Luchtvracht neemt gestaag toe

Via de luchtvaart werd er 1,68 miljoen ton goederen van of naar Nederland vervoerd in 2015. In de laatste vier jaar is het goederenvervoer door de lucht in totaal met 5,5 procent gegroeid. Ook in het eerste kwartaal van 2016 nam de luchtvracht toe. Dit meldt CBS in de kwartaalmonitor Luchtvaart.

Nagenoeg alle luchtvracht gaat via Schiphol, alleen via Maastricht-Aachen Airport werd in 2015 nog 60 duizend ton vracht vervoerd. Schiphol was qua vrachtvervoer de derde grootste luchthaven van Europa, na de luchthavens van Frankfurt am Main en Parijs Charles de Gaulle. Van het totale grensoverschrijdende goederenvervoer van Nederland gaat, in gewicht uitgedrukt, nog geen 0,2 procent via de luchtvaart. Wel is doorgaans de waarde van de goederen die per lucht worden vervoerd een stuk hoger of betreft het goederen waarbij een snelle levering nodig is.

De ingaande stroom vormde in 2015 ongeveer de helft van de luchtvracht. Er kwamen vooral veel goederen ons land binnen die snel geleverd moeten worden. Dit zijn bijvoorbeeld goederen die snel bederven zoals bloemen, vis, groente en fruit, maar ook levende dieren en halfgeleiders voor elektronicafabrikanten. Ook producten met een relatief hoge waarde die onderhevig zijn aan een ‘hype’, zoals nieuwe smartphones en tablets, worden vaak via de lucht vervoerd. Ongeveer 60 procent van de goederen die in 2015 via de lucht naar Nederland vervoerd werden, bestond uit elektronica, machines, bloemen, planten, kleding of textiel.

Luchtvracht naar Nederland per productgroep, 2015
 Hoeveelheid
Elektrische machines en apparaten234.9
Bloemen en planten166.4
Kleding, leer en textiel110.1
Voedingsmiddelen84.3
Chemische en farmaceutische producten41.8
Vervoermateriaal26.3
Overige goederen191.5

Meer vervoerd vanuit het Midden-Oosten

De landen van waaruit de meeste luchtvracht naar Nederland kwam, waren China, de VS, Rusland, Kenia, en Ecuador. Samen waren deze vijf landen verantwoordelijk voor meer dan de helft van de ingaande luchtvracht. Vanuit China, de VS en Rusland kwamen met name elektronica, machines, kleding en chemische producten naar Nederland. Vanuit Kenia en Ecuador kwamen vooral fruit en bloemen.

Het vervoer van luchtvracht vanuit het Midden-Oosten is in de periode 2011-2015 sterk gestegen. Vanuit Qatar nam het vrachtvervoer naar Nederland met 80 procent toe, vanuit Saoedi-Arabië met 130 procent. Het Midden-Oosten vervult steeds een belangrijker overstapfunctie waarbij zowel goederen als passagiers regelmatig van vlucht wisselen.

Top 10 landen met luchtvracht naar Nederland
 20112015
China147,2150,4
Verenigde Staten121136
Kenia88,983,5
Rusland35,246,6
Ecuador3441,6
Verenigde Arabische Emiraten32,331
Hongkong41,830,9
Saoedi-Arabië12,629
Qatar15,227,5
Japan30,226,9

Bijna 40 procent van de vracht in passagiersvliegtuigen

Ongeveer 61 procent van de luchtvracht werd vervoerd in vrachtvliegtuigen en 39 procent in passagiersvliegtuigen. Het vervoer van goederen in de buik van passagiersvliegtuigen wordt ook wel ‘belly-transport’ genoemd en wordt met name toegepast bij populaire passagiersbestemmingen zoals de VS. Zo werd 63 procent van de luchtvracht van of naar de VS vervoerd door middel van belly-transport, tegen slechts 6 à 7 procent van de luchtvracht van of naar Saoedi-Arabië en Kenia. De gemiddelde hoeveelheid vracht lag voor het belly-transport op 4 ton per vlucht en voor vrachtvliegtuigen op 40 ton per vlucht.