Consumenten besteden opnieuw meer

Consumenten hebben in augustus 1,4 procent meer uitgegeven dan in augustus 2014, meldt CBS. Ze hebben vooral meer besteed aan voedings-en genotmiddelen. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in september en oktober minder gunstig dan in augustus.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Binnenlandse consumptie door huishoudens (volume, koopdaggecorrigeerd)

Meer besteed aan voedings-en genotmiddelen

Met 2,9 procent stegen de uitgaven aan voedings-en genotmiddelen het sterkst. Consumenten hebben vooral meer (fris)drank en ijs gekocht dan een jaar eerder. Het was in augustus 2015 ook warmer dan in augustus 2014.

Aan overige goederen zoals motorbrandstoffen gaven consumenten 2,2 procent meer uit. Aan duurzame goederen, zoals kleding en huishoudelijke artikelen gaven consumenten 0,2 procent meer uit dan een jaar eerder. De stijging op jaarbasis is aanzienlijk kleiner dan in de afgelopen maanden. Afgelopen donderdag meldde CBS al dat de omzet van winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting in augustus is gekrompen. Wel gaven consumenten meer uit aan auto’s.

Ten slotte hebben consumenten 1,1 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Binnenlandse consumptie naar categorie, augustus (volume, koopdaggecorrigeerd)

Omstandigheden voor consumptie in oktober minder gunstig dan in augustus

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in oktober per saldo minder gunstig dan in augustus en september. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden.

De verslechtering in oktober ten opzichte van september komt doordat het oordeel van consumenten over de toekomstige werkgelegenheid een stuk negatiever is dan vorige maand. Ook de toename van de koerswaarde van Nederlandse aandelen op jaarbasis was kleiner dan een maand eerder.

Vandaag bericht CBS ook over het consumentenvertrouwen van oktober.

Relevante links