Cosmeticaverkopen mede door webwinkels omhoog

© Hollandse Hoogte / Sabine Joosten
In 2016 werd voor 3,3 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten. In 2012 was dit nog 2,9 miljard euro. In de periode 2014-2016 groeide de omzet gemiddeld met bijna 4 procent per jaar. Het grootste deel van de groei kwam van webwinkels. Dit blijkt uit een vandaag verschenen rapport van het CBS.

Omzet cosmetica en parfum
  (x miljard euro)
20122,9
20132,9
20143,0
20153,1
20163,3

Webwinkels, alle bedrijven waar het merendeel van de omzet wordt behaald door verkoop aan consumenten via internet, verkochten in 2016 voor 268 miljoen euro aan cosmetica en parfums. Daarmee werd 8 procent van deze producten in webwinkels verkocht, waar dat nog 2 procent was in 2012. Drogisterijen verkochten in 2016 voor 1,3 miljard euro aan cosmetica en parfums. Dat is het meest van alle branches, al is het marktaandeel tussen 2012 en 2016 gedaald van 45 naar 40 procent. Ook supermarkten verloren marktaandeel. Bij parfum- en cosmeticawinkels groeide dit juist van 20 naar 21 procent.

Omzet cosmetica en parfums
 2016 (x miljoen euro)2012 (x miljoen euro)
Drogisterijen13151325
Winkels in parfums en cosmetica700602
Supermarkten566604
Webwinkels26861
Warenhuizen223160
Overige detailhandel203194

Een kwart koopt online levensmiddelen, cosmetica- of schoonmaakproducten

De relatief sterke stijging van cosmeticaverkopen door webwinkels past in de trend van het groeiende aantal mensen dat online winkelt. In 2017 kocht 76 procent van alle personen vanaf twaalf jaar iets online, waar 64 procent dit deed in 2012. De groep die online levensmiddelen, cosmetica- en schoonmaakproducten kocht, groeide van 7 naar 26 procent. De toename was het grootst bij personen 25 tot 45 jaar.

Online aankoop levensmiddelen, cosmetica- en schoonmaakproducten
 2017 (%)2012 (%)
Totaal267
12 tot 18 jaar 144
18 tot 25 jaar 3411
25 tot 35 jaar 4011
35 tot 45 jaar 379
45 tot 55 jaar 319
55 tot 65 jaar 225
65 tot 75 jaar 143
75 jaar of ouder 5