Burgers en politie; regio (2012-2019)

Burgers en politie; regio (2012-2019)

Marges Regio's Perioden Contact van burgers met politie Contact met politie in eigen gemeente (% contact gehad) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege handhaving Handhaving totaal (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege handhaving Bekeuring (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege handhaving Waarschuwing of controle door politie (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege aangifte/melding Aangifte/melding totaal (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege aangifte/melding Aangifte (via internet en proc verb) (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege aangifte/melding Melding verdachte situatie/delict (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege andere contacten Andere contacten totaal (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege andere contacten Opgeroepen als getuige i.v.m. delict (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege andere contacten Verloren/gevonden voorwerpen (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege andere contacten Vragen om hulp, advies e.d. (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege andere contacten Sociaal contact/praatje (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Reden van contact Vanwege andere contacten Anders (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Initiatief contact Contact op initiatief van politie (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Initiatief contact Contact op initiatief van burger (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Wijze van contact Persoonlijk (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Wijze van contact Telefonisch (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Wijze van contact Via sociale media op internet (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Wijze van contact Anders via internet (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Wijze van contact Anders, niet via internet (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Tevreden over contact Totaal (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Tevreden over contact Handhaving (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Tevreden over contact Aangifte/melding (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Tevreden over contact Anders (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Tevreden over contact Op initiatief politie (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Tevreden over contact Op initiatief burger (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Ontevreden over contact Totaal (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Ontevreden over contact Handhaving (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Ontevreden over contact Aangifte/melding (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Ontevreden over contact Andere (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Ontevreden over contact Op initiatief politie (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie (On)Tevredenheid contact politie Ontevreden over contact Op initiatief burger (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Redenen ontevredenheid contact politie Politie liet mij te lang wachten (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Redenen ontevredenheid contact politie Politie gaf onvoldoende informatie (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Redenen ontevredenheid contact politie Politie was onverschillig (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Redenen ontevredenheid contact politie Politie heeft problemen niet opgelost (in % van laatste contact) Contact van burgers met politie Redenen ontevredenheid contact politie Anders (in % van laatste contact) Functioneren