2. Reizigerskilometers
In dit hoofdstuk worden reizigerskilometers per jaar van 2019 tot en met 2024 gepresenteerd. De ODiN-bestanden bevatten de totale reizigerskilometers van inwoners van 6 jaar of ouder in particuliere huishoudens in Nederland gebaseerd op uitvraag via internet (cawi-only).
Bij het vergelijken van de cijfers in dit hoofdstuk dient rekening te worden gehouden met het feit dat het aantal kilometers per jaar afhankelijk is van het aantal dagen van het jaar (wel of geen schrikkeljaar), maar dat dit bijvoorbeeld ook afhankelijk kan zijn van het aantal doordeweekse dagen, weekenddagen en werkdagen in een jaar (zie bijlage C voor een overzicht met de verschillen per jaar).
Totale vervoersprestatie
De totale vervoersprestatie in tabel 2.1 betreft alle reizigerskilometers per jaar in Nederland inclusief binnenlandse vakanties en serieverplaatsingen voor alle dagen van de week naar vervoerwijze. Zoals gebruikelijk bij ODiN zijn de cijfers exclusief (beroepsmatig) wegvervoer met vrachtwagens. De doelpopulatie bestaat uit inwoners van 6 jaar of ouder van het rapportagegebied Noordvleugel in particuliere huishoudens. De reizigerskilometers zijn gebaseerd op de ritafstanden2).
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 28 906* | 19 913* | 22 987* | 25 804* | 25 740 | 26 571 | +3 |
| Personenauto als bestuurder | 12 837* | 9 424* | 10 863* | 11 772 | 11 885 | 11 471 | -3 |
| Personenauto als passagier | 4 635 | 3 457* | 4 305* | 4 793 | 4 355 | 4 772 | +10 |
| Trein | 4 297 | 1 665* | 1 896 | 2 541* | 3 017 | 3 819* | +27 |
| Bus/tram/metro | 1 684 | 780* | 835 | 1 139* | 1 237 | 1 400 | +13 |
| Brom-/snorfiets | 234 | 105* | 160 | 189 | 226 | 134* | -41 |
| Fiets 2) | 2 594 | 2 216* | 2 292 | 2 559* | 2 681 | 2 470* | -8 |
| Lopen | 849 | 985* | 1 258* | 1 141* | 1 059* | 983 | -7 |
| Overig (incl. bestelauto) | 1 777 | 1 281 | 1 379 | 1 669 | 1 281 | 1 522 | +19 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
In 2024 bedraagt de totale vervoersprestatie bijna 26,6 miljard reizigerskilometers. Dat is geen significant verschil vergeleken met 2023. Het valt niet uit te sluiten dat deze uitkomst is geraakt door de methodebreuk. De enige significante verschillen in 2024 in vergelijking met 2023 zijn gevonden bij de vervoerwijze trein, brom-/snorfiets en fiets. De vervoersprestatie van de brom-/snorfiets en de fiets nam af in 2024 vergeleken met 2023 met respectievelijk 41 procent en 8 procent.
De vervoersprestatie van de trein van inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder is in 2024 toegenomen met 27 procent in vergelijking met 2023. De methodebreuk heeft mogelijk ook een deel van de (ODiN) treincijfers geraakt. Op landelijk niveau komt de trend uit ODiN niet overeen met de NS. NS rapporteert een toename van 4 procent in haar jaarverslag. Op het niveau van Noordvleugel laten de schattingen van de treinreizigerskilometers van inwoners van Noordvleugel en de NS-cijfers voor heel Nederland wel dezelfde trend zien. Dit laatste wijkt af van het landelijke beeld uit ODiN waaruit blijkt dat er geen significant verschil is in treinreizigerskilometers tussen 2024 en 2023. De NS rapporteerde ook een toename op nationaal niveau. Ondanks de uitkomsten van ODiN op landelijk niveau en de methodebreuk is juist een toename in de reizigerskilometers met de trein door inwoners van Noordvleugel plausibel.
