Detailhandel zet bijna 3 procent meer om in november

© Hollandse Hoogte
De detailhandel heeft in november 2,6 procent meer omgezet dan in november 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,4 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 6,5 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,3 procent hoger dan in november 2018.

Omzet detailhandel* (koopdaggecorrigeerd) (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
 maandmutatie
2014januari1
februari1,6
maart2
april1,9
mei0,1
juni0,7
juli0
augustus2,6
september-1,3
oktober2
november2,9
december1,8
2015januari1,4
februari2,4
maart1,4
april1,6
mei1,4
juni4
juli2,9
augustus1
september5
oktober2,4
november1,1
december2,8
2016januari1,5
februari2,2
maart1,5
april0,8
mei3,5
juni1,4
juli2,8
augustus2,1
september0,4
oktober5,2
november5
december2,3
2017januari5
februari2,9
maart4,6
april4,3
mei3,8
juni4,5
juli4,5
augustus4,5
september5,8
oktober1,5
november5,4
december3,7
2018januari3,6
februari3
maart1,7
april5,7
mei3,7
juni3,2
juli3,8
augustus3,5
september1,9
oktober3,4
november4,2
december2,6
2019januari1,8
februari4,3
maart4,1
april2,2
mei3
juni2,8
juli3,3
augustus3,1
september4,6
oktober4
november2,6
*exclusief tankstations en apotheken

Omzet non-foodwinkels 1,5 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food was in november 1,5 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) groeide met 0,7 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en woninginrichting en de drogisterijen realiseerden in november een omzetstijging. De omzet van de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatie-artikelen lag lager dan een jaar eerder.

Ook winkels in voedingsmiddelen zetten 1,5 procent meer om 

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in november 1,5 procent meer omgezet dan in november 2018. Het verkoopvolume bleef nagenoeg gelijk. De omzetstijging van de supermarkten (1,6 procent) was groter dan die van de speciaalzaken (0,4 procent).

Omzet deelbranches detailhandel* (koopdaggecorrigeerd) (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
 November 2019Oktober 2019
Totaal food1,52
Supermarkten1,62,3
Speciaalzaken0,4-0,1
Totaal non-food1,54
Doe-het-zelf, keukens, vloeren5,45,4
Meubels en woninginrichting4,48,1
Drogisterijen2,92,5
Kleding-1,70,5
Schoenen en lederwaren-3,70,4
Consumentenelektronica en witgoed-4,84,6
Recreatie-artikelen-5,8-3,3
* exclusief tankstations en apotheken

Online omzet 6,5 procent hoger

De online omzet was in november 6,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 7,0 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 5,9 procent.

De omzet detailhandel is de opbrengst uit verkoop van goederen en diensten aan derden, exclusief btw. De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.

Relevante links