Hoogste omzetgroei groothandel sinds 2013
Onder invloed van de gestegen olieprijs deden olie- en steenkoolhandelaren goede zaken. Zij noteerden een omzetgroei van bijna 27 procent, de hoogste groei binnen de groothandel. In het vierde kwartaal van 2015 noteerden de oliehandelaren nog een omzetdaling van 14,5 procent. Zij waren daarmee de hekkensluiters in de groothandel. De omzet van de handelaren in schroot groeide met 23 procent bijna even hard.
Groothandel in non-food consumentenartikelen floreert
Niet alleen de grondstoffenhandel deed het goed, ook de handel in non-food consumentenartikelen floreerde. De vraag naar consumentenartikelen was zo groot dat de omzet in het vierde kwartaal van 2016 met 12,1 procent steeg. Binnen deze branche deden de handelaren in huishoudelijke apparatuur en sportartikelen de beste zaken en behaalden respectievelijk 14,1 procent en 18,8 procent aan omzetgroei. Vooral audio- en videoapparatuur ging de grens over en er was meer vraag uit het buitenland naar fotografische artikelen. De witgoedleveranciers zagen hun omzet met name op de binnenlandse markt toenemen.
Omzetontwikkeling | |
---|---|
Totaal | 7 |
Landbouw | 6,9 |
Voedings- en genotmiddelen | 0,1 |
Consumentenartikelen | 12,1 |
w.o. | |
huishoudelijke apparaten | 14,1 |
sportartikelen | 18,8 |
parfum en cosmetica | 9,7 |
juwelen en horloges | 7,3 |
ICT-apparatuur | -1,8 |
Industriemachines | 1,4 |
Overige gespecialiseerde groothandel | 15,5 |
w.o. | |
olie en steenkool | 26,8 |
schroothandel | 22,5 |
metaal en erts | 8,9 |
metaalwaren, verwarming | 8,2 |
bouwmaterialen | 4,8 |
chemische producten | -0,3 |
Bronnen
- StatLine - Groothandelsbedrijven; omzetontwikkeling
Relevante links
- Kwartaalmonitor - Groothandel, vierde kwartaal 2016