Reguliere reizigerskilometers
Tabel 2.2 bevat de reguliere reizigerskilometers van 2019 tot en met 2024 onderverdeeld naar vervoerwijze. Het verschil tussen de totale vervoersprestatie in tabel 2.1 met het totaal aantal reizigerskilometers in tabel 2.2 in 2024 is 722 miljoen kilometers afgelegd tijdens (werkgerelateerde) serieverplaatsingen. Deze worden immers alleen bij de totale vervoersprestatie meegeteld in tabel 2.1. In 2023 was het aantal kilometers afgelegd tijdens serieverplaatsingen 716 miljoen. Het verschil van het aantal reizigerskilometers gemaakt tijdens serieverplaatsingen in 2024 ten opzichte van 2023 is ook waargenomen bij de landelijke analyse. Of deze toename significant is, is niet getoetst.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 28 169* | 19 397* | 22 148* | 24 979* | 25 024 | 25 849 | +3 |
| Personenauto als bestuurder | 12 523* | 9 263* | 10 475* | 11 597* | 11 641 | 11 156 | -4 |
| Personenauto als passagier | 4 635 | 3 457* | 4 305* | 4 793 | 4 355 | 4 772 | +10 |
| Trein | 4 297 | 1 665* | 1 874 | 2 503* | 2 996 | 3 791* | +27 |
| Bus/tram/metro | 1 608 | 767* | 803 | 1 087* | 1 220 | 1 385 | +14 |
| Brom-/snorfiets | 224 | 105* | 154 | 166 | 195 | 133 | -32 |
| Fiets 2) | 2 571 | 2 200* | 2 260 | 2 524* | 2 652 | 2 449* | -8 |
| Lopen | 844 | 985* | 1 257* | 1 140* | 1 056* | 981 | -7 |
| Overig (incl. bestelauto) | 1 467 | 956* | 1 019 | 1 170 | 908 | 1 181 | +30 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
Uit de gegevens in tabel 2.2 volgt dat alleen het aantal reguliere reizigerskilometers voor de fiets en de trein zijn gewijzigd in 2024 vergeleken met 2023. De reizigerskilometers met de fiets zijn afgenomen (-8 procent). Het fietscijfer lijkt niet plausibel. Uit extra onderzoek naar aanleiding van de methodebreuk blijkt dat er minder korte verplaatsingen zijn opgegeven door respondenten. Mogelijk heeft dit bijgedragen aan de afname van de fietskilometers.
De kilometers met de trein door inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder namen toe met 27 procent. Dit laatste wijkt af van het landelijke beeld uit ODiN waaruit blijkt dat er geen significant verschil is in treinreizigerskilometers tussen 2024 en 2023. De NS rapporteerde ook een toename op nationaal niveau (NS, 2025). Ondanks de uitkomsten van ODiN op landelijk niveau en de methodebreuk is juist een toename in de reizigerskilometers met de trein door inwoners van Noordvleugel plausibel. Op dit moment zijn er geen cijfers of onderzoeken gevonden waarmee dit resultaat uit ODiN kan worden ondersteund of worden verworpen.
Reguliere reizigerskilometers: niet-beroepsmatig en beroepsmatig
In tabel 2.3a en 2.3b zijn de reizigerskilometers uitgesplitst naar enerzijds niet-beroepsmatige reguliere reizigerskilometers en anderzijds beroepsmatige reguliere reizigerskilometers.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 27 278* | 18 852* | 21 557* | 24 436* | 24 431 | 25 201 | +3 |
| Personenauto als bestuurder | 12 166* | 8 948* | 10 201* | 11 326* | 11 364 | 10 866 | -4 |
| Personenauto als passagier | 4 621 | 3 455* | 4 277* | 4 748 | 4 328 | 4 751 | +10 |
| Trein | 4 211 | 1 659* | 1 852 | 2 491* | 2 963 | 3 741* | +26 |
| Bus/tram/metro | 1 593 | 760* | 793 | 1 063* | 1 208 | 1 377 | +14 |
| Brom-/snorfiets | 222 | 104* | 152 | 161 | 183 | 133 | -28 |
| Fiets 2) | 2 525* | 2 170* | 2 225 | 2 500* | 2 627 | 2 426* | -8 |
| Lopen | 841 | 982* | 1 254* | 1 138* | 1 053* | 978 | -7 |
| Overig (incl. bestelauto) | 1 099 | 773 | 804 | 1 009 | 705 | 929 | +32 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 891* | 545* | 590 | 543 | 593 | 648 | +9 |
| Personenauto als bestuurder | 357 | 314 | 275 | 271 | 278 | 290 | +4 |
| Trein/bus/tram/metro | . | . | . | . | . | . | . |
| Fiets en lopen 2) | 49 | . | 39 | 27 | 28 | . | . |
| Bestelauto | . | . | . | . | . | . | . |
| Overig (incl. personenauto als passagier en brom-/snorfiets) | . | . | . | . | . | . | . |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
Het totaal aantal niet-beroepsmatig afgelegde kilometers is in 2024 niet gewijzigd ten opzichte van 2023. Gelet op de verdeling van de reguliere niet-beroepsmatige kilometers naar vervoerwijze blijkt uit de gegevens van tabel 2.3a dat het aantal afgelegde reizigerskilometers door inwoners van Noordvleugel in 2024 alleen voor de trein en de fiets zijn gewijzigd. Het totaal aantal niet-beroepsmatig afgelegde kilometers met de trein is in 2024 toegenomen met 26 procent vergeleken met 2023. Het totaal aantal niet-beroepsmatig afgelegde kilometers met de fiets nam daarentegen af met -8 procent ten opzichte van 2023.
