Consumentenelektronica verkoopt goed

Winkels in consumentenelektronica doen goede zaken. De toegenomen verkoop van artikelen zoals wasmachines, tv’s en computers bezorgde de winkels de laatste jaren sterke omzetgroei. Hiermee behoorde de branche tot een van de best presterende branches binnen de detailhandel.

Elektronica haalt hoogste verkoopcijfers

Vanaf de tweede helft van 2005 is de omzet in de winkels in consumentenelektronica onophoudelijk gestegen, met een piek in 2006. Deze omzetgroei wordt al jaren veroorzaakt door enorme verkoopcijfers. De branche had in het tweede kwartaal van 2007 zelfs de hoogste verkoopcijfers binnen de detailhandel. De piek in 2006 hangt onder andere samen met de populariteit van de platte televisies rond het WK voetbal. De oorzaak van de verkoopgroei in 2007 was onder meer de explosieve toename van de verkopen bij computerwinkels.

Omzetontwikkeling winkels in consumentenelektronica

Omzetontwikkeling winkels in consumentenelektronica

Technologische ontwikkelingen drukken prijzen

Negatieve prijsontwikkelingen zijn een typisch kenmerk van de consumentenelektronicabranche. De wereld van de consumentenelektronica heeft te maken met razendsnelle technologische ontwikkelingen en daarmee samenhangend snel dalende prijzen. De nieuwe dure computer, televisie, camera, MP3-speler of het mobieltje van vandaag kan morgen alweer vervangen zijn door een mooier en beter model. Het oude model is dan al snel minder waard. Naast hoge verkoopcijfers hebben de winkels in consumentenelektronica dus ook te maken met dalende prijzen. De voortdurend dalende prijzen drukken de omzetgroei.
Vooral de prijzen van mobieltjes, tv’s, videoapparatuur, fotocamera’s en computers daalden de laatste jaren fors. De prijzen van witgoedartikelen zoals wasmachines, koelkasten en vaatwassers daalden minder snel.

Prijzen van consumentenelektronica, 2006

Prijzen van consumentenelektronica, 2006

Gunstige periode voor winkels in consumentenelektronica

Uit het onderzoek naar het consumentenvertrouwen blijkt dat de Nederlanders 2007 tot nu toe zagen als een gunstige periode om grote, duurzame aankopen te doen. Voorbeelden van duurzame aankopen zijn een koelkast, een wasmachine, maar ook een tv en computer. Veel van de duurzame artikelen zijn in de winkels in consumentenelektronica te vinden. Uit het feit dat deze winkels in 2007 fors meer artikelen hebben verkocht, blijkt dat de consument deze duurzame artikelen daadwerkelijk heeft gekocht.

Consumentenvertrouwen: gunstige tijd voor grote aankopen

Consumentenvertrouwen: gunstige tijd voor grote aankopen

Jessica van Melis en Arjan van Loon

Bron: StatLine,