Omzet luchtvaartsector stagneert

De omzet van Nederlandse luchtvaartbedrijven daalde in het tweede kwartaal van 2016 met ruim 1,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De omzet bij luchthavens en aanverwante dienstverleners steeg met iets meer dan een half procent, de laagste groei in vijfenhalf jaar. Dit meldt CBS in de kwartaalmonitor transport en logistiek.

De omzetdaling in het tweede kwartaal volgt op een reeks van omzetstijgingen in de afgelopen twee jaar. In 2015 steeg de omzet van de luchtvaartbranche nog met gemiddeld 2,5 procent. De Nederlandse maatschappijen hebben veel concurrentie van de lowbudgetmaatschappijen, waardoor de ticketprijzen onder druk stonden. Mede door de lagere brandstofkosten konden de reizen goedkoper worden aangeboden. Ook de wisselkoers van de dollar heeft gezorgd voor een dalende omzet aangezien veel reizen die buiten Europa worden geboekt, afgerekend worden in dollars. In het afgelopen kwartaal was de euro iets meer waard ten opzichte van de dollar dan een jaar eerder.

Omzet Nederlandse luchtvaart
Omzet Nederlandse luchtvaart
 Omzetontwikkeling
2012 I7
2012 II7,5
2012 III8,4
2012 IV7,9
2013 I4,2
2013 II4,2
2013 III3,7
2013 IV-2
2014 I-2,1
2014 II0,5
2014 III0,2
2014 IV1,3
2015 I0,7
2015 II2
2015 III3,9
2015 IV3,5
2016 I1,1
2016 II-1,6

Luchthavens laagste groeicijfer in 5,5 jaar

De omzet bij de dienstverlening voor de luchtvaart, waaronder de luchthavens, is in het tweede kwartaal gestegen ruim een half procent. In de afgelopen vijfenhalf jaar is de omzetgroei niet lager geweest dan 1 procent. Op de luchthavens nam het aantal afgehandelde passagiers toe met ruim 6 procent en het aantal vluchten met meer dan 4 procent. Dat de omzet niet is meegestegen komt doordat de tarieven die de luchthavens voor de diensten vragen, zijn verlaagd.

Omzet en aantal passagiers Nederlandse luchthavens
Omzet en aantal passagiers Nederlandse luchthavens
 OmzetAantal passagiers
2012 I1,97,2
2012 II2,32,5
2012 III4,22,3
2012 IV2,12,3
2013 I6,81,5
2013 II6,46,5
2013 III3,94,1
2013 IV5,24,6
2014 I15,4
2014 II44,6
2014 III54,5
2014 IV3,65,7
2015 I5,54,1
2015 II2,86,2
2015 III3,46,4
2015 IV7,87,2
2016 I8,312,2
2016 II0,76,3