De kilometers met alleen beroepsmatige motieven in 2024 zijn niet significant gewijzigd ten opzichte van 2023 (tabel 2.3b); ook niet voor een bepaalde vervoerwijze. Verder blijkt uit tabel 2.3b met beroepsmatig gereden kilometers in 2024, dat het aantal respondenten voor de categorieën ‘trein/bus/tram/metro', 'Fiets en lopen', 'bestelauto' en 'overig' te klein is (minder dan 50) of de relatieve marge te groot is (meer dan 50%) om van een betrouwbaar cijfer te kunnen spreken. Daarom is bij deze waarden een punt gezet.
Reguliere reizigerskilometers op doordeweekse dagen: alle motieven en niet-beroepsmatig
De tabellen 2.4 bevatten reizigerskilometers gemaakt op de doordeweekse dagen maandag tot en met vrijdag, ongeacht of het een feestdag is of niet. De 'doordeweekse' reizigerskilometers zijn vervolgens uitgesplitst naar reguliere reizigerskilometers (inclusief beroepsmatige kilometers) en reguliere reizigerskilometers exclusief beroepsmatige reguliere reizigerskilometers. Ook in deze tabel zijn dus geen kilometers van (werkgerelateerde) serieverplaatsingen van ODiN opgenomen.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 20 075 | 13 827* | 15 486* | 17 293* | 17 663 | 17 996 | +2 |
| Personenauto als bestuurder | 9 346 | 6 983* | 7 570 | 8 338 | 8 541 | 8 046 | -6 |
| Personenauto als passagier | 2 241 | 1 769 | 2 371* | 2 374 | 2 046 | 2 258 | +10 |
| Trein | 3 332 | 1 302* | 1 411 | 1 934* | 2 463* | 2 997* | +22 |
| Bus/tram/metro | 1 329 | 625* | 642 | 860* | 950 | 1 121 | +18 |
| Brom-/snorfiets | 187 | 94* | 95 | 117 | 159 | 106 | -33 |
| Fiets 2) | 1 955 | 1 610* | 1 698 | 1 920* | 2 029 | 1 869 | -8 |
| Lopen | 599 | 688* | 881* | 792* | 746 | 670* | -10 |
| Overig (incl. bestelauto) | 1 086 | 755 | 819 | 959 | 728 | 930 | +28 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Doordeweekse dagen, dus maandag tot en met vrijdag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 19 267* | 13 314* | 14 931* | 16 808* | 17 092 | 17 368 | +2 |
| Personenauto als bestuurder | 9 028 | 6 693* | 7 310 | 8 075 | 8 276 | 7 773 | -6 |
| Personenauto als passagier | 2 227 | 1 766 | 2 343* | 2 340 | 2 019 | 2 237 | +11 |
| Trein | 3 248 | 1 296* | 1 393 | 1 930* | 2 431* | 2 946 | +21 |
| Bus/tram/metro | 1 316 | 621* | 631 | 846* | 939 | 1 113* | +19 |
| Brom-/snorfiets | 185 | 93* | 93 | 112 | 152 | 106 | -30 |
| Fiets 2) | 1 914 | 1 583* | 1 671 | 1 899* | 2 005 | 1 847 | -8 |
| Lopen | 596 | 685* | 879* | 790* | 744 | 668* | -10 |
| Overig (incl. bestelauto) | 753 | 577 | 610 | 816 | 526 | 678 | +29 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Doordeweekse dagen, dus maandag tot en met vrijdag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
Uit tabel 2.4a volgt dat in ODiN 2024 op doordeweekse dagen bijna 18,0 miljard reguliere reizigerskilometers zijn afgelegd in Nederland door bewoners van 6 jaar of ouder wonende in Noordvleugel. Dat verschilt niet significant met een jaar eerder. Ook het aantal reguliere reizigerskilometers voor niet-beroepsmatige motieven (tabel 2.4b) is in 2024 niet gewijzigd ten opzichte van 2023.
