Omzet zakelijke dienstverlening 20,3 procent hoger in tweede kwartaal

Dynamisch en zakelijk overleg tussen partners bedrijf
© Hollandse Hoogte / Arenda Oomen

Erratum:

Dit is een gewijzigd bericht. In de oorspronkelijke versie stonden cijfers van de reisbranche en van de zakelijke dienstverlening die later zijn gecorrigeerd. Voor de SBI 7912 Reisorganisatiebureaus was in het derde kwartaal 2020 sprake van een extreme ontwikkeling ten opzichte van een kwartaal eerder. Eenmalig had een alternatieve rekenmethode toegepast moeten worden om deze ontwikkeling juist te verwerken.

De oorspronkelijke versie vindt u hier.

De omzet van de zakelijke dienstverlening lag in het tweede kwartaal van 2021 20,3 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Een jaar geleden hadden veel branches zwaar te lijden van de maatregelen om het aantal coronabesmettingen te beperken; hierdoor is nu sprake van een forse stijging. Vergelijking met het tweede kwartaal van 2019 laat zien dat de meeste branches qua omzet al weer boven de niveaus van voor corona zitten. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

Omzet zakelijke dienstverlening
JaarKwartaalOmzet (% verandering t.o.v. een jaar eerder)
20171e kwartaal7,2
20172e kwartaal6,9
20173e kwartaal7
20174e kwartaal6,7
20181e kwartaal7,3
20182e kwartaal8,4
20183e kwartaal8,3
20184e kwartaal8,4
20191e kwartaal6,6
20192e kwartaal6,2
20193e kwartaal5,7
20194e kwartaal4,3
20201e kwartaal1,4
20202e kwartaal-18,4
20203e kwartaal-13
20204e kwartaal-8,1
20211e kwartaal-5,5
20212e kwartaal20,3

De omzetgroei van de zakelijke dienstverlening van 20,3 procent was niet eerder zo groot. Het vorige record stamt uit het eerste kwartaal van 2006, toen de omzet van de zakelijke dienstverlening 11,2 procent hoger was dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vergeleken met twee jaar geleden lag de omzet van de zakelijke dienstverlening 1,9 procent lager.

Bij de IT-dienstverleners was de omzet 12,8 procent hoger, vergeleken met twee jaar eerder was dit 10,2 procent.

De rechtskundige dienstverlening kende sinds de start van de coronacrisis als enige branche binnen de zakelijke dienstverlening geen kwartaal met een omzetdaling ten opzichte van een jaar eerder. In het tweede kwartaal was de omzet 11,2 procent hoger dan een jaar eerder en 12,7 procent hoger dan twee jaar eerder.

De uitzendbranche zette 20 procent meer om vergeleken met het tweede kwartaal een jaar eerder en zit daarmee precies op het niveau van twee jaar geleden. Met name de grotere uitzendbureaus profiteren van de aantrekkende vraag.

Reisbranche en reclamewezen blijven achter

De reisbranche behaalde een recordomzetstijging van 278 procent, maar deze branche werd vorig jaar dan ook verreweg het hardst getroffen. Vergeleken met twee jaar geleden was de omzet in het tweede kwartaal van 2021 nog 62 procent lager.

Het reclamewezen werd na de reisbranche het hardst geraakt door corona. In het tweede kwartaal steeg de omzet met 34,4 procent, vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 was de omzet 7 procent kleiner.

Omzet zakelijke dienstverlening, 2e kwartaal 2021
Categoryt.o.v. 1 jaar eerder (%)t.o.v. 2 jaar eerder (%)
IT-dienstverlening12,810,2
Zakelijke dienstverlening20,3-1,9
waaronder
Rechtskundige dienstverlening11,212,7
Accountancy en administratie7,77,0
Managementadviesbureaus13,49,1
Architectenbureaus11,27,1
Ingenieursbureaus8,37,7
Reclamewezen34,4-7,0
Markt- en opinieonderzoek29,37,0
Uitzendbranche20,10,0
Reisbemiddeling en -organisatie277,7-62,0
Beveiliging19,314,5
Schoonmaakbedrijven12,31,8

Ondernemersvertrouwen stijgt verder

Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners steeg in het derde kwartaal van 2021 naar 16,2. Hiermee komt het ondernemersvertrouwen voor het eerst weer boven het niveau voorafgaand aan de coronacrisis.

Ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn optimistisch over de verwachte ontwikkeling van de omzet en de personeelssterkte. In het derde kwartaal verwacht per saldo 4,9 procent van de ondernemers meer om te zetten en verwacht per saldo 26,0 procent een toename van de personeelssterkte. Wel verwacht per saldo 35,4 procent van de ondernemers dat een tekort aan arbeidskrachten een belemmering zal zijn.

Ondernemersvertrouwen zakelijke dienstverlening
JaarKwartaalOndernemersvertrouwen
20171e kwartaal17,8
20172e kwartaal16,6
20173e kwartaal18,9
20174e kwartaal17,0
20181e kwartaal20,9
20182e kwartaal17,4
20183e kwartaal20,2
20184e kwartaal16,4
20191e kwartaal17,1
20192e kwartaal13,0
20193e kwartaal15,3
20194e kwartaal7,4
20201e kwartaal9,7
20202e kwartaal-40,3
20203e kwartaal-25,3
20204e kwartaal-0,6
20211e kwartaal-3,3
20212e kwartaal6,5
20213e kwartaal16,2
Bron: CBS, EIB, KVK, MKB-Nederland, VNO-NCW