Recordaantal passagiers voor Schiphol en Eindhoven

© ANP
Via Amsterdam Schiphol en de vier regionale luchthavens reisden in het derde kwartaal van 2016 bijna 20,8 miljoen passagiers van en naar Nederland. Hiermee steeg het aantal passagiers op deze luchthavens met 7,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Zowel Schiphol als Eindhoven verwerkten in het derde kwartaal een recordaantal passagiers. Dit meldt CBS in de kwartaalmonitor Luchtvaart.

Sinds zes jaar vliegen er elk kwartaal meer passagiers van en naar Nederland dan in hetzelfde kwartaal een jaar ervoor. De zomer is de periode waarin de meeste passagiers worden vervoerd, en dat heeft geleid tot een nieuw recordaantal van 20,8 miljoen passagiers in het derde kwartaal van 2016. Bijna 90 procent hiervan vliegt via Schiphol.

Passagiersgroei Eindhoven het sterkst

De sterkste groei deed zich voor op Eindhoven, de tweede luchthaven van Nederland. In het derde kwartaal van 2016 maakten ruim 1,5 miljoen passagiers, een recordaantal, gebruik van deze luchthaven. Dit is een stijging van bijna 15 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Deze groei was mede te danken aan het toenemend aantal vluchten van en naar Spanje en nieuwe bestemmingen in Duitsland en Tsjechië.

Op Schiphol nam het aantal passagiers vergeleken met een jaar eerder toe met bijna 8 procent tot 18,6 miljoen passagiers, eveneens een record. Alle overige regionale luchthavens kregen in het derde kwartaal van 2016 minder passagiers te verwerken.

Passagiers Nederlandse luchthavens
 Derde kwartaal 2016Tweede kwartaal 2016
Totaal7,66,3
Eindhoven14,8-11,5
Schiphol7,68
Rotterdam-1,1-1,2
Groningen-22-18,8
Maastricht-34,123,7

Sterke daling luchtvracht op Maastricht

Wat betreft luchtvracht was er op Schiphol in het derde kwartaal een lichte stijging van 1,7 procent. Hiermee kwam de hoeveelheid vracht uit op 416 duizend ton. Op Maastricht kromp het vrachtvervoer sterk (-42 procent) tot 6,6 duizend ton. Deze daling wordt onder andere veroorzaakt door het vertrek van een vliegmaatschappij in het tweede kwartaal van 2016. Omdat op Maastricht relatief weinig vliegtuigmaatschappijen actief zijn, heeft het wegvallen of de komst van een maatschappij daar een grote invloed op de totale overslag.