3. Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag
De totale reizigerskilometers zijn te ontleden in aantallen verplaatsingen en de verplaatsingsafstanden. Dit hoofdstuk richt zich op het gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag naar vervoerwijze en naar motief. Vanzelfsprekend is deze indicator gebaseerd op verplaatsingsinformatie, terwijl de tabellen in hoofdstuk 2 gebaseerd zijn op ritinformatie. Voor betere leesbaarheid zijn in alle tabellen van dit hoofdstuk de cijfers weergegeven per 1.000 personen van 6 jaar of ouder. Uit analyse naar de methodebreuk is gebleken dat er minder korte verplaatsingen zijn opgegeven door de respondenten. Dat betekent dat er in totaal minder verplaatsingen zijn opgegeven en dat gegevens over het aantal verplaatsingen zijn geraakt door de methodebreuk. Hiermee dient bij de interpretatie van de resultaten rekening te worden gehouden.
Gemiddeld aantal verplaatsingen naar vervoerwijze
In de tabellen 3.1 wordt het gemiddeld aantal verplaatsingen in Nederland per 1.000 personen per dag van inwoners van Noordvleugel in particuliere huishoudens vermeld naar hoofdvervoerwijze van de verplaatsing3). De drie tabellen zijn als volgt opgedeeld: cijfers voor alle dagen van de week (zondag tot en met zaterdag; tabel 3.1a), werkdagen (doordeweekse dagen uitgezonderd feestdagen; tabel 3.1b) en weekend- plus feestdagen (tabel 3.1c). Het betreft reguliere verplaatsingen.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 600* | 2 173* | 2 391* | 2 515* | 2 550 | 2 363* | -7 |
| Personenauto als bestuurder | 734 | 617* | 636 | 667 | 692 | 639* | -8 |
| Personenauto als passagier | 268 | 199* | 233* | 240 | 255 | 236 | -7 |
| Trein | 119 | 50* | 54 | 68* | 89* | 100 | +12 |
| Bus/tram/metro | 141 | 79* | 78 | 107* | 111 | 125 | +12 |
| Brom-/snorfiets | 40 | 22* | 28 | 33 | 33 | 21* | -36 |
| Fiets 2) | 770 | 612* | 627 | 722* | 737 | 689* | -7 |
| Lopen | 466 | 539* | 668* | 616* | 581 | 501* | -14 |
| Overig (incl. bestelauto) | 63 | 54 | 67 | 63 | 51 | 51 | +1 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 764 | 2 315* | 2 523* | 2 660* | 2 702 | 2 495* | -8 |
| Personenauto als bestuurder | 782 | 659* | 673 | 704 | 742 | 680* | -8 |
| Personenauto als passagier | 218 | 169* | 193 | 189 | 203 | 190 | -7 |
| Trein | 141 | 57* | 60 | 76* | 107* | 115 | +8 |
| Bus/tram/metro | 161 | 91* | 89 | 121* | 124 | 140 | +13 |
| Brom-/snorfiets | 52 | 27* | 29 | 36 | 38 | 22* | -41 |
| Fiets 2) | 859 | 684* | 706 | 813* | 819 | 772 | -6 |
| Lopen | 483 | 568* | 697* | 647 | 609 | 520* | -15 |
| Overig (incl. bestelauto) | 67 | 60 | 75 | 74 | 60 | 56 | -6 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 228 | 1 856* | 2 088* | 2 193 | 2 208 | 2 058 | -7 |
| Personenauto als bestuurder | 622 | 522* | 551 | 585 | 581 | 546 | -6 |
| Personenauto als passagier | 381 | 266* | 323* | 352 | 370 | 344 | -7 |
| Trein | 71 | 34* | 39 | 51 | 49 | 65 | +32 |
| Bus/tram/metro | 94 | 52* | 52 | 76* | 83 | 90 | +9 |
| Brom-/snorfiets | . | . | . | . | . | . | . |
| Fiets 2) | 568 | 453* | 446 | 521* | 554 | 497 | -10 |
| Lopen | 428 | 476 | 603* | 546 | 519 | 458 | -12 |
| Overig (incl. bestelauto) | 52 | 41 | 48 | 39 | 32 | 41 | +29 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
In tabel 3.1a (alle dagen) is te zien dat in ODiN 2024 het gemiddeld aantal verplaatsingen per 1.000 inwoners van Noordvleugel per dag met 2.363 significant verschilt van ODiN 2023. Ook het totaal aantal verplaatsingen op werkdagen (tabel 3.1b) verschilt significant. Het totaal aantal verplaatsingen op weekend- en feestdagen (tabel 3.1c) in 2024 verschilt niet van 2023. Net als vorig jaar worden in 2024 gemiddeld de hoogste aantallen verplaatsingen gemaakt op werkdagen (2.495 per 1.000 inwoners van 6 jaar of ouder per jaar).
