Internetverkopen detailhandel stijgen minder hard

© CBS / Nikki van Toorn
De omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2018 3,2 procent hoger dan een jaar eerder. Het verkoopvolume was ook hoger, maar het verschil met een jaar eerder was kleiner dan bij de kwartaalcijfers van de voorgaande twee jaar. De internetverkopen van detailhandelaren stijgen wat minder hard dan voorgaande jaren. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

Omzet detailhandel
JaarKwartaalWaarde (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Volume (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20141e kwartaal1,51,7
20142e kwartaal0,91,7
20143e kwartaal0,41,5
20144e kwartaal2,22,8
20151e kwartaal1,73,1
20152e kwartaal2,42,9
20153e kwartaal3,02,6
20154e kwartaal2,11,6
20161e kwartaal1,70,6
20162e kwartaal1,91,0
20163e kwartaal1,81,3
20164e kwartaal4,13,5
20171e kwartaal4,23,2
20172e kwartaal4,23,9
20173e kwartaal4,93,9
20174e kwartaal3,62,6
20181e kwartaal2,72,3
20182e kwartaal4,13,8
20183e kwartaal3,02,8
20184e kwartaal3,22,2

Minder omzet bij drogisterijen

Met 3,1 procent meer omzet in het vierde kwartaal was het verschil met het voorgaande jaar voor de supermarkten iets minder dan in voorgaande kwartalen. De voedingsspeciaalzaken, zoals de slagers, groenteboeren, kaaswinkels en slijters, zetten, na een negatieve omzetontwikkeling in de eerste drie kwartalen van 2018, meer om (1,4 procent).

In de non-foodbranche zetten de drogisterijen in het vierde kwartaal minder om (-0,4 procent). Dit is opvallend, omdat er door de jaren heen bijna nooit sprake was van een krimp in deze bedrijfstak, met uitzondering van het eerste kwartaal van 2017. Deze negatieve ontwikkeling ging gepaard met een zeer sterke daling van het verkochte volume (-3,7 procent). De laatste keer dat het verkoopvolume van de drogisterijen flink daalde was in het eerste kwartaal van 2014.

In de meubelwinkels trok de negatieve omzetontwikkeling van het derde kwartaal (-0,9 procent) bij. In het vierde kwartaal zette deze branche 2,1 procent meer om dan in het vierde kwartaal van 2017. Winkels in consumentenelektronica zetten voor het eerst sinds 2014 weer meer om (2,3 procent). De omzet van de speelgoedwinkels was weer fors lager met -13,1 procent.

Omzet drogisterijen
   Waarde (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Volume (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20141e kwartaal-1,5-3,2
20142e kwartaal1,81,6
20143e kwartaal1,21,6
20144e kwartaal1,92,6
20151e kwartaal4,85,3
20152e kwartaal4,25,1
20153e kwartaal4,54,9
20154e kwartaal2,12,4
20161e kwartaal2,93,0
20162e kwartaal1,60,5
20163e kwartaal1,0-0,2
20164e kwartaal3,04,3
20171e kwartaal-1,5-0,3
20172e kwartaal1,72,7
20173e kwartaal1,73,6
20174e kwartaal2,11,2
20181e kwartaal4,00,9
20182e kwartaal2,40,1
20183e kwartaal2,5-0,3
20184e kwartaal-0,4-3,7

Omzet internetverkopen stijgt minder hard

De internetverkopen stijgen steeds minder hard. Na 2014 is het verschil met de omzet een jaar eerder niet meer kleiner geweest dan in het vierde kwartaal van 2018 (16,0 procent). Vooral bij de pure internetverkopers was het verschil in omzet kleiner (9,9 procent). Pure internetverkopers hebben het verkopen via internet niet als nevenactiviteit, in tegenstelling tot multichannelers. De omzet van de multichannelers lag in het vierde kwartaal van 2018 26,1 procent hoger.

Omzet internetverkopen detailhandel
   Totaal (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Pure internetverkopers (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Multi-channelers (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20141e kwartaal9,55,616,8
20142e kwartaal13,69,121,9
20143e kwartaal8,84,816,4
20144e kwartaal15,013,317,7
20151e kwartaal17,814,822,9
20152e kwartaal19,518,820,6
20153e kwartaal24,926,023,0
20154e kwartaal25,127,421,5
20161e kwartaal24,028,616,7
20162e kwartaal21,223,916,9
20163e kwartaal16,018,911,1
20164e kwartaal19,819,520,3
20171e kwartaal16,115,317,5
20172e kwartaal20,617,725,6
20173e kwartaal21,119,524,2
20174e kwartaal21,321,121,6
20181e kwartaal20,717,925,4
20182e kwartaal18,213,825,1
20183e kwartaal17,712,027,9
20184e kwartaal16,09,926,1


Ondernemers detailhandel minder positief

Aan het begin van het eerste kwartaal van 2019 zijn ondernemers in de detailhandel positief, maar het ondernemersvertrouwen is met 4,9 lager dan een kwartaal eerder. Daarmee is het ondernemersvertrouwen nog iets hoger dan het langjarig gemiddelde (3,8, berekend vanaf eind 2008). De vertrouwensindicator staat lager dan gemiddeld in het niet-financieel bedrijfsleven (10,6). Ondernemers in de detailhandel zijn voornamelijk minder positief over het economische klimaat dan een kwartaal eerder.

Ondernemersvertrouwen detailhandel
Ondernemersvertrouwen Detailhandel  Ondernemersvertrouwen
20141e kwartaal-4,0
20142e kwartaal3,4
20143e kwartaal5,9
20144e kwartaal7,1
20151e kwartaal2,5
20152e kwartaal9,0
20153e kwartaal7,7
20154e kwartaal7,4
20161e kwartaal9,0
20162e kwartaal3,2
20163e kwartaal7,5
20164e kwartaal9,0
20171e kwartaal12,0
20172e kwartaal9,0
20173e kwartaal15,1
20174e kwartaal14,7
20181e kwartaal14,8
20182e kwartaal2,4
20183e kwartaal8,6
20184e kwartaal12,6
20191e kwartaal4,9
*de horizontale lijn geeft het langjarig gemiddelde weer (3,8).


De cijfers in dit artikel zijn voorlopig en bijgewerkt tot en met 28 februari 2019.