politie Algemeen Totale functioneren - tevreden (% ) Functioneren politie Algemeen Totale functioneren - neutraal (% ) Functioneren politie Algemeen Totale functioneren - ontevreden (% ) Functioneren politie Algemeen Totale functioneren - geen oordeel (% ) Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Weet hoe ze criminelen moet vangen (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Wil contact hebben met de burgers (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Houdt rekening met de wensen bevolking (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Werkt goed samen met bewoners (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Indien nodig, dan is de politie er (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Is benaderbaar (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Informeert de burgers (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Bestrijd succesvol de criminaliteit (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Zal het uiterste doen om je te helpen (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Vertrouwen in politie - schaalscore (Schaalscore (0 - 10)) Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Politie als crimefighter - schaalscore (Schaalscore (0 - 10)) Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Wederkerigheid politie - schaalscore (Schaalscore (0 - 10)) Functioneren politie Algemeen Oordeel over politie Communicatie politie - schaalscore (Schaalscore (0 - 10)) Functioneren politie Buurt Totale functioneren - tevreden (% ) Functioneren politie Buurt Totale functioneren - neutraal (% ) Functioneren politie Buurt Totale functioneren - ontevreden (% ) Functioneren politie Buurt Totale functioneren - geen oordeel (% ) Functioneren politie Buurt Oordeel optreden politie Biedt burgers in buurt bescherming (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel optreden politie Heeft hier contact met buurtbewoners (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel optreden politie Reageert op problemen hier in buurt (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel optreden politie De politie doet in deze buurt haar best (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel optreden politie De politie pakt buurtzaken efficiënt aan (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel optreden politie Ze bekeuren hier te weinig (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel optreden politie De politie neemt je serieus (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel optreden politie Optreden politie - schaalscore (Schaalscore (0 - 10)) Functioneren politie Buurt Oordeel beschikbaarheid politie Je ziet politie te weinig in de buurt (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel beschikbaarheid politie Komt hier te weinig uit auto (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel beschikbaarheid politie Is hier te weinig aanspreekbaar (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel beschikbaarheid politie Heeft te weinig tijd voor allerlei zaken (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel beschikbaarheid politie Komt niet snel als je ze roept (% '(helemaal) eens') Functioneren politie Buurt Oordeel beschikbaarheid politie Beschikbaarheid politie - schaalscore (Schaalscore (0 - 10))
Waarde Groningen (PV) 2019 17,5 12,3 5,5 6,7 41,3 16,2 25,1 46,4 3,2 4,4 6,9 5,1 23,3 15,5 84,5 52,7 35,3 . 6,8 7,0 67,1 . 64,5 71,7 63,0 67,8 15,3 . 18,8 8,8 23,5 13,8 15,8 4,5 30,6 31,5 . 35,5 18,0 7,3 39,2 46,5 42,1 41,1 33,2 . 49,0 29,3 27,2 65,1 6,6 5,7 5,6 5,7 27,7 14,9 6,0 51,4 50,2 20,9 42,6 43,8 25,4 28,2 51,5 5,7 44,8 37,2 31,7 26,1 14,1 4,6
Waarde Friesland (PV) 2019 17,4 12,5 5,6 6,9 40,0 12,3 27,7 47,5 2,7 2,3 12,6 6,7 19,5 15,3 84,7 56,5 31,4 . 5,4 7,8 66,9 . 65,5 71,5 54,9 69,0 13,2 . 15,7 7,5 21,9 11,6 13,5 8,3 18,5 39,3 . 37,4 17,6 5,5 39,5 48,7 49,3 43,5 41,8 . 56,7 35,3 28,2 68,1 6,6 5,7 5,8 5,9 29,0 14,3 4,5 52,2 53,6 29,9 50,6 48,9 31,3 33,8 56,8 5,9 42,3 34,4 28,0 24,1 12,0 5,0
