Kleine leaseauto fors duurder in vijf jaar tijd
In de afgelopen jaren is het leasen van een auto in het A-segment, waar bijvoorbeeld de Volkswagen Up, Fiat 500 en Peugeot 107 in vallen, duurder geworden. De operationele leaseprijs (exclusief brandstofvoorschot) voor de zakelijke markt nam in dit segment met 18,6 procent toe in de afgelopen vijf jaar. Ook in het B-segment, waaronder bijvoorbeeld de Ford Fiesta en Toyota Yaris vallen, steeg de prijs relatief sterk met 7,1 procent in vijf jaar tijd.
Andere segmenten vertoonden juist een dalende trend: de leaseprijs van kleine en middelgrote auto’s in de segmenten C en D, samen goed voor meer dan de helft van de leasemarkt, daalden met respectievelijk 3,7 en 0,1 procent. De leaseprijs van auto’s in Segment E, de hogere middenklasse met auto’s als Audi A6 en BMW 5-serie, daalde met 6,1 procent.
Prijsontwikkeling | |
---|---|
Alle typen | 0,3 |
A (submini's) | 18,6 |
B (kleine auto's) | 7,1 |
C (klein/midden) | -3,7 |
D (midden/groot) | -0,1 |
E (hogere middenklasse) | -6,1 |
MPV | 3,1 |
SUV | -0,4 |
Benzineauto duurder leasetarief, dieselauto goedkoper
Ingedeeld naar type brandstof was ook een verschillende ontwikkeling in tarieven zichtbaar. De leaseprijs van benzinemodellen steeg gemiddeld met 2,8 procent, terwijl de dieselmodellen gemiddeld 2,7 procent goedkoper werden. De leaseprijs van de alternatieve brandstoftypen, zoals de elektrische en hybride auto’s, was een fractie hoger dan vijf jaar geleden.
In de operationele leaseprijs zijn, naast de aanschafprijs van de auto en het onderhoud, ook de kosten van BPM (aanschafbelasting) en wegenbelasting inbegrepen. In de afgelopen vijf jaar zijn de grenzen van de CO2-uitstoot aangescherpt, waardoor er nu voor nieuwe (niet elektrische) auto’s in met name segment A en B meer aanschaf- en wegenbelasting moet worden betaald in vergelijking met vijf jaar geleden. Daarnaast is ook de kale aanschafprijs van nieuwe personenauto’s toegenomen in de afgelopen vijf jaar.
Prijsontwikkeling | |
---|---|
Alle typen | 0,3 |
Benzine | 2,8 |
Alternatief | 0,4 |
Diesel | -2,7 |