordt gesloten via internet; - verkoop aan consumenten per postorder. De goederen worden naar de koper gezonden, nadat deze zijn keuze heeft gemaakt aan de hand van advertenties, catalogi, showmodellen of een andere vorm van adverteren; - verkoop aan consumenten via radio en televisie; - verkoop aan consumenten via internetsites, siteshopping; - verkoop aan consumenten via de telefoon; - telefonische verkoop van abonnementen; - verkoop via downloaden van boeken e.d.; - internetveilingen. Deze klasse omvat niet: - verkoop aan consumenten via colportage, huisparty's e.d. (47991); - callcenters die voor derden telefonische bestellingen van consumenten opnemen, zoals naar aanleiding van radio- en t.v.reclamespots (8220).

Kappers (SBI 96021)

Deze klasse omvat: - wassen, knippen, verven, kleurspoelen, onduleren e.d. van haar, evenals scheren en knippen.
Deze klasse omvat niet: - vervaardiging van pruiken (32999).

Schoonheidssalons en pedicures (SBI 96022)

Deze klasse omvat: - verrichten van niet-medische diensten in verband met de lichamelijke schoonheid, zoals gezichtsverzorging en -massage, antirimpelbehandeling, epileren, pedicure, manicure; - geven van kleur- en kledingadviezen; - image consulting: helpen de eigen persoonlijkheid te accentueren via uiterlijk en gedrag.
Deze klasse omvat niet: - verrichten van medisch behandelingen in verband met lichamelijke schoonheid zoals plastische chirurgie, vergroten/verkleinen van borsten, huidtransplantatie (86221); - verrichten van diensten in verband met het lichamelijk welzijn zoals sauna's, solaria, baden, wellness centra, enz. (9604).