Een kijkje in de Zuid-Koreaanse keuken

/ Auteur: Miriam van der Sangen
Zuid-Korea staat vooral bekend om zijn industrie. Grote merken als Hyundai, Samsung en Kia zijn ook in ons land niet onbekend. Dat het daarnaast een land is met een eeuwenoude cultuur, keizerlijke monumenten en prachtig gelegen tempels weten echter weinig mensen. CBS’er Thijs Wubbels (29) verbleef twee maanden in het Aziatische land in het kader van structurele en intensieve samenwerking tussen de statistiekbureaus van beide landen. Hij deed onder andere onderzoek naar het succes van het trainingsinstituut van het Zuid-Koreaanse statistische bureau. Enthousiast vertelt hij over het land van rijst, wolkenkrabbers, beleefdheden en hiërarchie. 

Trainingen

Wubbels ging in 2013 aan de slag bij CBS als statistisch onderzoeker. Toen er begin van dit jaar een oproep werd gedaan om gedurende twee maanden kennis op te doen bij het statistiekbureau KOSTAT in Zuid-Korea was hij een van de eerste collega’s die reageerden. Hij diende een voorstel in om het professionele trainingsinstituut van KOSTAT te mogen onderzoeken. Dat instituut verzorgt jaarlijks met groot succes voor meer dan 9.000 interne en externe cursisten klassikale statistische trainingen. Ook verzorgt het voor 20.000 cursisten cursussen via e-learning. Wubbels werd op basis van zijn voorstel en presentatie uitgekozen om deel te nemen aan de uitwisseling. Hij vertrok op 3 mei naar Seoel.

Hoge respons

KOSTAT ligt in Daejon, een stad die ongeveer 150  kilometer ten zuiden van Seoel ligt. Decennialang was het een ingeslapen provinciestadje, maar dat veranderde vanaf het moment dat de regering besloot het drukke Seoel te ontlasten. Een aantal overheidsorganisaties verhuisde daarom naar Daejon, waar inmiddels meer dan 1 miljoen mensen in wolkenkrabbers wonen en werken. ‘Op het hoofdkantoor van KOSTAT zitten ongeveer 700 medewerkers. Op de regionale kantoren zijn het er 2.000. Het merendeel daarvan houdt zich bezig met dataverzameling. Dat gebeurt nog op de traditionele manier door enquêteurs naar bedrijven en huishoudens te sturen. Soms gaat een enquêteur wel negen keer bij hetzelfde adres langs om een zo hoog mogelijke respons te krijgen. Ze geven ook vaak beloningen aan respondenten. Dat werkt eveneens responsverhogend’, aldus Wubbels. Buiten het statistisch bureau zijn er in Zuid-Korea ook andere organisaties die zich bezig houden met statistiek. De Bank of Korea maakt bijvoorbeeld het BNP-cijfer en het ministerie van Volksgezondheid stelt cijfers samen over de gezondheidszorg.

‘Hiërarchie is in Zuid-Korea erg belangrijk. Alles draait om de stempel van de chef’ 

Verschillen in cultuur

Wubbels constateerde al tijdens de eerste week bij KOSTAT grote verschillen ten opzichte van Nederland in cultuur en manier van werken. ‘Hiërarchie is in de Zuid-Koreaanse maatschappij erg belangrijk en dat geldt ook voor KOSTAT. Alles draait om de stempel van de chef. Als je baas nog geen stempel heeft gezet, word je niet geacht iets te doen. Wat minstens zo belangrijk is, is respect betuigen aan degenen die in rang of leeftijd boven je staan. Medewerkers worden ook niet met hun voornaam aangesproken, maar met hun functienaam.’ Een ander opvallend verschil is dat medewerkers vaak met hun baas en collega’s buiten de deur eten en drinken. De hoogste in rang of leeftijd betaalt de rekening. Ook het gemeenschapsgevoel is erg sterk. Men valt elkaar en plein public nooit af.

Roulatiesysteem

Interessant vindt Wubbels het roulatiesysteem voor het personeel bij KOSTAT. ‘Elke werknemer moet binnen 2 tot 5 jaar veranderen van functie. Dat zorgt voor dynamiek op de werkvloer. Het betekent dat medewerkers steeds blijven leren en dat doorgaans iedereen goed op de hoogte is van elkaars werkzaamheden. Elke medewerker is ook verplicht jaarlijks 100 uur aan opleiding te besteden. Verder wordt er in teams van drie gewerkt om te zorgen voor achtervang als een collega overgeplaatst wordt naar een nieuwe functie.’ Opvallend in de werkcultuur is dat je bij collega’s niet zo maar kunt binnenlopen voor een gesprek of vraag. Je moet daarvoor eerst door een collega uitgenodigd worden. Wubbels: ‘Ook heel bijzonder is dat de collega’s van KOSTAT tussen de middag regelmatig een uiltje knappen. Ze werken heel hard en laden hun energie in de pauze op door even een dutje te doen.’

Uitdaging

Wubbels kijkt met een prettig gevoel terug op zijn periode in Zuid-Korea. ‘De collega’s daar hebben mij hartverwarmend ontvangen en ik heb er veel geleerd. Zo zitten de cursussen die het trainingsinstituut van KOSTAT verzorgt didactisch en inhoudelijk heel goed in elkaar. Daar is voor een belangrijk deel het grote succes aan te danken.’ Terugkijkend waardeert Wubbels nu ook meer wat hij voorheen bij CBS als normaal beschouwde. ‘Neem bijvoorbeeld het klimaatsysteem bij CBS. Daar zal ik nooit meer over klagen. Bij KOSTAT is helemaal geen klimaatsysteem, terwijl het er ’s zomers heel warm is met een luchtvochtigheid van 90 procent.  Daardoor is geconcentreerd werken wel een uitdaging.’