Explosieve groei gebruik open data CBS

/ Auteur: Jan Hendriks
© Hollandse Hoogte / David Rozing
Het gebruik van de open data van het CBS is in de afgelopen periode explosief gegroeid. Waar het nog maar vier jaar geleden is dat het CBS startte met een open data-portaal, zijn de open data in het tweede kwartaal van 2018 meer dan 3,2 miljoen keer opgevraagd. Gebruikers, waaronder overheden en bedrijven, weten de ruim 4500 datasets van het CBS steeds vaker te vinden.

Meer transparantie

Het open dataportaal is in juni 2014 gelanceerd. ‘De introductie sloot aan bij de behoefte in de maatschappij om meer transparantie’, vertelt Erwin van Mierlo, coördinator open data bij het CBS. ‘De statistische informatie van het CBS wordt hierdoor beter bereikbaar en makkelijker te hergebruiken. Gebruikers van CBS-data kunnen door directe koppelingen veel tijd en geld besparen.’ Een ander belangrijk voordeel van open data is dat altijd de meest recente informatie beschikbaar is. ‘Dit past goed binnen de ééncijfergedachte van het CBS’, aldus Van Mierlo. ‘Het is niet wenselijk dat er steeds verschillende cijfers opduiken, bijvoorbeeld bij maatschappelijke debatten’.

Nog maar aan het begin

Ondanks de explosieve groei van het aantal raadplegingen staan we volgens Van Mierlo nog maar aan het begin. ‘Het gebruik van open data is een enorme groeimarkt. Nog lang niet iedereen is er bekend mee, maar we zien het gebruik maandelijks toenemen.’ Eén van de kenmerken van open data is dat het gebruik anoniem is. ‘Op basis van wat wij in de markt tegenkomen, denken wij echter dat zowel overheden, bedrijven als burgers steeds vaker open data raadplegen’, concludeert Van Mierlo. Hij voorspelt dat de opmars van referentiedatasets (dat zijn datasets die essentieel zijn voor het bevorderen van hergebruik van overheidsdata, denk bijvoorbeeld aan inwonersaantallen en de indexcijfers van het CBS, red.) nog een verdere boost zullen geven aan het gebruik van open data.

Groei in bedrijfsleven

Niet alleen binnen de overheid wordt het gebruik van open data sterk gestimuleerd, ook het bedrijfsleven ziet steeds vaker de toegevoegde waarde ervan in. Onder meer de makelaardijbranche gebruikt open data zoals de ‘Kerncijfers wijken en buurten’ van het CBS om de eigen dienstverlening te optimaliseren. Een voorbeeld is het bedrijf HomeShow, dat zich richt op makelaars en vastgoedprofessionals. Dit doet het bedrijf onder meer met speciale software, die er voor zorgt dat makelaars volledig geautomatiseerd een microwebsite voor een individuele woning kunnen publiceren. ‘De makelaar hoeft alleen maar een objectcode bij ons aan te melden. Doordat wij verschillende koppelingen hebben gerealiseerd met de NVM, worden automatisch alle objectdata opgehaald, zoals bijvoorbeeld de oppervlakte, de inhoud en het energielabel’, legt oprichter Jocco Paasse van HomeShow uit.

De open data van het CBS zijn in het tweede kwartaal van 2018 meer dan 3,2 miljoen keer opgevraagd  

Goed beeld

Door op eenzelfde manier een koppeling te maken met de ‘Kerncijfers wijken en buurten' van het CBS is HomeShow in staat om veel specifieke informatie te ontsluiten over de buurt, waarin het object gelegen is. ‘Wij zijn heel blij met de open data van het CBS, want deze stellen ons in staat om elke buurt en wijk in Nederland als het ware 'in te kleuren'. Voor aspirant-kopers van een woning betekent dit dat zij in één oogopslag kunnen zien hoe ver het lopen is naar bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde school, kinderdagverblijf, supermarkt of huisarts. Ook krijgen ze een goed beeld van de bevolkingsopbouw in de buurt waar ze zich mogelijk gaan vestigen.’

Makelaars binden

Paasse merkt dat het concept van een microwebsite voor een individuele woning aanspreekt bij makelaars. In drieënhalf jaar tijd wist HomeShow een kleine 400 makelaarskantoren aan zich te binden. ‘Makelaars hebben niet de technische kennis om dit soort zaken zelf te realiseren. Wij helpen ze om zich op deze manier te onderscheiden in de woningmarkt. Ook huizenverkopers zijn namelijk gecharmeerd van dit concept’. Volgens Paasse zitten Funda en de microwebsite van HomeShow elkaar niet in de weg. ‘Sterker nog, ze zijn complementair. Funda gebruiken mensen bij hun allereerste oriëntatie. Ons concept komt pas in beeld als iemand concrete interesse voor een bepaalde woning heeft.’ In de nabije toekomst wil Paasse het concept van HomeShow nog verder verfijnen. Ook daarbij speelt de beschikbaarheid van open data een belangrijke rol. ‘We willen bijvoorbeeld ook informatie gaan verstrekken over de geluidsoverlast en het aantal woninginbraken in een bepaalde buurt. Daarover gaan we graag verder in gesprek met het CBS’.