1. Inleiding
De Consumentenprijsindex (CPI) meet maandelijks de prijsontwikkeling van alle consumptieve bestedingen van Nederlandse consumenten en is een belangrijke maatstaf voor de inflatie. De CPI geeft aan hoe de prijzen van een zogenoemd gemiddeld mandje boodschappen voor Nederlandse huishoudens zich ontwikkelt.
De coronacrisis leidt tot problemen voor het samenstellen van de CPI. Doordat ons dagelijkse leven verandert, geven we ook ons geld anders uit: het gemiddelde mandje boodschappen verandert sterk. De horeca is vrijwel geheel gesloten, we kunnen niet meer naar de kapper en vakanties zijn geannuleerd. In plaats daarvan kopen we meer spullen online, in supermarkten en bouwmarkten. Tegelijkertijd kan het lastig zijn om maandelijks alle prijzen waar te nemen die we nodig hebben voor de CPI.
Als we voor de CPI prijzen en de prijsontwikkeling willen meten, wat is dan de prijs van een pakketreis naar Thailand als niemand die reis kan boeken of maken? Toch is het ook deze tijd voor onze gebruikers noodzakelijk dat we de CPI samenstellen. Hierbij moeten we voor de diensten die niet meer afgenomen worden, keuzes maken die rekening houden met het gebruik van de CPI. Hoe we dat doen tijdens deze coronacrisis zullen we in dit artikel uitleggen. In hoofdstuk 2 gaan we in op de achtergrond van de CPI en geven we aan wat belangrijk is voor het gebruik van de CPI. Daarna beschrijven we in hoofdstuk 3 welke problemen er ontstaan voor het samenstellen van de CPI tijdens de coronacrisis en welke oplossingen we daarvoor kiezen. Tenslotte staat in hoofdstuk 4 hoe we omgaan met de publicatie van de CPI.