Hoeveel vracht gaat er via het Nederlandse spoor?

In 2024 is er 37,8 miljoen ton aan goederen vervoerd over het spoor. Dat is 3,9 procent minder dan in 2023. De afvoer over het Nederlandse spoor nam met 9,3 procent af. De aanvoer, het binnenlands vervoer en de doorvoer van goederen, oftewel het vervoer tussen twee buitenlandse plaatsen via het Nederlandse spoor zijn het afgelopen jaar gestegen, met respectievelijk 2,4 procent, 13,8 procent en 4,2 procent.

Herkomst en bestemming

Duitsland is de belangrijkste bestemming van treinen vanuit Nederland. Van alle goederen die in 2024 vanuit Nederland naar het buitenland werden vervoerd had bijna 67 procent Duitsland als bestemming. In 2024 nam de goederenstroom per spoor naar Duitsland vergeleken met een jaar eerder met 15,8 procent af tot 14,5 miljoen ton. Deze daling hangt er vooral mee samen dat kolen een belangrijke goederengroep is die van Nederland naar Duitsland wordt vervoerd.

Soort goederen

De hoeveelheid goederen die in containers over het spoor wordt vervoerd, bijna 49 procent van het totale gewicht, nam in 2024 met 6,0 procent toe tot 18,3 miljoen ton ten opzichte van het jaar ervoor.

Na goederen in containers worden metaalertsen en kolen, wat gewicht betreft, het meest vervoerd over het Nederlandse spoor. Het vervoer van kolen daalde met 2,9 miljoen ton naar 4,6 miljoen ton, een afname van 38,2 procent vergeleken met een jaar eerder. Het aandeel van het kolenvervoer in het totaal vervoerde gewicht per trein daalde van 2023 naar 2024, van 19,0 naar 12,2 procent. Met deze daling staan de kolen sinds 2009 niet meer op de tweede plek van belangrijkste goederensoorten, maar op plek drie. Het vervoer van metaalertsen steeg in 2024 met 7,2 procent ten opzichte van 2023, naar 4,9 miljoen ton.

Andere veelvoorkomende goederensoorten, chemische producten en metalen waaronder staal, werden minder over het spoor vervoerd dan een jaar eerder. Deze goederengroepen lieten dalingen zien van respectievelijk 1,5 procent en 1,3 procent.