Nieuwsbrief Leren met het CBS, juli 2022

Thumbnail thema onderwijs

Dashboard bevolking junior

Introductie

Leren met het CBS is dé educatieve tak voor het onderwijs. Vorig jaar is er nieuw lesmateriaal ontwikkeld voor de groepen 7 en 8 van de basisschool. Daar komt binnenkort een vervolg op.

In deze nieuwsbrief staat alles over Leren met het CBS, het lesmateriaal en best practises. Zo blijf je als leraar op de hoogte van alle ontwikkelingen en de mogelijkheden die er zijn voor de leerlingen.

1. Wat is Leren met het CBS?

In een tijd waar leerlingen worden overspoeld met allerlei soorten informatie is het belangrijk om kritisch te kunnen omgaan met berichten, desinformatie, feiten en meningen. Dit past binnen de maatschappelijke taak van het CBS om ook leerlingen uit de groepen 7 en 8 wegwijs te maken in de wereld van data. Vorig jaar september werd het eerste lespakket gelanceerd: “Op zoek naar data met Daan”. Leerlingen leren door middel van een digitale praatplaat, video’s en werkbladen over het CBS, de beginselen van data verzameling en statistieken, en vooral over de waarde van data.

2. Binnenkort een gastles over data bij u in de klas?

Het CBS biedt de mogelijkheid u te begeleiden bij het voorbereiden van de les over data. Wij bieden dan ook de mogelijkheid om een gastles te verzorgen door iemand van het CBS. Interesse? Mail ons op lerenmet@cbs.nl

3. Nieuw lespakket: Dashboard bevolking junior

Deze zomer is er nieuw lesmateriaal. Het CBS legt nu de laatste hand aan het dashboard bevolking junior. Daarin kunnen leerlingen in één oogopslag zien hoe de bevolking van Nederland er voor staat.

Hoeveel mensen leven er in Nederland? Hoeveel ouderen en jongeren zijn er? Hoeveel kinderen worden geboren? Hoeveel mensen komen er naar Nederland? Hoeveel mensen vertrekken naar een ander land? Dit is allemaal te vinden in het dashboard bevolking junior.

De les bestaat uit een uitlegvideo en daarna gaan de leerlingen aan de slag met het werkblad. In het dashboard gaan ze op zoek naar data om hun antwoorden te onderbouwen. De kinderen gaan zelf fact-checking doen en worden geprikkeld om vooruit te kijken: wat betekent de data van nu voor de bevolking in de toekomst? Spelenderwijs maken leerlingen kennis met het CBS, statistieken over de bevolking en nepnieuws.

4. De datagebruikers van de toekomst

Leerlingen zijn dé datagebruikers van de toekomst. Benieuwd hoe leerlingen zelf betrokken worden in de totstandkoming van het lesmateriaal? Lees het in dit onderstaande artikel.

5. Ervaringen met CBS Lespakket

“Het lespakket is interactief en afwisselend waardoor ze ruim 1,5 uur aandachtig mee hebben gedaan. Ze gaan nu als klas kijken of ze de komende weken aan de slag kunnen met de verdiepende opdrachten waarbij ze zelf een onderzoekje doen op school.” C. Pisiren – CBS medewerker die een gastles heeft verzorgd.

6. IMC Weekendschool

Als partner verzorgen diverse medewerkers van het CBS gastlessen bij de IMC Weekendschool. Zo vertellen zij in het kort over het CBS en wat hun werk precies inhoudt. Deze lessen sluiten precies aan bij het onderwerp dat zij behandelen. Zo gaven onlangs twee collega’s een gastles omtrent Nederlandkunde. De leerlingen gingen aan de slag met onderwerpen zoals politieke partijen en beroepen om zo een bruggetje te maken naar onze collega’s over hun werkdag. Ze vertelden over wat voor werk zij doen, welke data dit oplevert en hoe een werkdag eruit ziet. Kortom, een geslaagde dag.
Wilt u meer weten over IMC Weekend en onze samenwerking? Lees hier meer.