Gezocht: academici met innovatietalent

/ Auteur: Miriam van der Sangen
Het werk van het CBS heeft een grote maatschappelijke impact. Op basis van de uitkomsten van CBS-onderzoek worden immers belangrijke beleidsbeslissingen genomen, onder meer in Den Haag en Brussel. Die maatschappelijke relevantie is voor een aantal academici de motivatie om te willen werken bij het CBS. Sara Houweling en Kim Ketelaar zijn twee van die academici. Zij vertellen over wat hun werk zo interessant maakt. Innovatie speelt daarbij een belangrijke rol.

Maatschappelijk relevant

Sara Houweling studeerde wiskunde en econometrie. Daarna was zij vijf jaar werkzaam als ICT-consultant. Op zoek naar een meer inhoudelijke uitdaging en maatschappelijk relevant werk kwam ze bij het CBS terecht. ‘Bij de afdeling methodologie doen we onderzoek naar de meest verantwoorde methoden om statistieken te maken. Bijvoorbeeld als het gaat om het bijschatten van informatie die nog niet beschikbaar is. Kwaliteit, betrouwbaarheid en actualiteit staan daarbij hoog in het vaandel.’

Webcrawlers

Volgens Houweling wordt er constant gezocht naar mogelijkheden voor innovatie binnen het CBS. ‘Doordat er steeds meer nieuwe databronnen beschikbaar komen, zijn er ook meer mogelijkheden om het statistiekproces te verbeteren en vernieuwen. Door bijvoorbeeld prijsinformatie met webcrawlers van internet te halen hoeven de interviewers van het CBS geen winkels meer te bezoeken om prijzen van producten te achterhalen. Bij het gebruik van nieuwe methoden en databronnen is controle op de betrouwbaarheid erg belangrijk.’

 Sara Houweling

Prijzendashboard

Op dit moment verricht Houweling onderzoek naar de inflatie indicatoren uit het prijzendashboard, één van de innovaties van het afgelopen jaar. ‘Voorheen werd de consumentenprijsindex gepresenteerd als het inflatiecijfer. Met het prijzendashboard laat het CBS een breder en vollediger beeld van inflatie zien. Ik onderzoek de samenhang in tijd tussen de indicatoren in het prijzendashboard. Het CBS past bij mij, omdat het een organisatie is met een groot aantal mogelijkheden. Er is veel kennis en expertise. Hierdoor kan ik mij verder ontwikkelen.’

‘Als innovatieve organisatie speelt het CBS actief in op de behoeften van de samenleving. Wie wil daar nu geen deel van uitmaken?’ 

Grote databestanden

Kim Ketelaar studeerde economie en bedrijfseconomie. Al tijdens haar studie vond ze de enorme diversiteit aan onderwerpen op de CBS-website intrigerend. Sinds oktober van vorig jaar werkt ze als statistisch analist bij het team consumentenprijzen. ’Een afwisselende baan in een zeer divers samengesteld team. Ik ben betrokken bij de maandelijkse verwerking en validatie van een toenemend aantal grote databestanden, gebaseerd op transactiedata. Momenteel analyseer ik nieuwe databronnen.’ Ketelaar werkt ook aan de kwartaalpublicatie over de consumentenprijzen op Caribisch Nederland.

Persoonlijke ontwikkeling

De academica is erg te spreken over haar werk. ‘Het is zeer gevarieerd, geen enkele dag is hetzelfde. En als innovatieve organisatie speelt het CBS actief in op de behoeften van de samenleving. Wie wil daar nu geen deel van uitmaken? Naast het werk is er ook veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Al in de eerste maanden kon ik verschillende cursussen volgen.’ Door deel te nemen aan de activiteiten van JongCBS, de personeelsvereniging voor jonge medewerkers, leerde Ketelaar snel allerlei collega’s van andere afdelingen kennen. ‘Dat is niet alleen gezellig, maar het verbreedt ook je kijk op het CBS.’

Het CBS is nog op zoek naar nieuw talent. Interesse in een baan? Bekijk dan onze site: www.werkenbijCBS.nl