Ruim 76 miljoen passagiers via Nederlandse luchthavens
Amsterdam Schiphol had in 2017 met 68,4 miljoen opnieuw een recordaantal passagiers, 7,7 procent meer dan het jaar ervoor. Al sinds 2009 ziet Schiphol het aantal aangekomen en vertrokken passagiers jaarlijks toenemen. Het aantal vliegtuigbewegingen (starts en landingen) steeg met 3,7 procent tot bijna 497 duizend bewegingen in 2017. Dit ligt net onder de afgesproken norm van het Aldersakkoord uit 2008, waarin werd vastgelegd dat Schiphol tot 2020 niet meer dan 500 duizend vliegbewegingen per jaar mag uitvoeren.
Dat het aantal passagiers sneller stijgt dan het aantal vliegbewegingen hangt samen met het gebruik van grotere vliegtuigen en een hogere bezettingsgraad per vlucht.
Aantal passagiers | |
---|---|
2007 | 47,7 |
2008 | 47,4 |
2009 | 43,5 |
2010 | 45 |
2011 | 49,7 |
2012 | 51 |
2013 | 52,5 |
2014 | 54,9 |
2015 | 58,2 |
2016 | 63,5 |
2017 | 68,4 |
Sterke groei passagiersvervoer op Eindhoven
Eindhoven, de tweede luchthaven van Nederland, zag in 2017 bijna 5,7 miljoen reizigers aankomen of vertrekken, ruim 19 procent meer dan in 2016. Dit is de sterkste groei sinds 2012 voor deze luchthaven. Via Rotterdam The Hague vlogen ruim 1,7 miljoen passagiers, bijna 5,4 procent meer dan in 2016. Groningen Eelde liet met ruim 32 procent de sterkste groei zien. Op Maastricht Aachen daalde het aantal passagiers met 5,1 procent; wel werd meer vracht vervoerd. Groningen en Maastricht vervoeren relatief weinig passagiers: slechts 0,5 procent van alle vliegpassagiers vloog via deze luchthavens.
Ontwikkeling aantal passagiers | |
---|---|
Amsterdam Schiphol | 7,7 |
Eindhoven | 19,3 |
Rotterdam The Hague | 5,4 |
Groningen Eelde | 32,4 |
Maastricht Aachen | -5,1 |
Sterke stijging luchtvracht op Maastricht
De luchtvracht op Schiphol steeg 5,5 procent in 2017. Hiermee kwam de hoeveelheid overgeslagen luchtvracht uit op bijna 1,8 miljoen ton. Op Maastricht steeg het vrachtvervoer sterk (+43 procent) tot 87 duizend ton. Deze stijging werd onder andere veroorzaakt door de komst van nieuwe vliegmaatschappijen en uitbreiding door bestaande maatschappijen. Omdat op Maastricht relatief weinig vliegtuigmaatschappijen actief zijn, heeft het wegvallen of de komst van een maatschappij een grote invloed op de totale overslag.
Maastricht Aachen | Amsterdam Schiphol | |
---|---|---|
2007 | 57,9 | 1610,3 |
2008 | 55,4 | 1567,7 |
2009 | 53,4 | 1286,4 |
2010 | 62 | 1512,3 |
2011 | 65,4 | 1523,8 |
2012 | 52,6 | 1483,4 |
2013 | 54 | 1531,1 |
2014 | 56,7 | 1633,2 |
2015 | 56,6 | 1620,8 |
2016 | 60,5 | 1661,7 |
2017 | 86,8 | 1752,4 |
Vanaf vandaag brengt het CBS de belangrijkste cijfers over de luchtvaart samen in het dossier luchtvaart.
Bronnen
- Dossier - Luchtvaart
- StatLine - Luchtvaart