Waarde Drenthe (PV) 2019 16,1 12,0 5,0 7,0 35,7 16,6 19,1 52,3 4,7 3,1 12,0 5,6 21,4 16,8 83,2 62,6 27,4 . 3,5 5,2 65,8 . 59,7 70,2 . 64,5 18,6 . 22,8 16,0 . 19,3 17,9 16,5 33,0 36,9 . 32,5 19,7 6,6 41,3 47,3 46,4 39,3 36,0 . 51,3 32,0 24,8 63,6 6,6 5,6 5,6 5,9 25,4 15,3 5,8 53,5 47,0 25,4 43,3 46,4 24,8 32,0 51,2 5,6 44,4 37,0 30,1 29,0 14,7 4,7
Waarde Overijssel (PV) 2019 17,5 9,6 3,5 6,1 38,7 11,6 27,2 51,6 3,9 2,9 10,8 8,5 21,0 13,5 86,5 53,6 35,7 2,6 5,2 5,4 71,3 59,2 73,3 72,0 66,1 72,1 12,7 17,2 11,2 12,9 13,1 12,6 16,1 9,6 23,7 34,6 . 37,8 19,0 5,5 37,7 48,3 47,6 44,5 40,0 . 52,8 35,8 29,2 67,2 6,7 5,8 5,9 5,9 31,4 15,2 4,8 48,7 52,2 28,8 47,9 49,5 29,4 30,6 56,9 5,9 43,8 35,3 27,6 23,8 12,2 4,9
Waarde Flevoland (PV) 2019 21,7 11,7 6,2 5,5 40,9 15,4 25,5 47,4 3,4 3,1 8,4 7,2 20,5 15,1 84,9 55,7 30,2 2,8 6,7 7,3 65,9 65,7 64,7 67,0 63,9 66,3 16,6 16,7 15,5 17,6 20,7 15,9 11,4 8,7 24,0 39,2 . 37,0 23,0 8,5 31,5 44,2 42,9 38,5 35,4 . 52,9 35,0 25,4 64,6 6,5 5,5 5,7 5,7 30,6 19,4 5,5 44,6 49,5 29,9 49,3 46,9 30,2 28,6 52,5 5,7 46,4 41,0 32,9 28,5 14,1 4,7
Waarde Gelderland (PV) 2019 17,8 10,7 4,5 6,2 40,9 11,6 29,3 48,4 3,3 2,2 9,6 8,6 22,1 14,0 86,0 51,3 37,3 1,9 5,7 6,5 67,3 56,4 67,3 69,8 59,5 68,6 15,4 24,2 16,7 12,3 20,8 14,5 22,0 6,9 27,3 32,9 . 35,5 20,2 6,7 37,6 45,4 45,1 40,9 37,8 . 49,5 33,8 26,3 64,3 6,5 5,6 5,8 5,8 27,3 16,0 5,2 51,5 49,3 28,2 45,7 46,1 26,5 28,7 52,2 5,8 47,9 36,6 31,5 27,5 14,1 4,6
Waarde Utrecht (PV) 2019 20,1 13,2 5,0 8,2 42,8 14,9 27,9 44,0 4,0 2,3 8,7 7,0 18,7 17,3 82,7 51,2 36,4 1,1 7,6 7,9 65,6 57,8 62,7 70,7 56,3 67,5 15,4 22,5 17,7 11,0 20,4 14,3 13,7 7,4 23,6 40,0 . 37,9 20,7 6,8 34,7 47,6 47,5 43,0 36,9 . 52,8 33,7 27,0 65,7 6,6 5,6 5,8 5,8 28,2 17,5 5,8 48,4 51,8 26,9 46,7 47,7 25,4 30,1 53,3 5,8 45,9 38,5 29,7 25,7 11,7 4,7
Waarde Noord-Holland (PV) 2019 20,3 11,0 4,6 6,4 42,5 16,9 25,6 46,6 2,8 3,3 9,2 7,7 19,9 13,8 86,2 54,5 32,8 1,1 7,1 8,0 64,0 50,8 61,7 69,1 54,9 65,4 16,3 25,2 18,7 12,0 21,7 15,4 20,5 10,6 26,1 35,8 . 36,0 21,8 7,4 34,8 42,4 41,0 37,7 32,8 . 51,2 30,1 24,4 62,1 6,4 5,4 5,6 5,6 28,5 18,7 7,0 45,8 49,6 25,6 44,2 46,4 25,5 29,2 50,2 5,6 45,7 38,6 30,3 28,5 13,1 4,7
Waarde Zuid-Holland (PV) 2019 20,5 11,0 4,1 7,0 40,0 14,7 25,3 49,0 2,9 2,2 9,9 9,8 20,1 13,9 86,1 54,5 34,7 1,2 6,1 6,6 64,7 56,6 63,1 67,9 59,0 65,7 14,9 18,7 16,5 12,8 18,6 14,3 20,9 9,6 24,3 37,9 . 36,7 21,9 7,2 34,2 46,2 44,4 39,4 35,6 . 50,2 32,4 27,0 64,3 6,5 5,6 5,7 5,7 29,8 18,6 6,8 44,9 50,9 28,5 46,1 48,3 27,2 31,2 51,1 5,8 47,2 39,9 32,2 28,8 14,7 4,6
Waarde Zeeland (PV) 2019 18,4 14,3 6,3 8,0 33,6 12,6 21,0 52,0 3,0 2,8 9,0 8,9 23,8 17,3 82,7 58,8 29,9 . 3,4 6,6 70,3 67,1 69,1 72,0 71,1 70,2 13,4 8,1 14,9 13,8 8,5 14,4 17,0 9,4 23,8 46,9 . 32,1 19,8 5,9 42,2 48,1 41,4 40,1 35,2 . 48,9 32,2 26,1 65,5 6,5 5,6 5,5 5,6 27,5 17,4 5,9 49,2 46,8 22,2 43,2 44,5 27,7 30,6 53,6 5,5 49,9 41,1 36,8 30,1 15,1 4,5
Waarde Noord-Brabant (PV) 2019 17,7 11,0 5,4 5,5 43,7 13,8 29,8 45,3 3,1 2,1 9,1 7,4 19,6 14,0 86,0 47,3 39,0 2,4 8,2 7,6 64,4 54,6 63,8 67,4 60,2 65,1 15,0 22,0 15,7 12,6 17,9 14,5 22,9 10,5 22,6 35,1 . 32,5 21,1 7,5 38,9 42,8 43,6 39,0 35,3 . 48,0 32,7 23,8 62,3 6,4 5,4 5,6 5,7 25,9 16,6 6,1 51,3 45,8 25,0 43,9 44,7 25,5 31,9 49,6 5,6 50,8 40,0 34,0 30,5 15,4 4,5
Waarde Limburg (PV) 2019 18,0 9,5 2,8 6,6 40,2 16,3 23,9 50,3 3,3 1,9 10,2 7,9 22,5 12,8 87,2 54,1 33,5 1,4 6,9 7,3 63,5 57,0 59,3 68,1 62,4 63,7 16,9 25,2 18,1 14,3 22,0 16,1 16,1 9,1 30,1 44,0 . 28,9 22,0 7,9 41,2 43,1 42,1 35,5 33,3 . 46,4 30,9 22,8 60,5 6,3 5,4 5,5 5,5 23,1 18,0 7,0 52,0 43,6 24,5 40,5 39,8 24,1 37,0 47,5 5,5 53,9 44,7 35,8 33,1 17,9 4,3
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


