Papierloos prijzen waarnemen

/ Auteur: Masja de Ree
CBS zet steeds vaker innovatieve methoden in om prijzen van artikelen waar te nemen, bijvoorbeeld met internetrobots en scannerdata van supermarkten. Voor sommige prijzen moeten interviewers van CBS echter nog steeds actief de winkels in. Zij maken daarbij sinds dit jaar gebruik van een tablet.

Voortrekkersrol

Elk jaar brengt CBS de consumentenprijzen van een groot aantal producten in kaart. Aan de hand daarvan wordt de inflatie berekend. De Europese Unie bepaalt van welke producten de prijs genoteerd moet worden. De Europese Unie schrijft ook voor dat interviewers voor sommige producten zélf de winkels moeten bezoeken om ter plekke de prijs vast te stellen. Maarten Emons, innovatiemanager bij CBS: ‘Daarvoor gebruikten zij tot nu toe pen en papier in zware groene mappen. Dat kon anders!’ Ook Eurostat, het Europese statistiekbureau, vond dat. Het startte een initiatief voor de ontwikkeling van een digitaal waarnemingssysteem voor prijzen in winkels. Het CBS ging de uitdaging aan en vervult sindsdien een voortrekkersrol.

Succesvol experiment

CBS ontwikkelde samen met een externe innovatiepartner een waarneem-app voor de tablet. In een proef is daarmee inmiddels met succes geëxperimenteerd. ‘Het werkt efficiënt, de interviewers hoeven niets meer over te typen en zijn sneller klaar in een winkel’, aldus Emons. De wijze waarop de vernieuwing tot stand kwam, is een innovatie op zich. ‘Belangrijk is dat we direct met de interviewers om de tafel zijn gaan zitten’, benadrukt Emons. ‘Zij moeten immers met de nieuwe methode gaan werken. Je bereikt je doelen alleen als de interviewers graag met de app werken. Dat hebben we geleerd van de ervaringen uit andere landen.’

‘We willen graag samen optrekken met externe partijen die werken met spraak- of beeldherkenning’

Gebruikersvriendelijk

Om ervoor te zorgen dat de app in heel Europa te gebruiken is, vroeg CBS alle coördinatoren van het prijswaarneemprogramma (koopkrachtpariteitenprogramma) in de andere Europese landen om input. Aan de hand daarvan werd een eisenlijst opgesteld: het systeem moest gebruiksvriendelijk zijn, modern, standaard output (SDMX), compatibel, platformonafhankelijk, veilig, offline bruikbaar, modulair opgebouwd en makkelijk te vertalen. Emons: ‘Een kant-en-klare standaardoplossing was daarmee uitgesloten, maar het is gelukt. Onze externe partner heeft een enorme prestatie geleverd door een platformonafhankelijke tool te ontwikkelen die nu voor alle Europese landen beschikbaar is.’ In maart van dit jaar zijn de interviewers van CBS met de nieuwe app in de winkels aan de slag gegaan.

Spraak- en beeldherkenning

CBS wil de kennis die is opgedaan tijdens het ontwikkelproces graag delen. Emons: ‘We staan open voor uitwisseling, in twee richtingen. Een volgende stap bij het waarnemen van prijzen is werken met spraak- of beeldherkenning. Als er externe partijen zijn die daar ook mee bezig zijn, willen we graag samen optrekken.'