‘Het leukste is als je een organisatie kunt helpen met een vraagstuk’

Jorrit, strategisch accountmanager
© Sjoerd van der Hucht Fotografie
'Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor het dagelijks reilen en zeilen van de contacten met de externe relaties van het CBS. Daardoor ben je echt een CBS-ambassadeur. Mijn relaties zijn het ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen en de Sociale VerzekeringsBank. Ik ben voor hen de strategische partner en daarmee direct verantwoordelijk voor een goede samenwerking.

Samen met mijn collega’s van de beleidsstaf bedienen we zo een groot mogelijk palet aan organisaties, die waarde hechten aan onze data en expertise. Dit werk past dan ook prima bij mijn achtergrond als Master of Business Administration. Daarbij moet je snel complexe situaties kunnen inschatten, communicatief en sensitief sterk zijn en tegen een stootje kunnen.’

Zichtbaarheid

‘De afgelopen jaren heeft het CBS sterk ingezet op zijn zichtbaarheid. Inmiddels zijn we nagenoeg dagelijks in het nieuws en staan we bekend als een van de meest innovatieve organisaties binnen de Nederlandse overheid. Door die zichtbaarheid wordt het CBS ook steeds meer gevraagd om samenwerking met andere partijen aan te gaan. De waarde van onze data zit hem namelijk in het gebruik door de samenleving, bijvoorbeeld bij het evalueren van beleid.’

Gesprekspartner

‘Hierdoor ben ik vrijwel dagelijks in gesprek met mijn relaties over uiteenlopende data vraagstukken, begeleid ik projectleiders en ondersteun ik bij juridische vraagstukken. Daarnaast ben ik er ook voor het afhandelen van vragen en bij de ondersteuning van incidenten. Bijvoorbeeld als er bij een departement vragen zijn naar aanleiding van een CBS-publicatie dan ga ik daarover een gesprek aan en licht ik een en ander toe. Vaak gaat het om cijfers die voor veel mensen in Nederland belangrijk zijn, zoals de prognose levensverwachting waarop de overheid de AOW-leeftijd baseert of de werkloosheid als belangrijke graadmeter van de economie.

Mijn dagelijks werk is dan ook onvoorspelbaar en daarmee erg afwisselend. De rode draad is dat je veel extern bent voor afspraken en congressen of externen op bezoek hebt. Het leukste is als je een organisatie kunt helpen met een vraagstuk of probleem, waarna ze zich realiseren dat er veel mogelijk is met CBS-data. Je bent vaak een van de eerst betrokkenen bij nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Dat maakt het ook heel spannend.’