De Veiligheidsmonitor (VM) is een tweejaarlijks terugkerend bevolkingsonderzoek naar veiligheid, leefbaarheid en slachtofferschap. Ook wordt er aandacht besteed aan overlast in de buurt, respectloos gedrag, preventiemaatregelen, het functioneren van de politie en het gemeentelijke veiligheidsbeleid. Hierdoor wordt op eenduidige wijze cijfers verkregen over de (beleving van) veiligheid op zowel landelijk, regionaal als (beneden)lokaal niveau.

In deze tabel staan de ervaringen van burgers met de politie centraal. Het gaat om contacten met de politie en de tevredenheid van de burger over de politie. De gegevens worden weergegeven voor Nederland in totaliteit, de landsdelen en provincies, en daarnaast ook voor de regionale politie eenheden, politie districten, politie basisteams en voor alle gemeenten met meer dan 70 000 inwoners. Van deze gemeenten met meer dan 70 000 inwoners zijn ook de cijfers van de stedennetwerken G4 en G32 en de overige gemeenten die niet tot deze stedennetwerken behoren opgenomen.

De Veiligheidsmonitor is een steekproefonderzoek. Dit betekent dat de weergegeven cijfers schattingen zijn, waarvoor betrouwbaarheidsmarges gelden. Deze marges zijn ook in de tabel opgenomen. De cijfers hebben betrekking op personen van 15 jaar of ouder, tenzij anders vermeld. De enquête is uitgevoerd in het laatste kwartaal van het jaar.

Door wijzigingen in de vraagstellingen en in de onderzoeksopzet zijn de uitkomsten van de Veiligheidsmonitor (VM) niet zonder meer te vergelijken met die van eerdere slachtofferenquêtes, zoals de Integrale Veiligheidsmonitor (IVM; 2008-2011) en de Veiligheidsmonitor Rijk (VMR; 2005-2008). Voor meer informatie zie de onder 4. Bronnen en Methoden opgenomen onderzoeksbeschrijving Veiligheidsmonitor vanaf 2012.

