Oude auto's voor de export

Tweedehands Mazda’s en Toyota’s zijn zeer vaak bestemd voor de export. Van deze wagens gaat slechts een kwart naar de sloper. Driekwart wordt voor export afgevoerd. De bestemmingen liggen voornamelijk in Afrika (vooral Libië, Ghana en Nigeria) en in mindere mate in Oost-Europa (met name Polen).

Citroëns en Fiats worden daarentegen nauwelijks geëxporteerd. Wanneer deze wagens uit het wagenpark verdwijnen, is dat vrijwel altijd om te worden gedemonteerd. Van de afgevoerde Opels, Volvo’s en Renaults gaat een vijfde tot een kwart naar het buitenland.

Uitval personenauto's naar merk, 1999
0582g1.gif (5489 bytes)

Vorig jaar zijn in totaal 377 000 personenauto’s uit het Nederlandse wagenpark afgevoerd. Een klein aantal daarvan is nog buiten de openbare wegen in gebruik. Ruim een kwart is geëxporteerd. Het grootste deel echter – ruim 270 000 wagens – is beland bij één van de demontagebedrijven.

Eén op de vijf gestripte auto’s is 15 jaar of ouder. Van de personenauto’s die op de openbare weg rijden, is eén op de twintig ouder dan 15 jaar. Geëxporteerde auto’s zijn veelal nieuwer: vier van de tien zijn hooguit tien jaar oud.

René Jolly

Bron: CBS; Kwartaalbericht milieustatistieken 2000-III