Hoeveel vracht gaat er via het Nederlandse spoor?

In 2023 is er 39,3 miljoen ton aan goederen vervoerd over het spoor. Dat is 11,5 procent minder dan in het topjaar 2022, waarin het hoogste vervoerde gewicht ooit gemeten werd. De af- en aanvoer over het Nederlandse spoor nam met respectievelijk 12,0 en 4,0 procent af. Het binnenlands vervoer en de doorvoer van goederen, oftewel het vervoer tussen twee buitenlandse plaatsen via het Nederlandse spoor zijn het afgelopen jaar tevens gedaald, met respectievelijk 27,3 procent en 15,8 procent. 

Herkomst en bestemming

Duitsland is de belangrijkste bestemming van treinen vanuit Nederland. Van alle goederen die in 2023 vanuit Nederland naar het buitenland werden vervoerd had bijna 72 procent Duitsland als bestemming. In 2023 nam de goederenstroom per spoor naar Duitsland vergeleken met een jaar eerder met 11,2 procent af tot 17,2 miljoen ton. Deze daling hangt er vooral mee samen dat kolen een belangrijke goederengroep is die van Nederland naar Duitsland wordt vervoerd.

Soort goederen

De hoeveelheid goederen die in containers over het spoor wordt vervoerd, bijna 44 procent van het totale gewicht, nam in 2023 met 11,5 procent af tot 17,3 miljoen ton ten opzichte van het jaar ervoor.

Na goederen in containers worden kolen en metaalertsen, wat gewicht betreft, het meest vervoerd over het Nederlandse spoor. Het vervoer van kolen daalde met 2,1 miljoen ton naar 7,5 miljoen ton, een afname van 22,1 procent vergeleken met een jaar eerder. Het aandeel van het kolenvervoer in het totaal vervoerde gewicht per trein daalde van 2022 naar 2023, van 21,6 naar 19,0 procent. Het vervoer van metaalertsen daalde in 2023 met 4,6 procent ten opzichte van 2022, naar 4,5 miljoen ton. Ook andere veelvoorkomende goederensoorten werden minder over het spoor vervoerd dan een jaar eerder. Er werden 3,7 procent minder chemische producten vervoerd en 10 procent minder metalen, waaronder staal.