In 2019 zijn er in de vraagblokken 'tevredenheid laatste politiecontact' en 'oordeel functioneren politie algemeen' beperkte wijzigingen doorgevoerd. Voor meer informatie zie de onder 4 opgenomen beschrijving van verschillen in de vragenlijst 2019 t.o.v. 2017.

Gegevens beschikbaar van 2012 tot en met 2019

Status van de cijfers:
De cijfers in deze tabel zijn definitief.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.
Deze tabel wordt opgevolgd door de tabel 'Sociale veiligheid; kenmerken'. Zie paragraaf 3.

Toelichting onderwerpen

Contact van burgers met politie
In de VM is eerst gevraagd of men in de afgelopen 12 maanden wel eens contact heeft gehad met de politie. Aan degenen die in de afgelopen 12 maanden wel eens contact met de politie hebben gehad zijn daarna voor het laatste contact enkele vervolgvragen gesteld, met name over de reden van dit laatste contact, het soort contact, de wijze van contact en de (on)tevredenheid over dit contact.
Contact met politie in eigen gemeente
Aandeel respondenten dat aangeeft in de afgelopen 12 maanden wel eens contact te hebben gehad met de politie in de eigen buurt of elders binnen de gemeente.
Reden van contact
In de VM worden de volgende redenen en groepen van redenen voor contact onderscheiden: handhaving (bekeuring, waarschuwing of controle door politie), aangifte/melding (aangifte via internet, aangifte persoonlijk, melding verdachte situatie/delict), andere contacten (opgeroepen als getuige i.v.m. delict, verloren/gevonden voorwerpen, vragen om hulp, advies e.d., sociaal contact/praatje, anders).
Vanwege handhaving
(Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- bekeuring;
- waarschuwing of controle door politie;
Handhaving totaal
(Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- bekeuring;
- waarschuwing of controle door politie;
Bekeuring
Waarschuwing of controle door politie
Vanwege aangifte/melding
(Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- aangifte (via internet)
- aangifte (persoonlijk);
- melding verdachte situatie/delict.
Aangifte/melding totaal
(Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- aangifte (via internet of persoonlijk);
- melding verdachte situatie/delict.
Aangifte (via internet en proc verb)
- Aangifte via internet of door ondertekening van een proces-verbaal of ander document.
Melding verdachte situatie/delict
Vanwege andere contacten
(Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- opgeroepen als getuige i.v.m. delict;
- verloren of gevonden voorwerpen;
- vragen om hulp, advies e.d.;
- sociaal contact/praatje;
- anders.
Andere contacten totaal
(Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- opgeroepen als getuige i.v.m. delict;
- verloren/gevonden voorwerpen;
- vragen om hulp, advies e.d.;
- sociaal contact/praatje;
- anders.
Opgeroepen als getuige i.v.m. delict
Verloren/gevonden voorwerpen
Volledig: verloren/gevonden voorwerpen of dieren.
Vragen om hulp, advies e.d.
Volledig: vragen om hulp, advies, informatie of vergunningen.
Sociaal contact/praatje
Anders
Initiatief contact
Op basis van de reden van contact wordt onderscheid gemaakt tussen contacten die op initiatief van de politie hebben plaatsgevonden en contacten die op initiatief van de burger hebben plaatsgevonden.
