Internetverkopen detailhandel stijgen minder hard

© CBS / Nikki van Toorn
De omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2018 3,2 procent hoger dan een jaar eerder. Het verkoopvolume was ook hoger, maar het verschil met een jaar eerder was kleiner dan bij de kwartaalcijfers van de voorgaande twee jaar. De internetverkopen van detailhandelaren stijgen wat minder hard dan voorgaande jaren. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

Omzet detailhandel (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
 WaardeVolume
2014 1e kwartaal1,51,7
2014 2e kwartaal0,91,7
2014 3e kwartaal0,41,5
2014 4e kwartaal2,22,8
2015 1e kwartaal1,73,1
2015 2e kwartaal2,42,9
2015 3e kwartaal3,02,6
2015 4e kwartaal2,11,6
2016 1e kwartaal1,70,6
2016 2e kwartaal1,91,0
2016 3e kwartaal1,81,3
2016 4e kwartaal4,13,5
2017 1e kwartaal4,23,2
2017 2e kwartaal4,23,9
2017 3e kwartaal4,93,9
2017 4e kwartaal3,62,6
2018 1e kwartaal2,72,3
2018 2e kwartaal4,13,8
2018 3e kwartaal3,02,8
2018 4e kwartaal3,22,2

Minder omzet bij drogisterijen

Met 3,1 procent meer omzet in het vierde kwartaal was het verschil met het voorgaande jaar voor de supermarkten iets minder dan in voorgaande kwartalen. De voedingsspeciaalzaken, zoals de slagers, groenteboeren, kaaswinkels en slijters, zetten, na een negatieve omzetontwikkeling in de eerste drie kwartalen van 2018, meer om (1,4 procent).

In de non-foodbranche zetten de drogisterijen in het vierde kwartaal minder om (-0,4 procent). Dit is opvallend, omdat er door de jaren heen bijna nooit sprake was van een krimp in deze bedrijfstak, met uitzondering van het eerste kwartaal van 2017. Deze negatieve ontwikkeling ging gepaard met een zeer sterke daling van het verkochte volume (-3,7 procent). De laatste keer dat het verkoopvolume van de drogisterijen flink daalde was in het eerste kwartaal van 2014.

In de meubelwinkels trok de negatieve omzetontwikkeling van het derde kwartaal (-0,9 procent) bij. In het vierde kwartaal zette deze branche 2,1 procent meer om dan in het vierde kwartaal van 2017. Winkels in consumentenelektronica zetten voor het eerst sinds 2014 weer meer om (2,3 procent). De omzet van de speelgoedwinkels was weer fors lager met -13,1 procent.

Omzet drogisterijen (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
 WaardeVolume
2014 1e kwartaal-1,5-3,2
2014 2e kwartaal1,81,6
2014 3e kwartaal1,21,6
2014 4e kwartaal1,92,6
2015 1e kwartaal4,85,3
2015 2e kwartaal4,25,1
2015 3e kwartaal4,54,9
2015 4e kwartaal2,12,4
2016 1e kwartaal2,93,0
2016 2e kwartaal1,60,5
2016 3e kwartaal1,0-0,2
2016 4e kwartaal3,04,3
2017 1e kwartaal-1,5-0,3
2017 2e kwartaal1,72,7
2017 3e kwartaal1,73,6
2017 4e kwartaal2,11,2
2018 1e kwartaal4,00,9
2018 2e kwartaal2,40,1
2018 3e kwartaal2,5-0,3
2018 4e kwartaal-0,4-3,7

Omzet internetverkopen stijgt minder hard

De internetverkopen stijgen steeds minder hard. Na 2014 is het verschil met de omzet een jaar eerder niet meer kleiner geweest dan in het vierde kwartaal van 2018 (16,0 procent). Vooral bij de pure internetverkopers was het verschil in omzet kleiner (9,9 procent). Pure internetverkopers hebben het verkopen via internet niet als nevenactiviteit, in tegenstelling tot multichannelers. De omzet van de multichannelers lag in het vierde kwartaal van 2018 26,1 procent hoger.

Omzet internetverkopen detailhandel (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
 TotaalPure internetverkopersMulti-channelers
2014 1e kwartaal9,55,616,8
2014 2e kwartaal13,69,121,9
2014 3e kwartaal8,84,816,4
2014 4e kwartaal15,013,317,7
2015 1e kwartaal17,814,822,9
2015 2e kwartaal19,518,820,6
2015 3e kwartaal24,926,023,0
2015 4e kwartaal25,127,421,5
2016 1e kwartaal24,028,616,7
2016 2e kwartaal21,223,916,9
2016 3e kwartaal16,018,911,1
2016 4e kwartaal19,819,520,3
2017 1e kwartaal16,115,317,5
2017 2e kwartaal20,617,725,6
2017 3e kwartaal21,119,524,2
2017 4e kwartaal21,321,121,6
2018 1e kwartaal20,717,925,4
2018 2e kwartaal18,213,825,1
2018 3e kwartaal17,712,027,9
2018 4e kwartaal16,09,926,1


Ondernemers detailhandel minder positief

Aan het begin van het eerste kwartaal van 2019 zijn ondernemers in de detailhandel positief, maar het ondernemersvertrouwen is met 4,9 lager dan een kwartaal eerder. Daarmee is het ondernemersvertrouwen nog iets hoger dan het langjarig gemiddelde (3,8, berekend vanaf eind 2008). De vertrouwensindicator staat lager dan gemiddeld in het niet-financieel bedrijfsleven (10,6). Ondernemers in de detailhandel zijn voornamelijk minder positief over het economische klimaat dan een kwartaal eerder.

Ondernemersvertrouwen detailhandel
 Ondernemersvertrouwen
2014 1e kwartaal-4,0
2014 2e kwartaal3,4
2014 3e kwartaal5,9
2014 4e kwartaal7,1
2015 1e kwartaal2,5
2015 2e kwartaal9,0
2015 3e kwartaal7,7
2015 4e kwartaal7,4
2016 1e kwartaal9,0
2016 2e kwartaal3,2
2016 3e kwartaal7,5
2016 4e kwartaal9,0
2017 1e kwartaal12,0
2017 2e kwartaal9,0
2017 3e kwartaal15,1
2017 4e kwartaal14,7
2018 1e kwartaal14,8
2018 2e kwartaal2,4
2018 3e kwartaal8,6
2018 4e kwartaal12,6
2019 1e kwartaal4,9
*de horizontale lijn geeft het langjarig gemiddelde weer (3,8).


De cijfers in dit artikel zijn voorlopig en bijgewerkt tot en met 28 februari 2019.