Uit de analyse betreffende het verschil in het aantal verplaatsingen op een gemiddelde dag (gebaseerd op ‘alle dagen’) in 2024 ten opzichte van 2023 blijkt dat het aantal verplaatsingen is afgenomen voor de vervoerwijze personenauto als bestuurder (-8 procent), brom-/snorfiets (-36 procent), fiets (-7 procent) en lopen (-14 procent).
In 2024 is op werkdagen het aantal verplaatsingen voor de vervoerwijze personenauto als bestuurder (-8 procent), brom-/snorfiets (-41 procent) en voor lopen (-15 procent) afgenomen in vergelijking met 2023.
In de tabel met weekenddagen inclusief doordeweekse feestdagen blijkt dat in 2024 bij geen enkele van de onderscheiden vervoerwijzen significante wijzigingen in het aantal verplaatsingen heeft plaatsgevonden (tabel 3.1c).
Gemiddeld aantal verplaatsingen naar reismotief
In de tabellen 3.2 wordt het gemiddeld aantal verplaatsingen per 1.000 personen per dag vermeld naar reismotief. De tabellen hebben verder dezelfde indeling als de tabellen 3.1 voor wat betreft de dagen. Het betreft reguliere verplaatsingen.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 600* | 2 173* | 2 391* | 2 515* | 2 550 | 2 363* | -7 |
| Van en naar het werk | 499* | 345* | 327 | 378* | 401 | 425 | +6 |
| Zakelijk en beroepsmatig | 86* | 55* | 64 | 69 | 69 | 63 | -9 |
| Diensten en verzorging | 80 | 64* | 86* | 79 | 82 | 70* | -15 |
| Winkelen en boodschappen doen | 548 | 533 | 575* | 557 | 567 | 520* | -8 |
| Onderwijs of cursus volgen | 224 | 134* | 143 | 195* | 184 | 192 | +4 |
| Recreatief totaal en overig | 1 164 | 1 042* | 1 196* | 1 238 | 1 246 | 1 093* | -12 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 764 | 2 315* | 2 523* | 2 660* | 2 702 | 2 495* | -8 |
| Van en naar het werk | 648* | 442* | 414 | 480* | 530* | 552 | +4 |
| Zakelijk en beroepsmatig | 108* | 75* | 83 | 92 | 92 | 83 | -9 |
| Diensten en verzorging | 105 | 85* | 108* | 102 | 109 | 93 | -15 |
| Winkelen en boodschappen doen | 504 | 520 | 577* | 537 | 549 | 482* | -12 |
| Onderwijs of cursus volgen | 315 | 188* | 201 | 270* | 255 | 266 | +5 |
| Recreatief totaal en overig | 1 084 | 1 006* | 1 140* | 1 178 | 1 168 | 1 019* | -13 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 2 228 | 1 856* | 2 088* | 2 193 | 2 208 | 2 058 | -7 |
| Van en naar het werk | 161 | 128 | 126 | 149 | 113* | 132 | +17 |
| Zakelijk en beroepsmatig | . | . | . | . | . | . | . |
| Diensten en verzorging | . | . | 35 | . | . | . | . |
| Winkelen en boodschappen doen | 647 | 562 | 569 | 601 | 608 | 608 | 0 |
| Onderwijs of cursus volgen | . | . | . | . | . | . | . |
| Recreatief totaal en overig | 1 346 | 1 122* | 1 324* | 1 369 | 1 421 | 1 264* | -11 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. | |||||||
Hiervoor is bij de tabellen 3.1 al geconstateerd dat het totaal aantal verplaatsingen per 1.000 inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder per dag gemiddeld over alle dagen en werkdagen in 2024 significant verschilt van 2023. Dat zien we dus in de tabellen 3.2a en 3.2b terug.
Gelet op de onderverdeling naar motief is in 2024 het gemiddeld aantal verplaatsingen per 1.000 inwoners van 6 jaar of ouder op een gemiddelde dag voor de motieven ‘Diensten en verzorging’ (-15 procent), ‘Winkelen en boodschappen doen’ (-8 procent) en ‘Recreatief totaal en overig’ (-12 procent) significant afgenomen. Op een gemiddelde werkdag zijn de verplaatsingen voor ‘Winkelen en boodschappen doen’ en ‘Recreatief totaal en overig’ significant afgenomen met respectievelijk 12 procent en 13 procent. Op weekend- en feestdagen is alleen het aantal verplaatsingen van het motief ‘Recreatief totaal en overig’ van 2023 naar 2024 afgenomen met -11 procent.
Op weekend- en feestdagen bleken helaas bij de motieven ‘Zakelijk bezoek in werksfeer’, ‘Diensten en verzorging’ en ‘Onderwijs of cursus volgen’ het aantal verplaatsingen te laag en is een punt geplaatst in plaats van een waarde in tabel 3.2c.