Het verschil tussen het totaal aantal kilometers in tabel 2.4a en tabel 2.4b bestaat uit reguliere reizigerskilometers gemaakt voor beroepsmatige motieven in 2024 op doordeweekse dagen. Echter dit verschil is gebaseerd op slechts 24 waarnemingen, hiermee dient bij de interpretatie rekening te worden gehouden.
Het aantal reizigerskilometers per trein is in 2024 op doordeweekse dagen voor ‘alle motieven’ met 22 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder (tabel 2.4a). Daarentegen is het aantal reizigerskilometers op doordeweekse dagen voor lopen in 2024 met -10 procent afgenomen voor ‘alle motieven’ ten opzichte van 2023 (tabel 2.4a). Voor de ‘niet-beroepsmatige motieven’ is het aantal reizigerskilometers op doordeweekse dagen met bus/tram/metro met 19 procent toegenomen vergeleken met een jaar eerder (tabel 2.4b). Het aantal reizigerskilometers voor lopen is voor de ‘niet-beroepsmatige motieven’ op doordeweekse dagen in 2024 met -10 procent gedaald ten opzichte van 2023 (tabel 2.4b). De genoemde significante dalingen voor lopen zijn mogelijk mede veroorzaakt door de methodebreuk.
Reguliere reizigerskilometers op werkdagen: alle motieven en niet-beroepsmatig
Tabellen 2.5 bevatten een indeling die vergelijkbaar is met die van de voorgaande tabellen. Het verschil is de selectie van het type dag. De tabellen 2.5a en 2.5b bevatten namelijk de resultaten op werkdagen, dat wil zeggen de doordeweekse dagen maandag tot en met vrijdag met uitzondering van feestdagen. Het verschil tussen het totaal aantal kilometers in de tabellen 2.5 en de tabellen 2.4 is het aantal kilometers afgelegd op doordeweekse feestdagen. Dit verschil (gebaseerd op 132 respondenten) bedraagt in 2024 voor alle motieven circa 583 miljoen kilometers ofwel ruim 3 procent van de kilometers op doordeweekse dagen.
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 19 503 | 13 449* | 14 994* | 16 963* | 17 186 | 17 413 | +1 |
| Personenauto als bestuurder | 9 092 | 6 756* | 7 402 | 8 190 | 8 307 | 7 776 | -6 |
| Personenauto als passagier | 2 080 | 1 695 | 2 186* | 2 283 | 1 894 | 2 113 | +12 |
| Trein | 3 282 | 1 301* | 1 370 | 1 929* | 2 446* | 2 919 | +19 |
| Bus/tram/metro | 1 316 | 624* | 636 | 849* | 931 | 1 103* | +19 |
| Brom-/snorfiets | 186 | 91* | 87 | 117 | 159 | 97* | -39 |
| Fiets 2) | 1 899 | 1 571* | 1 666 | 1 878* | 1 997 | 1 819* | -9 |
| Lopen | 586 | 671* | 853* | 766* | 727 | 659* | -9 |
| Overig (incl. bestelauto) | 1 062 | 740 | 794 | 951 | 726 | 927 | +28 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Doordeweekse dagen, dus maandag tot en met vrijdag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 18 710* | 12 941* | 14 443* | 16 483* | 16 617 | 16 784 | +1 |
| Personenauto als bestuurder | 8 778 | 6 470* | 7 145 | 7 931 | 8 042 | 7 503 | -7 |
| Personenauto als passagier | 2 066 | 1 693 | 2 158 | 2 250 | 1 866 | 2 092 | +12 |
| Trein | 3 198 | 1 295* | 1 352 | 1 925* | 2 414 | 2 869 | +19 |
| Bus/tram/metro | 1 304 | 620* | 626 | 835* | 920 | 1 095* | +19 |
| Brom-/snorfiets | 185 | 90* | 85 | 112 | 152 | 97 | -36 |
| Fiets 2) | 1 859* | 1 544* | 1 640 | 1 857* | 1 972 | 1 797* | -9 |
| Lopen | 583 | 668* | 851* | 765* | 724 | 656* | -9 |
| Overig (incl. bestelauto) | 736 | 562 | 585 | 808 | 526 | 676 | +28 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Doordeweekse dagen, dus maandag tot en met vrijdag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. | |||||||
In het rapportagegebied Noordvleugel is het verschil tussen de schattingen in tabel 2.5a en tabel 2.5b het aantal reguliere reizigerskilometers gemaakt voor beroepsmatige motieven op werkdagen. Dit verschil is gebaseerd op slechts 24 waarnemingen. Hiermee dient bij de interpretatie rekening te worden gehouden.
