Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; totalen, 1990-2021

Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; totalen, 1990-2021

Bronnen Perioden CO2 (mln kg) NOx (mln kg) PM10 (mln kg)
Totaal Stationaire en mobiele bronnen 1990 171.300 720,4 83,54
Totaal Stationaire en mobiele bronnen 2000 183.000 556,0 55,53
Totaal Stationaire en mobiele bronnen 2010 198.400 419,6 41,17
Totaal Stationaire en mobiele bronnen 2014 175.800 363,4 35,70
Totaal Stationaire en mobiele bronnen 2015 183.200 370,9 35,25
Totaal Stationaire en mobiele bronnen 2016 184.700 360,6 33,99
Totaal Stationaire en mobiele bronnen 2017 181.800 347,5 33,31
Stationaire bronnen, totaal 1990 136.700 280,6 52,55
Stationaire bronnen, totaal 2000 142.300 184,5 30,48
Stationaire bronnen, totaal 2010 157.800 134,1 26,08
Stationaire bronnen, totaal 2014 136.800 110,1 24,02
Stationaire bronnen, totaal 2015 143.400 113,4 24,28
Stationaire bronnen, totaal 2016 144.400 108,1 24,14
Stationaire bronnen, totaal 2017 141.400 102,4 23,87
Mobiele bronnen; totaal 1990 34.600 439,8 30,99
Mobiele bronnen; totaal 2000 40.700 371,5 25,04
Mobiele bronnen; totaal 2010 40.500 285,5 15,09
Mobiele bronnen; totaal 2014 39.000 253,2 11,68
Mobiele bronnen; totaal 2015 39.800 257,5 10,96
Mobiele bronnen; totaal 2016 40.300 252,5 9,85
Mobiele bronnen; totaal 2017 40.400 245,1 9,45
Vervoer 1990 30.100 380,9 24,99
Vervoer 2000 35.900 305,2 19,86
Vervoer 2010 36.400 242,4 12,69
Vervoer 2014 34.900 215,4 9,75
Vervoer 2015 35.900 221,8 9,21
Vervoer 2016 36.300 217,9 8,17
Vervoer 2017 36.600 213,4 7,94
Railverkeer 1990 100 2,3 0,06
Railverkeer 2000 100 2,9 0,07
Railverkeer 2010 100 2,7 0,06
Railverkeer 2014 100 2,1 0,06
Railverkeer 2015 100 2,3 0,06
Railverkeer 2016 100 2,3 0,06
Railverkeer 2017 100 2,1 0,06
Wegverkeer 1990 24.200 258,0 17,40
Wegverkeer 2000 28.500 158,8 10,64
Wegverkeer 2010 29.000 109,3 6,08
Wegverkeer 2014 27.300 86,7 4,48
Wegverkeer 2015 27.700 85,1 4,37
Wegverkeer 2016 28.400 81,8 4,25
Wegverkeer 2017 28.800 78,8 4,20
Binnenvaart 1990 1.900 30,7 1,36
Binnenvaart 2000 2.100 30,0 1,36
Binnenvaart 2010 1.800 24,6 0,96
Binnenvaart 2014 2.000 27,6 0,96
Binnenvaart 2015 2.100 27,9 0,96
Binnenvaart 2016 2.000 27,4 0,93
Binnenvaart 2017 2.100 27,9 0,93
Zeevaart 1990 3.600 88,5 6,13
Zeevaart 2000 4.600 110,8 7,72
Zeevaart 2010 4.800 102,6 5,52
Zeevaart 2014 4.700 95,5 4,20
Zeevaart 2015 5.200 102,9 3,77
Zeevaart 2016 4.800 102,6 2,88
Zeevaart 2017 4.800 100,6 2,70
Luchtvaart 1990 300 1,4 0,04
Luchtvaart 2000 600 2,7 0,06
Luchtvaart 2010 800 3,2 0,06
Luchtvaart 2014 800 3,5 0,06
Luchtvaart 2015 800 3,6 0,05
Luchtvaart 2016 900 3,8 0,05
Luchtvaart 2017 900 4,0 0,05
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat cijfers over de totale emissies naar lucht in Nederland door stationaire en mobiele bronnen. Het betreft de feitelijke emissies op of boven Nederlands grondgebied en op het Nederlandse deel van het Continentaal Plat (NCP) (zie paragraaf 2).
De berekening van de emissies door stationaire bronnen is gebaseerd op onder andere de emissie-opgaven in de milieujaarverslagen van individuele bedrijven en CBS-productie- en energiegegevens. De cokesfabriek van Tata Steel (Hoogovens) behoort volgens de CBS Standaard Bedrijfsindeling (SBI) tot de energiesector. In deze tabel zijn de emissies hiervan echter opgenomen bij de Basismetaalindustrie.
De emissies door mobiele bronnen zijn berekend door vermenigvuldiging van activiteitsgegevens, zoals voertuigkilometers en brandstofverbruik, met bijbehorende emissiefactoren.

Gegevens beschikbaar van 1990 tot en met 2021.

Status van de cijfers:
De gegevens zijn definitief.

Wijzigingen per 14 december 2023:
Geen, deze tabel is stopgezet

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.
Deze tabel wordt opgevolgd door Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; totalen. Zie paragraaf 3.

Toelichting onderwerpen

CO2
Kooldioxide.

CO2 ontstaat onder andere bij verbranding van de koolstof in brandstoffen. Het is een broeikasgas (veroorzaakt opwarming van de aarde).
NOx
Stikstofoxiden (NOx = NO en NO2, berekend als NO2).

Stikstofoxiden worden met name gevormd bij verbrandingsprocessen. Hierbij wordt stikstof uit de (verbrandings)lucht omgezet tot NOx. Stikstofoxiden veroorzaken verzuring en spelen een rol bij smogvorming. Stikstofdioxide (NO2) is schadelijk voor de gezondheid.
PM10
Fijn Stof (deeltjes met doorsnede kleiner dan 10 micrometer). PM10 ontstaat onder andere bij de verbranding van dieselolie ("dieselrook), slijtage van banden en remmen, allerlei industriële processen en op- en overslag. Fijn stof is schadelijk voor de gezondheid. Het dringt diep door in de longen.