Geluidsoverlast door wegverkeer licht toegenomen
In 2000 hadden drie van de tien inwoners van Nederland wel eens last van het geluid van het wegverkeer. Dat is twee procentpunten meer dan in 1997. Twee van de tien inwoners hadden last van het geluid van vliegtuigen. In totaal hadden vier van de tien mensen last van het geluid van verkeer of industrie.
De overlast verschilt per regio. Zo heeft in West-Nederland twee op de tien inwoners last van vliegverkeer. Ook in Zuid-Nederland is de verhouding twee op de tien. In Noord-Nederland is de hinder van het vliegverkeer minder. Daar heeft maar een op de tien inwoners last.
Net als in 1997 ondervonden in 2000 in West-Nederland drie op de tien inwoners hinder van het wegverkeer. Ook in Zuid-Nederland rapporteerden drie op de tien inwoners deze hinder.
In Oost-Nederland is het 27%. In Noord-Nederland maakt daarentegen twee op de tien inwoners melding van deze vorm van geluidhinder.
In West-Nederland rapporteerden de meeste mensen last van geluiden van buren. Hier maakt 24% melding van deze vorm van geluidhinder. Zuid-Nederland is in dit opzicht met een percentage van 19% een goede tweede. In Noord- en Oost-Nederland zijn de percentages 15 en 16%.
De gegevens zijn afkomstig van steekproefonderzoek in kader van het Permanent Onderzoek Leefsituatie. Het betreft de eigen inschatting van respondenten van vormen van geluidhinder. In een eerdere versie van dit artikel werd een meer uitgebreide regionale detaillering gehanteerd. Uit nadere inspectie van de resultaten bleek dat de steekproefomvang voor sommige provincies niet voldoende groot was om vergaande conclusies te trekken. Daarom is een nieuwe versie geschreven.
Geluidoverlast, 1997-2000
1997 | 1998 | 1999 | 2000 | |||
nederland totaal | % | |||||
verkeer en/of industrie | 41 | 42 | 41 | 43 | ||
vliegverkeer | 19 | 19 | 18 | 19 | ||
railverkeer | 5 | 5 | 6 | 7 | ||
wegverkeer | 27 | 28 | 28 | 29 | ||
industrie | 3 | 4 | 4 | 4 | ||
buren | 21 | 20 | 20 | 20 | ||
landsdeel noord | ||||||
verkeer en/of industrie | 35 | 29 | 31 | 31 | ||
vliegverkeer | 14 | 12 | 13 | 10 | ||
railverkeer | 2 | 2 | 2 | 4 | ||
wegverkeer | 25 | 20 | 21 | 22 | ||
industrie | 2 | 2 | 4 | 3 | ||
buren | 14 | 16 | 17 | 15 | ||
landsdeel oost | ||||||
verkeer en/of industrie | 38 | 40 | 36 | 41 | ||
vliegverkeer | 16 | 16 | 13 | 17 | ||
railverkeer | 6 | 4 | 6 | 6 | ||
wegverkeer | 23 | 28 | 25 | 27 | ||
industrie | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
buren | 15 | 17 | 20 | 16 | ||
landsdeel west | ||||||
verkeer en/of industrie | 45 | 45 | 45 | 46 | ||
vliegverkeer | 23 | 22 | 21 | 20 | ||
railverkeer | 7 | 6 | 7 | 9 | ||
wegverkeer | 30 | 29 | 31 | 31 | ||
industrie | 4 | 4 | 4 | 5 | ||
buren | 25 | 23 | 23 | 24 | ||
landsdeel zuid | ||||||
verkeer en/of industrie | 38 | 42 | 43 | 44 | ||
vliegverkeer | 18 | 20 | 20 | 20 | ||
railverkeer | 4 | 4 | 6 | 6 | ||
wegverkeer | 25 | 30 | 30 | 31 | ||
industrie | 3 | 3 | 4 | 4 | ||
buren | 19 | 17 | 17 | 19 |
Ferdy Otten