Nieuw talent grijpt kans bij het CBS

/ Auteur: Miriam van der Sangen
© Sjoerd van der Hucht Fotografie
Het CBS is voortdurend op zoek naar nieuw talent, zowel op het gebied van statistisch onderzoek als data science, IT en journalistiek. Redacteur Gijsbert van Dalen en onderzoeker Suzanne van der Doef werken sinds hun afstuderen bij het CBS en vertellen over hun ervaringen.

Scherpe blik

‘Ik had altijd gedacht dat ik mijn loopbaan bij een krant zou beginnen’, zegt Gijsbert van Dalen. ‘Maar ik kan me geen betere startersbaan wensen dan bij het CBS.’ Van Dalen behaalde zijn bachelor journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en een master European Studies aan de Universiteit Leiden. Hij werkt nu bij de divisie Communicatie en Nieuws van het CBS. ‘Als redacteur leer ik om met een scherpe blik te kijken naar de maatschappelijke debatten die in de media worden gevoerd. Eigenlijk is het helemaal niet zo vreemd dat ik bij het CBS ben beland: er wordt hier meer journalistiek gewerkt dan je zou denken. Ons doel is niet alleen om betrouwbare statistieken te maken, maar ook om ervoor te zorgen dat iedereen onze cijfers weet te vinden en begrijpt.’

Gijsbert van dalen
© Sjoerd van der Hucht Fotografie

Betrouwbare berichten

Steeds als er CBS-cijfers uitkomen, gaat Van Dalen met de onderzoekers om de tafel om te bedenken hoe die cijfers het beste de gebruikers bereiken. ‘Dat kan via een nieuwsbericht zijn, maar ook via een infographic of een video voor instagram. Daarbij zit ik op de stoel van de journalist die het nieuws uit de cijfers haalt. De onderzoekers zien erop toe dat het nieuwsbericht feitelijk klopt. In tijden van ‘fake news’ is er veel behoefte aan betrouwbare berichten. Dat is de reden waarom het CBS vaak als bron wordt gebruikt in de media.’ Journalisten en onderzoekers kijken ieder op een eigen manier naar statistieken. ‘Journalisten willen nieuwsberichten zo eenvoudig mogelijk schrijven, zodat iedereen begrijpt waar ze over gaan. Onderzoekers willen het liefst alle nuances benoemen. De discussies die we hierover voeren, zijn heel leerzaam. Ik merk dat ik daardoor kritischer kijk naar onderzoeken die worden aangehaald in de krant.’

‘Het werk is uitdagend en er zijn veel mogelijkheden om nieuwe technieken te leren’

Passie voor data science

Suzanne van der Doef kwam al tijdens haar studie aan Tilburg University in aanraking met de data van het CBS. Ze deed de master Operations Research and Management Science én een master op het gebied van data science. ‘Hoogleraar en CBS-methodoloog Ton de Waal was mijn supervisor toen ik werkte aan mijn thesis. Via hem kwam ik met het CBS in aanraking.’ Van der Doef studeerde in februari 2017 af en een maand later ging ze aan de slag bij het CBS als statistisch onderzoeker. Drie dagen van de week houdt ze zich bezig met steekproefontwerp, de overige twee dagen doet ze als data scientist innovatief onderzoek bij het Center for Big Data Statistics (CBDS). Ze vindt het interessant om onderzoek te doen en te programmeren. ‘Het werk is uitdagend en er zijn veel mogelijkheden om nieuwe technieken te leren. Bij het CBDS werken veel collega’s met een passie voor data science.’

Onderzoek en innovatie

Bij het ontwerpen van steekproeven hoort ook dat je onderzoekt hoe de data het beste verzameld kunnen worden. Van der Doef: ‘We zoeken bijvoorbeeld uit hoe we de respons op onze vragenlijsten kunnen verbeteren. Groepen die slecht responderen op enquêtes via internet of telefoon, kunnen we benaderen via vraaggesprekken bij mensen thuis met CBS-interviewers. Hoe pak je dat het beste aan? Daarbij kijken we ook naar de optimale match tussen interviewers en steekproefadressen, waarbij we de reiskosten laag kunnen houden.’ Voor het CBDS onderzoekt Van der Doef innovatie bij kleine bedrijven. ‘Met technieken als tekst mining en machine learning classificeren we bedrijven op basis van de teksten op hun website als al dan niet innovatief.’