Goederenvervoer door Duitsland bijna 6 procent duurder
De tolheffing op de Duitse snelwegen heeft het goederenvervoer flink duurder gemaakt. Een ritje met een vrachtwagen over de Duitse snelweg is in het eerste kwartaal van 2005 met gemiddeld 6 procent in prijs gestegen. De prijsstijging van het nationale vervoer bedroeg slechts iets meer dan 0,5 procent.
Prijsstijging internationaal vrachtvervoer 2005 3,5 procent
Per 1 januari 2005 is in Duitsland tolheffing ingesteld voor het gebruik van een deel van de Duitse snelwegen, de zogenoemde Maut. Mede door de tolheffing is de prijs van het internationale goederenvervoer over de weg in het eerste kwartaal 2005 gemiddeld 3,5 procent hoger dan een kwartaal eerder.
Ritprijzen beroepsgoederenvervoer over de weg, 1e kwartaal 2005
De prijs van een rit met een zware vrachtwagen van, door en naar Duitsland is in het eerste kwartaal van 2005 met bijna 6 procent gestegen. De stijging van andere internationale ritten bedraagt nog geen half procent. De invloed van de tol op de stijging van de ritprijs lijkt dus aanzienlijk.
Wat precies het effect van de tol is, kan niet nauwkeurig worden bepaald, want ook andere factoren hebben invloed op de ritprijs. Zo’n factor is de daling van de dieseltoeslag per 1 januari 2005. Daarnaast worden contracten vaak op 1 januari herzien.
Ritprijzen beroepsgoederenvervoer over de weg
Lichte vrachtvervoer goedkoper
Niet alle beroepsvervoer over de Duitse wegen is duurder geworden. Een uitzondering is het internationale verhuisvervoer. Dat is zelfs goedkoper geworden. Een mogelijke oorzaak is dat dit vervoer vrij is van tol door het geringe gewicht van het type vrachtwagen (minder dan 12 ton) dat voor dit vervoer wordt gebruikt.
Ritprijzen beroepsgoederenvervoer over de weg per deelmarkt, 1e kwartaal 2005
Grote verschillen in prijsstijging per deelmarkt
Binnen het beroepsgoederenvervoer zijn grote verschillen in prijsontwikkeling tussen de diverse deelmarkten. Zo stijgt de prijs van het internationale kippervervoer in het eerste kwartaal 2005 met ruim 9 procent ten opzichte van het eerste kwartaal 2003. De ritprijs van het internationale containervervoer stijgt slechts iets meer dan 2 procent.
Binnen het nationale vervoer stijgt de prijs van het overige vervoer het meest, ruim 4 procent. De prijs van het kippervervoer is met ruim 1 procent gestegen.
Ritprijzen beroepsgoederenvervoer over de weg per deelmarkt, procent mutatie 1e kwartaal 2005 t.o.v. 1e kwartaal 2003
Dirk van Weelderen en Marcel Kouwenhoven