‘Het blijft speciaal om je eigen idee terug te zien’

Luuk, statistisch onderzoeker en woordvoerder
Luuk, statistisch onderzoeker en woordvoerder
© Sjoerd van der Hucht
‘Geloof het of niet, maar ik ben bij het CBS terecht gekomen door één van deze testimonials. Tijdens mijn master Methodologie en Statistiek gedurende mijn studie Psychologie liep ik een korte stage bij de NOS. Hier werd ik verliefd op het snijvlak tussen onderzoek, de media en het nieuws. Toen ik afstudeerde had ik echter geen idee waar en hoe ik dat snijvlak het beste kon aanvliegen. Op een gegeven moment stuurde een vriend van mij een testimonial door, waar een CBS-medewerkster vertelde over haar onderzoek en de nieuwsberichten die daaruit voortkwamen. Ik besloot een open sollicitatie te sturen.’

Een bijdrage aan het nieuws

‘Een jaar later is er een hoop gebeurd en mag ik nu heel veel leuke en interessante dingen bij het CBS doen. Allereerst houd ik mij bezig met onderzoek voor nieuwsberichten. Met een klein team onderzoeken we onderwerpen en brengen cijfers en publicaties naar buiten waarvan wij overtuigd zijn dat Nederland er wat aan heeft. Dat is het mooie, het doet er toe. De onderwerpen zijn zeer divers: van landbouwemissies tot woningprijzen, van energiekosten tot het huwelijk. Het blijft speciaal om ’s ochtends je nieuws-app te openen en je eigen idee, onderzoek of cijfers te zien staan.’

Woordvoering

‘Op een gegeven moment is mij gevraagd om een stukje woordvoering op te pakken. Iets dat ik vanaf het begin al heel graag wilde doen. Soms hebben journalisten op basis van onze cijfers en berichten namelijk nog vragen, of willen ze wat extra informatie en uitleg. Onze cijfers vertellen een verhaal en het is heel mooi daar meer achtergronden bij te mogen geven. In sommige gevallen zelfs in een interview op de radio, tv of in de krant. Ik heb daar nog wel een hoop in te leren, maar dat is juist leuk.’

Lessen met feiten

‘Ik ben ook betrokken bij het project ‘Leren met het CBS’. Dat bevat lesmateriaal voor de basisscholen waarmee kinderen via opdrachten, video’s en discussies in de klas leren over cijfers, mediawijsheid en Nederland. Zelf heb ik ook een paar lessen gegeven. Het enthousiasme van de leerlingen werkt erg aanstekelijk. Het is waardevol om een klein steentje bij te dragen aan hoe de klas leert omgaan met informatie, cijfers en feiten. Sowieso proberen we de connectie met deze doelgroep steeds meer op te zoeken, bijvoorbeeld via leuke filmpjes of via de social mediakanalen. Heel erg leuk om ideeën uit te werken en uiteindelijk voor de camera, met een grapje en een knipoog, jongeren iets uit te leggen. Al met al ben ik erg blij dat ik mijn open sollicitatie verstuurd heb. In een jaar tijd heb ik veel geleerd, mag ik hele interessante dingen doen en kan ik ook nog een stuk creativiteit kwijt.’