Contact op initiatief van politie
(Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- bekeuring;
- oproep als getuige i.v.m. delict;
- waarschuwing of controle door politie.
Contact op initiatief van burger
(Laatste) contact met politie in gemeente vanwege:
- aangifte (via internet)
- aangifte (persoonlijk waarbij een proces-verbaal of ander document is ondertekend);
- verloren/gevonden voorwerpen of dieren;
- melding van verdachte situatie/delict;
- vragen om hulp, advies, informatie of vergunningen;
- sociaal contact/praatje.
Wijze van contact
Gevraagd is:
Op welke manier heeft u toen contact gehad met de politie ?
Antwoordmogelijkheden: 'persoonlijk', 'telefonisch', 'via burgernet' 'via sociale media op internet', 'anders via internet', 'anders niet via internet').
Persoonlijk
Telefonisch
Via sociale media op internet
Volledig: via sociale media op internet, bijv. twitter.
Anders via internet
Volledig: anders via internet, bijv. via de website van de politie.
Anders, niet via internet
Volledig: anders niet via internet, bijv. schriftelijk. Inclusief wijze van contact onbekend.
(On)Tevredenheid contact politie
Gevraagd is:
Hoe tevreden of ontevreden bent u over het optreden van de politie bij die gelegenheid?
De antwoordmogelijkheden zijn:
zeer tevreden', 'tevreden', 'niet tevreden en niet ontevreden',
ontevreden', 'zeer ontevreden', 'geen antwoord'.
Tevreden over contact
Totaal
Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
Handhaving
Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
Aangifte/melding
Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
Anders
Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
Op initiatief politie
Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
Op initiatief burger
Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord.
Ontevreden over contact
Totaal
Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
Handhaving
Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
Aangifte/melding
Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
Andere
Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
Op initiatief politie
Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
Op initiatief burger
Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord.
Redenen ontevredenheid contact politie
Aan degenen die over het optreden van de politie bij het (laatste) contact minder tevreden waren is gevraagd over welke punten men minder tevreden was. Hierbij kon de respondent meer dan één antwoordmogelijkheid kiezen.
Politie liet mij te lang wachten
Volledige tekst: Politie liet mij te lang wachten of was te laat.
Politie gaf onvoldoende informatie
Politie was onverschillig
Politie heeft problemen niet opgelost
Anders
Functioneren politie
Algemeen
Het gaat hier om het oordeel over het totale functioneren van de politie in het algemeen en om specifieke aspecten van het algemene functioneren van de politie, zoals het vertrouwen in de politie, het beeld van de politie als 'crimefighter', de wederkerigheid en de communicatie tussen burgers en politie.
Totale functioneren - tevreden
% tevreden

Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
Totale functioneren - neutraal
% neutraal

Onder 'neutraal' worden alle respondenten verstaan die 'niet tevreden/niet ontevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
Totale functioneren - ontevreden
% ontevreden

Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
Totale functioneren - geen oordeel
% geen oordeel

Onder 'geen oordeel' worden alle respondenten verstaan die als antwoord 'kan dit niet beoordelen' hebben gegeven of die geen antwoord hebben gegeven. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
Oordeel over politie
Aan respondenten die een oordeel gaven over het totale functioneren van de politie in het algemeen zijn de volgende stellingen voorgelegd over het functioneren van de politie in het algemeen:
- De politie weet hoe ze criminelen moeten vangen.
- De politie wil contact hebben met burgers.
- De politie houdt rekening met wensen van de bevolking.
- De politie werkt goed samen met de bewoners.
- Als het er echt om gaat dan is de politie er voor je.
- De politie is benaderbaar.
- De politie informeert de burgers.
- De politie bestrijdt succesvol de criminaliteit.
- Als het er echt om gaat zal de politie het uiterste doen om je te helpen.
De antwoordmogelijkheden zijn: 'helemaal mee eens', 'mee eens', 'niet mee eens en niet mee oneens', mee oneens', 'helemaal mee oneens', 'geen antwoord'.
Weet hoe ze criminelen moet vangen
Volledige stelling: De politie weet hoe ze boeven moet vangen.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Wil contact hebben met de burgers
Volledige stelling: De politie wil contact hebben met burgers.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Houdt rekening met de wensen bevolking
Volledige stelling: De politie houdt rekening met de wensen van de samenleving.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Werkt goed samen met bewoners
Volledige stelling: De politie werkt goed samen met de bewoners.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Indien nodig, dan is de politie er
Volledige stelling: Als het er echt om gaat, dan is de politie er voor je.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Is benaderbaar
Volledige stelling: De politie is benaderbaar.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Informeert de burgers
Volledige stelling: De politie informeert de burgers.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Bestrijd succesvol de criminaliteit
Volledige stelling: De politie bestrijdt succesvol de criminaliteit.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Zal het uiterste doen om je te helpen
Volledige stelling: Als het er echt om gaat zal de politie het uiterste doen om je te helpen.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Vertrouwen in politie - schaalscore
Het vertrouwen in de politie wordt gemeten via de volgende stellingen:
- Als het er echt om gaat zal de politie het uiterste doen om je te helpen.
- De politie biedt mij goede bescherming. Voor 2019 was dit: Als het er echt om gaat, dan is de politie er voor je.
('helemaal eens' = 4; 'mee eens' = 3; 'niet mee eens en niet mee oneens' = 2; mee oneens' = 1; 'helemaal mee oneens' = 0; 'geen antwoord'= missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/8. De schaalscore loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de score, hoe groter het vertrouwen in de politie.
Politie als crimefighter - schaalscore
De mening over de politie als crimefighter wordt gepeild via de volgende stellingen:
- De politie weet hoe ze criminelen moeten vangen.
- De politie bestrijdt succesvol de criminaliteit.
('helemaal eens' = 4; 'mee eens' = 3; 'niet mee eens en niet mee oneens' = 2; mee oneens' = 1; 'helemaal mee oneens' = 0; 'geen antwoord'= missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/8. De schaalscore loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de score, hoe meer men de politie als crimefighter beschouwt.
Wederkerigheid politie - schaalscore
De wederkerige relatie tussen politie en burgers wordt in beeld gebracht met de volgende stellingen:
- De politie houdt rekening met de wensen van de samenleving.
- De politie werkt goed samen met de bewoners.
- De politie heeft hier contact met de bewoners uit de buurt.
- De politie neemt je serieus.
('helemaal eens' = 4; 'mee eens' = 3; 'niet mee eens en niet mee oneens' = 2; mee oneens' = 1; 'helemaal mee oneens' = 0; 'geen antwoord'= missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/16. De schaalscore loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de score, hoe meer men de relatie tussen burger en politie als wederkerig beschouwt.
Communicatie politie - schaalscore
Het communicatieve aspect van de politie wordt gemeten met de volgende stellingen:
-De politie wil contact hebben met de burgers.
- De politie is benaderbaar.
- De politie informeert de burgers.
('helemaal eens' = 4; 'mee eens' = 3; 'niet mee eens en niet mee oneens' = 2; mee oneens' = 1; 'helemaal mee oneens' = 0; 'geen antwoord'= missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/12. De schaalscore loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de score, hoe meer communicatief men de politie beschouwt.
Buurt
De gegevens hebben betrekking op het oordeel van de burger over het functioneren van de politie in de buurt, ongeacht of men er in het afgelopen jaar contact mee heeft gehad.
Het gaat hierbij om het oordeel over het totale functioneren van de politie in de buurt en om specifieke aspecten van het optreden en de beschikbaarheid van de politie in de buurt.
Totale functioneren - tevreden
% tevreden

Onder 'tevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer tevreden' of 'tevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.

Totale functioneren - neutraal
% neutraal

Onder 'neutraal' worden alle respondenten verstaan die 'niet tevreden/niet ontevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
Totale functioneren - ontevreden
% ontevreden

Onder 'ontevreden' worden alle respondenten verstaan die 'zeer ontevreden' of 'ontevreden' hebben geantwoord. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.
Totale functioneren - geen oordeel
% geen oordeel

Onder 'geen oordeel' worden alle respondenten verstaan die als antwoord 'kan dit niet beoordelen' hebben gegeven of die geen antwoord hebben gegeven. Dit antwoord is gepercenteerd op alle respondenten.

