Supermarkten verkopen steeds meer duurzame voeding

Een vrouw koopt groente, vlees en kaas bij de supermarkt
© Hollandse Hoogte / Michiel Wijnbergh Fotografie
Consumenten kochten in 2020 voor 21 procent meer aan duurzaam voedsel in supermarkten dan in 2019. Voor gangbare voeding was de toename bijna 7 procent. Door de coronamaatregelen verschoven uitgaven aan voeding van foodservice, zoals de horeca, naar supermarkten. Hier bovenop was sprake van een extra omzetgroei van duurzame voeding in supermarkten. Koffie en thee waren de grootste stijgers in het duurzame supermarktsegment. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2020 van Wageningen University & Research en het CBS, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Supermarkten, foodservice (onder meer horeca en catering) en biologische speciaalzaken zijn de belangrijkste afzetkanalen voor duurzame voeding in Nederland. De uitgaven aan duurzaam voedsel in supermarkten zijn bepaald met scannerdata van producten met een keurmerk.
In 2013 was 8 procent van de supermarktomzet aan voeding duurzaam. Vanaf 2015 loopt dit aandeel jaarlijks op: tot 12 procent in 2016, 17 procent in 2019 en 19 procent in 2020.

Aandeel duurzaam in totale bestedingen aan voeding supermarkten1)
JaarAandeel duurzaam (%)
20138
20148
20159
201612
201714
201815
201917
202019
Bron: CBS, WR
1)Tot en met 2017 is het aandeel gebaseerd op ongeveer 70 procent van de omzet van supermarkten, vanaf 2018 op het totaal van alle supermarkten.

Grootste omzetgroei duurzame koffie en thee in supermarkt

Door het grotendeels wegvallen van horecabezoek ten gevolge van de coronamaatregelen daalde de totale omzet van duurzame koffie en thee in 2020 met 19 procent. Daar staat tegenover dat de thuisconsumptie van deze producten fors steeg. Koffie en thee hadden met 34 procent de grootste omzetgroei van alle duurzame productgroepen in de supermarkt (er was géén omzetgroei van gangbare koffie en thee). De besteding aan duurzame thee in de supermarkt steeg zelfs met 75 procent.
Ook duurzame aardappelen, groenten en fruit, brood, granen, koek en gebak, eieren en zuivelproducten laten een omzetgroei zien van om en nabij 30 procent. De omzetontwikkeling van gangbare, niet-duurzame producten was veelal lager, soms zelfs negatief (zoals eieren, met een omzetdaling van 27 procent).

Omzetontwikkeling voeding supermarkten, 2020
ProductgroepDuurzaam (% verandering t.o.v. een jaar eerder)Gangbaar (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
Productgroep
Koffie en thee34-0,2
Brood, granen, koek en gebak31,82,5
Zuivel31,64,8
Aardappelen, groenten en fruit30,212,1
Eieren 29-27
Houdbare producten,
samengestelde maaltijden en overig
27,53,8
Dranken23,89,3
Vis18,62,1
Vlees8,913,5
Overige voeding3,8-25,9
Bron: CBS, WR

Vaker duurzame variant van kant-en-klaar en diepvrieseten

Door de sluiting van de horeca in 2020 aten en dronken mensen noodgedwongen meer thuis. De uitgaven in de supermarkt aan duurzame diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden stegen in 2020 met 53 procent (de omzet van de normale, niet-duurzame varianten daalde met 3 procent). Daarnaast werd 56 procent meer uitgegeven aan duurzame conserven, diepvriesgroenten en –fruit (14 procent meer aan de niet-duurzame producten).
Rundvlees was het enige duurzame product met een omzetdaling in 2020: bijna 13 procent minder dan een jaar eerder.

Omzetontwikkeling duurzame producten supermarkten, 2020
ProductgroepOmzetontwikkeling (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
Aardappelen, groenten en fruit30,2
vers fruit22,6
verse groenten36,9
aardappelen en aardappelproducten22,2
conserven/diepvries groenten en fruit55,7
Brood, granen, koek en gebak31,8
Eieren29
Houdbare producten en maaltijden27,5
snoep, chocola en zoet broodbeleg18,9
kant-en-klaar- en diepvriesmaaltijden52,7
deegwaren15,4
oliën en sauzen27,5
overig20,8
Koffie en thee34
koffie en cacao24,4
thee75
Vis18,6
verse vis en schaal- en schelpdieren12,1
houdbare vis36,6
Vlees8,9
rundvlees-12,5
varkensvlees16,1
pluimvee21,9
vleeswaren en vleesgerechten8,7
overig vlees3,8
Zuivel31,6
melk24,1
yoghurt en overige melkproducten27,8
kaas35,9
boter en margarine e.d.143,5
Dranken23,8
mineraalwater, frisdrank en sappen35,1
bier en wijn14,9
Voeding, niet gespecificeerd3,9
Bron: CBS, WR