Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
In 2018 steeg het vervoer van bouwgoederen door Nederlandse vrachtauto’s in het binnenlands transport ten opzichte van 2017 met bijna 9 procent naar 125 miljoen ton. In 2013 lag dit met 105 miljoen ton nog een vijfde lager. In 2018 lag het aantal afgegeven bouwvergunningen 52 procent hoger dan in 2013.
jaar | Totaal vervoerd gewicht (mln ton) | Binnenlands vervoerd gewicht (mln ton) |
---|---|---|
2012 | 124,7 | 106,0 |
2013 | 122,0 | 104,8 |
2014 | 127,4 | 109,5 |
2015 | 127,9 | 110,4 |
2016 | 128,3 | 111,4 |
2017 | 133,0 | 115,2 |
2018 | 142,1 | 125,5 |
aar | Bouwvergunningen |
---|---|
2012 | 18975 |
2013 | 16963 |
2014 | 18585 |
2015 | 20460 |
2016 | 21964 |
2017 | 25739 |
2018 | 25739 |
Veel gewicht over korte afstand
Het bouwvervoer verloopt per rit met relatief veel gewicht en over korte afstand. Gemiddeld vervoerde een Nederlandse vrachtauto in 2018 22 ton bouwgoederen per rit, terwijl dit bij de andere goederen 12 ton was. Bijna de helft van alle ritten met bouwgoederen bleef in afstand beperkt tot maximaal 25 kilometer, terwijl dit bij 29 procent van de ritten met andere goederen het geval was.
nstr1D | 0-25 km (x 1 000) | >25 km (x 1 000) |
---|---|---|
Voertuigen, machines en overige goederen | 7230,4 | 18854,7 |
Andere voedingsproducten en veevoeder | 1436,3 | 6116,0 |
Landbouwproducten en levende dieren | 976,4 | 3459,2 |
Ruwe mineralen en -fabricaten, bouwmaterialen | 3107,8 | 3412,1 |
Chemische producten | 2225,7 | 2621,3 |
IJzer, staal en non-ferrometalen | 284,4 | 791,3 |
Meststoffen | 710,1 | 637,4 |
Aardoliën en aardolieproducten | 269,7 | 573,3 |
Ertsen, metaalafval, geroost ijzerkies | 161,4 | 256,8 |
Vaste minerale brandstoffen | 12,2 | 57,1 |
Bouwgoederen vooral in Nederlandse vrachtauto’s
Van alle over de weg vervoerde bouwgoederen in 2017 geschiedde 8 procent met buitenlandse vrachtauto’s. Van de andere goederen was dat 16 procent.
Bouwgoederen werden voor ruim 83 procent geladen én gelost in Nederland, tegen 70 procent van de andere goederen. Buitenlandse vrachtauto’s mogen vanwege Europese cabotage-wetgeving beperkt ritten maken waarbij zowel wordt geladen als gelost in Nederland. Van de 10,5 miljoen ton bouwgoederen die buitenlandse vrachtauto’s vervoerden, passeerde dan ook het overgrote deel (98 procent) de Nederlandse grens.
stroom | nationaliteit voertuig | Bouwgoederen (mln ton) | Overige goederen (mln ton) |
---|---|---|---|
Totaal | Nederlands | 129,4 | 508,7 |
Totaal | Buitenlands | 10,5 | 96,8 |
Int. van en naar NL | Nederlands | 14,2 | 89,9 |
Int. van en naar NL | Buitenlands | 10,3 | 89,5 |
Binnenlands | Nederlands | 115,2 | 418,8 |
Binnenlands | Buitenlands | 0,2 | 7,3 |
Bronnen
- StatLine - Wegvervoer; kerncijfers
- StatLine - Wegvervoer; vervoerd gewicht naar goederensoort NSTR
Relevante links
- Nieuwsbericht - Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
- Nieuwsbericht - Nederlandse vrachtauto’s vervoeren meer in 2018