Oordeel optreden politie
Aan respondenten die een oordeel gaven over het totale functioneren van de politie in de buurt zijn de volgende stellingen voorgelegd over het optreden van de politie in de buurt:
- Biedt de burgers in deze buurt bescherming.
- Heeft hier contact met de bewoners uit de buurt.
- Rreageert op de problemen hier in de buurt.
- De politie doet in deze buurt haar best.
- De politie pakt buurtzaken efficiënt aan.
- De politie bekeurt hier te weinig.
- De politie neemt je serieus.
De antwoordmogelijkheden zijn: 'helemaal mee eens', 'mee eens', 'niet mee eens en niet mee oneens', mee oneens', helemaal mee oneens', 'geen antwoord'.
Biedt burgers in buurt bescherming
Volledige stelling: De politie biedt de burgers in deze buurt bescherming.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Heeft hier contact met buurtbewoners
Volledige stelling: De politie heeft hier contact met de bewoners uit de buurt.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Reageert op problemen hier in buurt
Volledige stelling: De politie reageert op de problemen hier in de buurt.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
De politie doet in deze buurt haar best
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
De politie pakt buurtzaken efficiënt aan
Volledige stelling: De politie pakt de zaken in deze buurt efficiënt aan.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Ze bekeuren hier te weinig
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
De politie neemt je serieus
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Optreden politie - schaalscore
De schaalscore is gebaseerd op de volgende stellingen:
- De politie biedt de burgers in deze buurt bescherming.
- De politie heeft hier contact met de bewoners uit de buurt.
- De politie reageert op de problemen hier in de buurt.
- De politie doet in deze buurt haar best.
- De politie pakt de zaken in deze buurt efficiënt aan.
(helemaal eens = 4; mee eens = 3; niet mee eens en niet mee oneens = 2; mee oneens = 1; helemaal mee oneens = 0; geen antwoord = missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/20. De schaalscore loopt van 0 tot 10. Hoe hoger de waarde van de schaalscore, hoe positiever de respondenten oordelen over het functioneren van de politie in de buurt.
Oordeel beschikbaarheid politie
Om de beschikbaarheid van de politie in de buurt te meten zijn de respondenten de volgende stellingen voorgelegd:
- Je ziet de politie in de buurt te weinig.
- Komt hier te weinig uit de auto.
- Is hier te weinig aanspreekbaar.
- Heeft te weinig tijd voor allerlei zaken.
- Komt niet snel als je ze roept.
De antwoordmogelijkheden zijn: 'helemaal mee eens', 'mee eens', niet mee eens en niet mee oneens', mee oneens', helemaal mee oneens', 'geen antwoord'.
Je ziet politie te weinig in de buurt
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Komt hier te weinig uit auto
Volledige stelling: De politie komt hier te weinig uit de auto.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Is hier te weinig aanspreekbaar
Volledige stelling: De politie is hier te weinig aanspreekbaar.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Heeft te weinig tijd voor allerlei zaken
Volledige stelling: De politie heeft hier te weinig tijd voor allerlei
zaken.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Komt niet snel als je ze roept
Volledige stelling: De politie komt niet snel als je ze roept.
% '(helemaal) eens'
De antwoorden 'helemaal mee eens' en 'mee eens' zijn samengenomen en gepercenteerd op alle respondenten.
Beschikbaarheid politie - schaalscore
De schaalscore is gebaseerd op de volgende stellingen:
- Je ziet de politie in de buurt te weinig.
- De politie komt hier te weinig uit de auto.
- De politie is hier te weinig aanspreekbaar.
- De politie heeft hier te weinig tijd voor allerlei zaken.
- De politie komt niet snel als je ze roept.
('helemaal mee eens' = 0; 'mee eens' = 1; 'niet mee eens en niet mee oneens' = 2; mee oneens' = 3; 'helemaal mee oneens'= 4; 'geen antwoord'= missing).
De waarden worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 10/20. De schaalscore loopt van 0 tot 10. De antwoorden op deze 'negatieve' stellingen zijn omgerekend, zodat geldt: hoe hoger de waarde van de schaalscore, hoe positiever de respondenten oordelen over de beschikbaarheid van de politie in de buurt.