A13 drukste rijksweg

De A13 in de provincie Zuid-Holland is de drukste rijksweg in Nederland.  De provincie met gemiddeld de drukste rijkswegen  is echter Utrecht. Dat meldt CBS op basis van onderzoek over de periode 2011-2014.

Gemeten over beide richtingen reden vorig jaar gemiddeld 2 268 motorvoertuigen per uur op de Nederlandse rijkswegen. Dit is 3,9 procent meer dan een jaar eerder.

Op de A13, tussen knooppunt Ypenburg in Den Haag en de Stadhoudersweg in Rotterdam, passeerden in 2014 gemiddeld 5 836 motorvoertuigen per uur. Rijksweg 33, tussen Assen in Drenthe en Eemshaven in Groningen, is het rustigst. Met gemiddeld 384 voertuigen per uur is de verkeersintensiteit hier vijftien keer zo laag als op de A13.

Op circa 20 000 meetpunten op het rijkswegennet wordt elke minuut van de dag het aantal passerende motorvoertuigen geregistreerd en opgeslagen in de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). CBS ontwikkelde een nieuwe methode om uit deze grote hoeveelheid 'big data' de verkeersintensiteit te berekenen.

Top 5

Na de A13 is de intensiteit op de A10, de ring rond Amsterdam het hoogst met 4 374 voertuigen gemiddeld per uur. Met de A12, A16 en de A4 vormen ze de top vijf van gemiddeld drukste rijkswegen.

Provincie Utrecht het drukst

Regionaal is er een behoorlijk verschil in het aantal voertuigen dat gemiddeld per uur op de rijkswegen rijdt. In de provincie Utrecht, waar de rijkswegen A1, A2, A12, A27 en A28 liggen, reden in 2014 elk uur gemiddeld 3 999 personenauto’s, vrachtvoertuigen, bussen of motorfietsen. Daarmee is dit de drukste provincie van heel Nederland. Het is er bijna vijf keer zo druk als in de provincie Zeeland. Daar reden vorig jaar op een doorsnee dag op de vier rijkswegen A57, A58, A59 en A61 samen gemiddeld 831 motorvoertuigen per uur.

Gemiddeld aantal voertuigen per uur naar provincie, 2014

Zomerverkeer op rijkswegen

Tijdens de zomervakantie rijden grote aantallen automobilisten en motorrijders naar hun vakantiebestemming. Doordat het woon-werkverkeer deels wegvalt, is er een ‘dip’ in de verkeersdrukte. Vooral door de vakantiespreiding ontstaan ook hier regionale verschillen. In 2014 was in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Noord–Holland de intensiteit op de snelwegen het laagst in juli. In de overige provincies, behalve in Zeeland, viel de ‘zomerdip’ in augustus.

Op de Zeeuwse rijkswegen neemt in de zomermaanden het verkeersaanbod juist toe door de toestroom van vakantiegasten. Op de Limburgse rijkswegen daalt de intensiteit in de zomer relatief weinig. Naast de gasten die de provincie aandoen, reist vakantieverkeer uit noordelijker gelegen provincies veelal door Limburg naar zuidelijker gelegen vakantiebestemmingen.

In september stijgt de intensiteit weer. Dan is voor de meeste mensen de vakantieperiode voorbij en zijn de scholen weer begonnen.

Gemiddeld aantal voertuigen op rijkswegen per uur per maand, 2014

Bronnen: