684 verkeersdoden in 2023

© CBS / Nikki van Toorn
In 2023 kwamen 684 mensen in Nederland om door een verkeersongeval. Dat zijn 61 verkeersdoden minder dan een jaar eerder, maar opnieuw meer dan tussen 2010 en 2021. Voor het vierde jaar op rij kwamen meer fietsers (270) dan inzittenden van personenauto's (194) om in het verkeer. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers.

Sinds het begin van deze eeuw is het jaarlijkse aantal verkeersdoden tot 2010 afgenomen. Dat komt vooral doordat minder mensen in personenauto's verongelukten. Daarna schommelt het aantal jaarlijks, met een daling tijdens de coronapandemie. Tegelijkertijd is het aantal fietsende verkeersslachtoffers de laatste jaren toegenomen.

Verkeersdoden, wijze van deelname
JaarTotaalPersonenautoFietsVoetgangerBrom-/snor-/motorfietsOverig
2000116654323311419977
2001108350422511516376
2002106650319510819565
2003108849621910718383
20048814201807714955
20058173561818914051
20068113402167312557
20077913171899113262
20087503171816212169
20097202961856812249
20106402461627210159
2011661231200749561
2012650232200689852
2013570193184567760
2014570187185497871
2015621224185578966
2016629231189518672
2017613201206589256
2018678233228548083
2019661237203499478
2020610195229417768
20215821752074310156
2022745221290589680
2023684194270717871
 

In 2023 kwamen 270 fietsers om het leven in het verkeer, 20 minder dan het jaar ervoor. In beide jaren reed minimaal 40 procent van hen op een e-bike. 194 inzittenden van een personenauto hadden een fataal ongeluk, 27 minder dan in 2022. Ook overleden 71 voetgangers, 53 mensen in een scootmobiel, 46 motorrijders, 32 brom- en snorfietsers en 16 inzittenden van een bestel- of vrachtauto als gevolg van een verkeersongeval.

4 op de 10 fietsdoden door botsing met auto

Van 2019 tot en met 2023 overleden 1 199 fietsers door een verkeersongeval. Van hen kwam 42 procent om door een aanrijding met een personen- of bestelauto. Bijna 10 procent overleed na een aanrijding met een vrachtauto of bus en 32 procent kwam om het leven zónder botsing. Ze kwamen bijvoorbeeld ongelukkig ten val. Van de verongelukte fietsers van 75 jaar of ouder had 38 procent geen botsing gehad.

Van de 1 022 verkeersdoden onder inzittenden van een personenauto had 29 procent een aanrijding met een andere personen- of bestelauto en 13 procent met een vrachtauto of bus. Bij 40 procent was een botsing met een vast object de oorzaak. Bij de om het leven gekomen voetgangers was in twee derde van de gevallen een personen- of bestelauto betrokken en bij 16 procent een vrachtauto of bus.

Minder dan 5
 
1) verscheidene vervoerswijzen waaronder vrachtauto, bus, quad, brommobiel.
Bron: CBS
Verkeersdoden, 2019 t/m 2023
Vervoerwijze slachtoffer Fiets (Vervoerwijze tegenpartij)Personenauto/bestelauto (Vervoerwijze tegenpartij)2-wielig motorvoertuig (Vervoerwijze tegenpartij)Vrachtauto/bus (Vervoerwijze tegenpartij)Vast object (Vervoerwijze tegenpartij)Overig/onbekend (Vervoerwijze tegenpartij)Geen botsing (Vervoerwijze tegenpartij)
PersonenautoMinder dan 5295Minder dan 513540815167
BestelautoMinder dan 518Minder dan 52832Minder dan 511
MotorfietsMinder dan 510661464937
Invalidenvoertuig met motorMinder dan 5516Minder dan 524Minder dan 5111
Bromfiets/snorfiets/bromscooter989Minder dan 51337947
Fiets56504411135253380
Voetganger111721343Minder dan 523Minder dan 5
Anders ¹⁾Minder dan 514Minder dan 5613Minder dan 516
1) verscheidene vervoerswijzen waaronder vrachtauto, bus, quad, brommobiel.
 

Aantal verkeersdoden het hoogst in Noord-Brabant

In Noord-Brabant vielen 120 dodelijke verkeersslachtoffers. Dat zijn er 21 minder dan in 2022, maar opnieuw het hoogste aantal van alle provincies. De minste verkeersdoden vielen in Flevoland (11) en Zeeland (19). Noord-Brabant heeft het meest uitgebreide wegennet van alle provincies (ruim 23 duizend kilometer), gevolgd door Gelderland en Zuid-Holland.

Per kilometer weg meeste doden in Haaglanden en Amsterdam-Amstelland

Per duizend kilometer weg in die provincie was het aantal verkeersdoden niet in Noord-Brabant, maar in Noord- en Zuid-Holland het hoogst. Uitgesplitst naar veiligheidsregio vielen in Haaglanden (met onder andere Den Haag en Zoetermeer) en in Amsterdam-Amstelland met 8 doden per duizend kilometer relatief de meeste doden in de afgelopen vijf jaar. In de regio's in het noordoosten van Nederland waren dat er minder dan 4. Zeeland telde met 2,5 verkeersdoden per duizend kilometer weg de minste verkeersslachtoffers.

Verkeersdoden per veiligheidsregio, 2019 t/m 2023
VeiligheidsregioAantal verkeersdoden ( per duizend km weg)
Amsterdam-Amstelland7,8
Brabant-Noord4,5
Brabant-Zuidoost5,4
Drenthe3,8
Flevoland3,6
Fryslân3,5
Gelderland-Midden4,8
Gelderland-Zuid5,1
Gooi en Vechtstreek5,3
Groningen3,8
Haaglanden8,0
Hollands-Midden4,0
IJsselland3,4
Kennemerland6,5
Limburg-Noord4,6
Limburg-Zuid4,1
Midden-en West-Brabant5,4
Noord-en Oost-Gelderland4,0
Noord-Holland-Noord6,0
Rotterdam-Rijnmond6,0
Twente3,8
Utrecht5,6
Zaanstreek-Waterland6,0
Zeeland2,5
Zuid-Holland-Zuid5,4