Bescheiden omzetgroei detailhandel

  • Supermarkten profiteren van gunstige koopdagsamenstelling
  • Omzet non-foodwinkels 1 procent lager

In mei van dit jaar heeft de detailhandel 1,6 procent meer omzet behaald dan in dezelfde maand vorig jaar. De prijzen kwamen 1,8 procent hoger uit, het volume kromp 0,2 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De samenstelling van de koopdagen in mei had een positieve invloed op de omzet van de detailhandel, zowel bij de food- als non-foodwinkels.

De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen ging met ongeveer 6 procent omhoog. Deze groei is volledig toe te rekenen aan de omzettoename van 7 procent bij de supermarkten. Vooral de supermarktomzet werd sterk beïnvloed door het koopdageffect. Na correctie hiervoor was de omzet van de supermarkten bijna 2 procent hoger dan een jaar eerder.

Non-foodwinkels noteerden ondanks het positieve koopdageffect een omzetafname van circa 1 procent. Winkels in woninginrichtingartikelen, doe-het-zelfwinkels en textielsupermarkten behaalden in mei minder omzet dan in dezelfde maand vorig jaar. Na een omzetdaling in april lieten de winkels in bovenkleding, winkels in huishoudelijke artikelen en drogisterijen in mei een omzettoename zien. De winkels in consumentenelektronica wisten de omzetgroei van april vast te houden.

De postorderbedrijven en internetwinkels boekten in mei bijna 8 procent meer omzet dan in mei vorig jaar. Daarentegen leverden tankstations, ondanks de hogere brandstofprijzen, 1 procent omzet in. 

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.

Downloads