Omzetkrimp horeca neemt af

  • Geringe omzetdaling bij hotels, cafetaria’s en cafés
  • Omzetkrimp bij restaurants onveranderd groot

In het tweede kwartaal van 2010 heeft de horeca minder slecht gepresteerd dan in de voorgaande vijf kwartalen. De omzet daalde met 3,1 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2009. Het omzetvolume daalde met 5,1 procent. De prijzen lagen gemiddeld 2,1 procent hoger dan een jaar eerder. Van alle branches in de horeca boekten restaurants het slechtste resultaat. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Hotels, cafetaria’s en cafés deden het in het tweede kwartaal minder slecht dan in het eerste kwartaal van 2010. Gemiddeld daalde hun omzet in het tweede kwartaal met bijna 1 procent in vergelijking met een jaar eerder.

In tegenstelling tot de overige horecabranches bleef de krimp van de omzet van restaurants onveranderd groot. In vergelijking met een jaar eerder daalde de omzet met 7,7 procent. Restaurants behaalden hiermee het slechtste resultaat sinds de omzetkrimp in het tweede kwartaal van 2008 begon. De prijzen stegen gemiddeld 1,6 procent. Het omzetvolume was 9,2 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2009.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.