Het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor álle motieven (tabel 2.5a) is gewijzigd voor de vervoerwijzen bus/tram/metro, brom-/snorfiets, fiets en lopen. In 2024 nam het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor álle motieven van bus/tram/metro met 19 procent toe vergeleken met 2023. Op landelijk niveau is het aantal reizigerskilometers met bus/tram/metro voor alle dagen voor alle motieven ook significant toegenomen. Het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor álle motieven voor fiets en lopen namen beide -9 procent af vergeleken met een jaar eerder. Eveneens nam het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor álle motieven met de brom-/snorfiets af, namelijk -39 procent.
Het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor de ‘niet-beroepsmatige motieven’ (tabel 2.5b) is gewijzigd voor de vervoerwijzen bus/tram/metro, fiets en lopen. In 2024 nam het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor de ‘niet-beroepsmatige motieven’ van bus/tram/metro met 19 procent toe vergeleken met 2023. Het aantal reizigerskilometers op werkdagen voor de ‘niet-beroepsmatige motieven’ voor fiets en lopen namen beide -9 procent af vergeleken met een jaar eerder.
Reguliere reizigerskilometers naar reismotief: alle dagen en werkdagen
In de tabellen 2.6 zijn de reguliere reizigerskilometers afgelegd door inwoners van Noordvleugel binnen Nederland, uitgesplitst naar reismotief. Tabel 2.6a bevat cijfers voor alle dagen van de week (zondag tot en met zaterdag) en tabel 2.6b bevat cijfers voor werkdagen (doordeweekse dagen uitgezonderd feestdagen).
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 28 169* | 19 397* | 22 148* | 24 979* | 25 024 | 25 849 | +3 |
| Van en naar het werk | 7 861* | 4 978* | 4 759 | 5 615* | 6 136 | 7 072* | +15 |
| Zakelijk en beroepsmatig | 2 183 | 1 089* | 1 179 | 1 707* | 1 470 | 1 441 | -2 |
| Diensten en verzorging | 666 | 427* | 652* | 485* | 532 | 541 | +2 |
| Winkelen en boodschappen doen | 2 215 | 2 002 | 1 922 | 2 122 | 2 499 | 2 275 | -9 |
| Onderwijs of cursus volgen | 1 683 | 883* | 896 | 1 509* | 1 277 | 1 278 | 0 |
| Recreatief totaal en overig | 13 561 | 10 018* | 12 740* | 13 543 | 13 110 | 13 242 | +1 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. | |||||||
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | verschil 2024 t.o.v. 2023 (%) | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal | 19 503 | 13 449* | 14 994* | 16 963* | 17 186 | 17 413 | +1 |
| Van en naar het werk | 7 179* | 4 479* | 4 334 | 5 132* | 5 688 | 6 567* | +15 |
| Zakelijk en beroepsmatig | 1 990 | 1 032* | 1 082 | 1 611* | 1 360 | 1 383 | +2 |
| Diensten en verzorging | 601 | 370* | 562* | 418 | 486 | 470 | -3 |
| Winkelen en boodschappen doen | 1 229* | 1 143 | 1 241 | 1 227 | 1 322 | 1 201 | -9 |
| Onderwijs of cursus volgen | 1 635 | 843* | 872 | 1 362* | 1 220 | 1 179 | -3 |
| Recreatief totaal en overig | 6 868 | 5 583* | 6 903* | 7 213 | 7 111 | 6 614 | -7 |
| * Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. | |||||||
In ODiN 2024 is 67 procent van alle reguliere reizigerskilometers gemaakt door inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder afgelegd op werkdagen, in ODiN 2023 was dat 69 procent. In ODiN 2022 was dit 68 procent. Er zijn daarbij in 2024 alleen verschillen ten opzichte van 2023 voor het motief ‘van en naar het werk’. Voor dit motief is er een toename van 15 procent in reizigerskilometers voor zowel ‘alle dagen’ (tabel 2.6a) als voor werkdagen (tabel 2.6b). Dit wijkt af van het landelijk beeld. Desalniettemin denken wij dat er daadwerkelijk een toename in de reguliere reizigerskilometers voor het motief ‘Van en naar het werk’ door inwoners van Noordvleugel heeft plaatsgevonden.